• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • caramente

lite roligt ändå för på mitt jobb säger kunderna "att på apoteket behöver man minsann inte vänta och köa". Och vi i personlalen hade det intryck att här klagar folk så fått det blir lite kö, men på apoteket står folk snällt och väntar på sin tur utan klagomål

• Isfjord

Sunt förnuft.
    Stora, tunga, hårda prylar i botten på kassen/kartongen. Först på bandet, i botten på pallen / postburen, längst bak i kundvagnen.

Små, mjuka, ömtåliga saker överst i kassen/kartongen (eller packas separat), sist på bandet, överst på pallen / i postburen, längst fram i kundvagnen.

Fast jag märker på de jobb jag haft att det inte är så självklart...

Angående det att sitta i kassan i Sverige. Jag tycker att många butiker har kassorna i ståhöjd och barstolshöjd på stolarna och fotstöd under kassan. Då kan de st fristående och jobba, luta sig bak mot stolen eller sitta på stolen med fötterna på fotstöden.
    Och det finns många jobb där man står hela dagarna. Jag fick tex stå upp och jobba hela dagarna på ett lager, prickade av och packade i kartonger. Stådatorbordet skulle utan tvekan vinna en tävling i sämst ergonomi.

• AW76

Har jobbat extra i mataffär, och vissa kunder är verkligen helt dumma i huvudet.

Tror att man ska kunna alla priser i huvudet t.ex.

Blir hysteriska när inte rabatten dras på en gång, och blir misstänksamma när man förklarar att rabatten dras av på slutet. Sen står de och lusläser kvittot i en halvtimme och fattar ändå inte..

En gång blev jag utskälld av en gubbe som trodde han hade köpt körsbär, men det var bigarråer. (bigarråer är svinmycket dyrare!) Då var det MITT fel helt plötsligt

Talesättet "kunden har alltid rätt" kan inte vara mer fel!

• ming

Ja, bara för att man jobbar i ett serviceyrke betyder det inte att man ska gå med på varenda förbannade krav från kundens sida. Det innebär inte heller att man ska ta emot gap och skrik och skäll från kunden. Det enda det innebär är att man ska leverera någon form av tjänst, i kassörskans fall är det att ta betalt för varor.
    Visst ska man vara trevlig, men kunder bör tänka på att ett köp är ett avtal, och i det avtalet har inte kunden förbehållit sig rätten att gapa och skrika på de anställda (med tanke på att det inte är de som har gjort upp villkoren), för då kanske butiken inte vill leverera tjänsten att sälja varor till den kunden.

• rasajj

Jag tror kunderna skulle vara gladare om det var mer tjanstvilligt folk i affarerna. Om affaren har en policy om 25 kr. om priset inte star sa ska ju affaren glatt ge den ocksa och inte bli sur om kunden kommer och vill ha den. Sedan kan det naturligtvis bli fel, men alla kan gora fel.. Service ar att hjalpa, inte vara sur for att man maste hjalpa..
    Det ar inte sa himla enkelt att lagga varor ratt nar man gar igenom en affar och fyller pa vagnen till bredden... Det ar dar servicen kommer in bl a.

• kengru

saargr, "Det ar inte sa himla enkelt att lagga varor ratt nar man gar igenom en affar och fyller pa vagnen till bredden", det kräver lite tanke att fylla varorna rätt i vagnen så inget krossas, men har man lite svårt för det är det klart att det känns mindre enkelt. Och servicen jag är anställd att ge innefattar inte att sortera varor åt mina kunder när de ligger på bandet.

• Snurrig

Det jag kan bli förbannad på är när kunder ifrågasätter ALLTING, och ignorerar vissa saker!!
    Jobbar inte i livsmedelsaffär just nu, men i en annan butik där man säljer TUNGA och SKRYMMANDE varor. Säger man till kunden att jag vill inte ha den där 15 kg tunga stora kartongen på bandet, utan den får du ta på sidan så får man tillsvar "den är inte tung". Så kanske man säger lite snällt att "kanske inte en kartong, men när man har lyft 1000 om dan, då är dom tunga" också får man tillsvar "börja träna då"

HALLÅ!!! Beter man sig så? Det här är min arbetsplats och min arbetssituation - det är bara att acceptera. Inte sitter en kontorist på golvet och har datorn på bordet, dvs jobbar med armarna ovanför huvudet?

Eller när dom inte klarar av kortläsaren, så förklarar man klart och tydligt hur dom ska göra, fast samma information som man säger till dom, står på displayen i terminalen. Så titt som tätt får man utskällning för att dom inte hittar "kontoknappen" eller att den här terminalen inte ser lika dan ut som på Ica..... Eller när dom drar kortet och sen stirrar på en. Och även om man förklarar lite snällt att "följ intruktionerna i displayen" Så trycker dom på konto och sen stirrar på en igen... (halllå!! LÄS instruktionerna)

Eller när man frågar om dom vill ha kvittot och får till svar "nej, jag får inte dra av det på deklarationen" Hur många gånger har man hört det tidigare? Det värsta är ju att dom tycker att dom är roliga....

• Mollie

Läser och inser att det finns nått som ÄR sant; Man ska aldrig sluta att förvånas!! Skrämande och äckligt hur vi är mot varandra i samhället ju!

• Cuthalion

Snurrig

Du kanske har hört en sak 1000 gånger men kunderna har inte stått bredvid hela tiden och hörtd detsamma. Tycker inte det är speciellt svårt att åtminstone ge dem ett leende tillbaka om man inte orkar skämta med alla kunder.

Sedan är det många som inte kan läsa den lilla texten på kortläsarna och behöver glasögon, vilket många glömmer eller inte vill låtsas om. Att man då förklarar hur de skall göra kan visserligen vara irriterande för Dig som har fått säga samma sak 1000 gånger men kan vara en hjälp för kudnen som som sagt inte har hört DIg säga det varje gång.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan