• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • ViHi

varje gång de skäller på mig för det ena eller det andra erbjuder jag mig att kalla på den anvarige (som är män) men det vill de aldrig utan lämnar butiken mimlandes att de har bråttom,ser xå till att desto otrevligare en kund är,desto trevligare är jag för då skäms de efter ett tag :)

• caramente

Förstår inte varför man av kunder hålls ansvarig för alla priser och allt som händer i en butik. Där jag jobbar har kassörskerna minst att säga till om men får ta all skit!

När vi för några år sedan installerade de nya kortläsarna där man drar kortet själv, blev jag så utskälld av en kund för att hon inte kunde dra sitt kort att jag började gråta. Läsaren hade fungerat hlea dagen men hon kunde inte dra sitt kort, då står det att man skla ge kortet till kassören men hon vägrade. Istället tyckte hon att vi borde byta ut masakinerna, dwet var fel på kassan, mig och hela affären. (eftersom jag har ju byggt kortläsaren *ironi*. Hon verkligen SKREK åt mig, vilket jag inte ville ta utan upplyste henne om att läsaren fungerat hela dagen, då blev hon t.o.m ännu mera arg. "jag var hemsk, bla bla, vet jsg inte att kunden alltid har rätt". Till slut satt jag tyst för att jag blev ledsen och jag inte kände att det fanns något att säga, då blev hon mer förbannad och sa åt mig att säga något. "Vad är det för fel på deig som inte kan svara, varför sitter du tyst" FY F-N

• smultronbubbla

caramente

Usch, kan man inte polisanmäla en sådan människa för trakasserier? Försent nu, men ändå...

Jag tycker att jag har blivit dåligt behandlad, men det går inte ens att jämföra med vad de flesta av er råkat ut för!

Det värsta är att jag är så känslig, så jag går och tar åt mig hela dagen om någon kund varit elak. Och då har jag ändå inte råkat ut för personangrepp direkt. Eller det beror ju på hur man ser det...

• kengru

Jag tar också åt mig om nån säger nåt elakt eller är allmänt otrevlig fast det var värre förr. När en kund slutligen fick mig att gråta så släppte det, efter det mår jag inte så dåligt längre, insåg då att jag är bättre än dom helt enkelt. Jag behöver inte få någon att må dåligt för att må bättre själv.

• caramente

Smultronbubbla

Egentligen borde man väl det, men jag var ny då kombinerat med ung och osäker. Tänkte aldrig tanken. När jag började fick vi en bunt med papper: "Regel nr 1 kunden har alltid rätt Regel nr 2 kunden har alltid rätt Blir nästan lite "hjärntvättad"

• Mollie

Ojoj, jag har hittat mina medsystrar här ser jag! En kassörska till!
    Jag har dock jobbat i butik i 11 år, men har för det mesta stått i en manuell disk (där man åxå får ta sura, missnöjda kunder) men har nu blivit flyttad till kassan för en tid sen.

Igår kom det en kund (en stammis) och handlade för 1100 kr och hade glömt plånboken. Han ville ta med sig varorna hem och sen komma ner och handla. jag sa att han fick plocka ihop sina varor men låta dem stå kvar hos mig för att åka hem efter plånboken. Då blev han sur, som om inte jag litade på honom... Öh?
    Försökte förklara att om han inte kom tillbaka så skulle ju jag få betala ur min egna privata plånbok (det är den policyn som vi har) och det hade jag ingen lust med.
    Då sköll han på att han hade handlat glass och att den skulle hinna smälta. Hallå, vi har liskom frys i butiken!!
    Kan säga att han var tillbaka inom 10 minuter så glassen hade inte hunnit smälta... Han var liite gladare när han återvände, kanske han hade hunnit fundera på saken lite...?

När jag var ny i kassan så slog jag fel, vilket är SÅ lätt hänt! Jag slog på kontantknappen istället för kortknappen. Jag fick tillkalla hjälp och det tog en stund innan vi fixat till det, men vi grejjade det och kunden fick betala via kort och fick sina 300 kr extra han ville ta ut... MEN han var SÅ sur för jag inte kunde, varöfr sätter man en inkompetent människa i kassan, varför får man inte lära sig allt innan man får sitta själv och han skulle stämma MIG (personligen) om det inte stämde på hans konto sen...
    Har sett kunden fleera gånger och han går inte till min kassa... Kanske lika bra det...

Det finns MASSOR att berätta om odrägliga kunder kan jag säga...

Personalen får ta mycket skit kan jag lungt påstå, personliga påhopp är det varje dag, presic som om jag är skyldig till att allt kött är färdigpackat nuför tiden (eller kommer att bli så smånigom). Fast i den frågan har jag hunnit bli lite mer modig, jag brukar svara; Har du röstat FÖR EU har du sagt ja till färdigpackat kött, för det är så det är! Då säger de inget mer...
    "Varför har Scan ändrat sin förpackning på falukorven? Man hittar den inte i disken ju!" Nähä, men jag har ju bett dem att ändra förpackningen????

Trots allt det här så är jag ALLTID glad, skrattar, försöker skojja, hjälpsam och ordnar på bästa sätt för kunderna... Men endel är inte nöjda för det heller...

Jag är nog inte ens vatten värd i vissas ögon!

• Mollie

KOm på en till sak... En meldeålders kvinna kom tillbaka med en påse, 500 g, palsternackor och ett kvitto som var ca 3 v. gammalt. Hon ville ha pengarna tillbaka för att palsternackorna hade blivit skrumpna... Jag frågade vart hon hade förvarat dem, de såg så torra ur liksom, då fick jag minsan höra att det hade jag inte med att göra och hon skulle ha tillbaka sina 7.50. Oki, jag skrev ett återbetalningskvitto och gav henne 7.50. Efteråt sa hon, jag har haft dem i skafferiet...

Inte undra på om de var skrumpna om de legat 3 v. i ett torrt skafferi!! Och hur kan man bråka om 7.50??

• YvonneM

Nått som kan reta mej är att kunderna ofta inte tror på kassören.

Jag är reklamationsansvarig samt har flera ansvarsområden, men när jag sitter i kassan och svarar på frågor så tror dom inte riktigt på mej. Det har hänt att jag fått lyfta telefonluren och låtsats prata med någon för att de ska ge sig.

Eller när det kommer tekniska frågor, så vill dom absolut inte tro på vad jag säger till dom, utan de frågar i kassan efter nån de kan fråga och gissa om de ser dumma ut när jag kommer ner igen

• YvonneM

Det sista var när jag jobbar på golvet och inte redan sitter i kassan,

• ViHi

Början redan nu fasa för att återvända till jobbet i september :)

Svar på tråden Snabbköpskassörskan