• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Kakis

När jag jobbade på konsum så kom en kund tillbaks med stekt(!) kött som hon tyckte var segt... Hon sprang efter mig och insisterade på att jag skulle smaka. Var tvungen att ge henne pengarna tillbaks för att bli av med henne...

• bonnevier

hemskt... jag känner igen en del från när jag extrajobbade på OKQ8... ingen höjdare alla gånger. men jag kom å tänka på en sak nu, som jag såg på TV. Kommer inte ihåg vad det var... men fråga dom som e griniga om de vill ha en karamell. Borde funka... =) Du får nog garanterat en rätt skojig reaktion

• Pindus

smultronbubbla: man skulle väl vända MOT kassörskan förr i tiden :) när de hade en sån där "handscanner" som de typ har på onoff o så...

• L och A

Men det är verkligen som Kengru skriver. Har jobbat i matbutiker i ca 5 år och har suttit mycket i kassan och folk tror att de kan bete sig hur som helst när det kommer till butiken, tänker inte på att det faktiskt är våran arbetsplats. Mötte ofta folk som gapade och skrek. Man skall ju egentligen inte bry sig om vad folk säger eller gör, men ibland kan man inte hålla sig.men men...tur att jag har gått över till ett annat jobb där man möts med större respekt än vad man gör i mataffärer...

• kengru

L och A, jag tror att människor passar på att avreagera sig när de kommer in i en butik, det verkar ju nästan som om de tycker o tror att vi ska ta vad som hellst bara för att det heter "kunden har alltid rätt".

• ming

När jag jobbade kunde det komma tillbaka tanter som hade fått fel sorts äpplen instämplade. De som de hade köpt var ju den billigare sorten, för 12,90kr/kg istället för 15,90kr/kg. Vilket innebar att de fick tillbaka ca 1,50kr, eftersom de inte köper flera kilon med äpplen.

En annan gång hade vi två knippen med salladslök som en kampanjvara för 12kr eller nåt. Köpte man ett knippe var det 10kr, för erbjudandet gällde ju som sagt TVÅ knippen. En tant frågade varför det var så, hon ville ju bara ha en, och då skulle hon få betala SÅÅÅÅ mycket, och helt plötsligt var det synd om henne och hennes pension (pensionärerna drar alltid upp det där). Men herregud, det var ju ett erbjudande, vill du inte ha två så fine with me, men ska du bara ha en så betalar du banne mig 10kr.
    Och det värsta är att om inte erbjudandet hade varit den veckan så hade hon ju inte sagt ett ljud.

• kengru

Ming, råkar ut för såna kunder konstant, det retar mig så.

• PippiLotta32

Ja de där kunderna... Jag jobbar på en bensinstation när jag inte är mammaledig. Något som stör mig är kunderna som ställer sig i kön trots att de inte tagit allt de ska ha, utan när det blir deras tur börjar de springa runt i butiken och plocka fler saker. Och kön bakom bara växer och växer.

Eller de som inte förstår skillnaden på en bensinstation och en verkstad... Jag vet, förr åkta man till "macken" och fick kanske den hjälp man behövde. Men det funkar tyvärr inte så idag. De flesta bensinstationer är ju just bensinstationer. Visst jag hjälper gärna till med att byta lampor, torkarblad och kolla oljan mm. Men tyvärr är jag ingen mekaniker... självklart så önskar jag att jag kunde hjälpa alla kunder men det funkar ju tyvärr inte så...

Hade en kund med en flådig Merca men endast en tysk instruktionsbok. En säkring hade gått och han krävde att jag skulle stå och ta ut alla hans säkringar en och en... (typ 50 st) för att hitta den trasiga... som om vi inte hade jobb nog ändå... Tillråga på allt får man knappt ett Tack...

• kengru

AnnaForslund, men ska ni verkligen göra sånt? Ingår det i era arbetsuppgifter? Tycker också att man ska tacka om nån hjälp en, oavsett om det är personen jobb eller inte.

• smultronbubbla

kengru

Tycker också att kunder ska tacka.

Jag kan hjälpa en kund hur länge som helst, sedan går de bara Det tillhör väl folkvett att tacka när man får hjälp?!

Svar på tråden Snabbköpskassörskan