• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Lycklig Mamma

Jag hoppas att du får möta trevligar kunder i fortsättningen!

Jag känner inte alls igen mig i det du beskriver. Jag bygger inga varuberg, ser alltid till att streckkoden är åt rätt håll och min sambo och jag delar upp "jobbet" om vi handlar tillsammans. En packar upp, den andre packar ner. Och när det gäller att dra kortet... så drar jag det minst 3 ggr innan jag lämnar över det. Så enkelt. Därför känner jag inte alls igen mig. Blev faktiskt riktgt förvånad över att folk beter sig som du beskriver!

• kengru

nikon, men fy, vilken elak o bitter människa det måste ha varit som kan vara så elak mot en liten kund. Jag tycker att det är så gulligt när de små kommer o ska handla, de är så söta.

Pindus, blää...

Lycklig Mamma, en idealkund med andra ord, har du läst hela tråden, vissa kunder förvånar även de mest luttrade kassörskor, och kunder.

• caramente

Nikon
    Om jag har barn i kassan brukar jag ialla fall vara extra hjälpsam, ofta är de lite nervösa i alla fall för att de ska betala själva (såå söta)
    Vi har ju såna där mynttorn, och om deras slantar inte räcker brukar jag försöka hitta en ngnstans och lägga i så att de ska få sitt godis. Så gör 99% på mitt jobb.

Däremot alla som "glömmer" att ta kasse och betala, (jag vet- man kan glömma-gör det själv ibland) men det märks tydligt vilka som är snåla och glömmer med flit! IRRITERANDE

Ville bara berätta att efter att ha jobbat fem år på ICA, fick jag hjärnsläpp igår och kom inte på vad avocado heter! Jag flyttade bak avocadon på bandet för att jag hoppades att jag skulle komma på... men nej. Närmaste jag kom var papaya. Tillslut var det bara avocadon kvar att slå in.. jag "kom på" att koden började på 47.., men sen var det stopp. Fick fråga kunden, sen satt jag å flinade åt mig själv ett tag.

• nikon

kengru:Ja hon måste ha vaknat på fel sida *ryser* Tur att jag inte stött på fler sådana människor även när min son (snart 2 år) försökt "hacka" sönder kassans kort-terminal. Han har långa armar. Och hur jag än försöker låta honom stå långt bort från kort-terminalen så lyckas han nästan jämt få tag i den.

Fast han är ingen exemplarisk kund: Han vägrar lämna ifrån sig varan, och när man fått att honom att göra det så är han inte glad (snarer mordiskt arg tills han får varan igen, oavsett om det är en tub risgrynsgröt eller en leksaksbil)

• kaksmulan

Helt otroliga historier ni skriver. Hoppas verkligen att folk skärper sig mot de som sitter i kassorna!
    Själv brukar jag använda kassörernas/kassörskornas förnamn tex:"-Tack Karina!" När jag får tillbaka växeln eller "Hej Johan" när de hälsar på en när man kommer fram. De ser alla lika förvånade ut och jag har fått frågan ett par gånger om hur jag vet vad de heter. Men 99% av dem har ju NAMNSKYLT!

Jag vet att det kanske till och med kan verka vara lite elakt, men jag är ju inte ute för att förlöjliga dem, utan bara få använda deras namn när de nu visar upp det. Men det är lite underhållande att se deras förvånade miner!

• Snurrig

Kaksmulan, jag kan tycka det är lite obehagligt när okända männsikor tilltalar mig vid namn, även om jag har namnskylt.

Apropå det där med att inte lägga varorna på bandet. Var och varannan kund som "bara" har 1-3 varor lägger dom inte på bandet och säger "jag har bara dom här" . Jag men jag måste LYFTA dom tack vare att du inte lägger dom på bandet. Banden finns av en anledning.... 1 vara eller 100..... spelar ingen roll.
    Sen är det ju svårt att veta om varorna på bandet är nästa kunds varor eller inte. Ibland när kunderna hojtar till (efter det att man har hunnit dra 70% av nästa kunds varor) att "det där är inte mina, jag håller i mina varor" så brukar jag säga något i stil med att "jaha, du får lägga dom på bandet, annars vet jag inte vems varor det är, och jag får lyfta så mycket i onödan"

Sen är det ju det där med att lägga "pinnen" mellan kunderna. Flera gånger om dagen så matar man ihop både 2 och 3 kunder och när dom protesterar så brukar jag säga något i stil med att "jaha, jag matar på tills det kommer en pinne. Det är inte så lätt och veta vart jag ska stanna annars"
    En kund, som jag vet aldrig lägger en pinne när han är klar sa att "det är inte mitt problem att lägga en pinne på bandet" Då kunde jag inte hålla mig utan sa "vet du vad? Det är inte mitt heller" Karln blev tyst....

Det som gör mig förbannad är när kunderna skäller ut mig och halvt idiotförklarar mig för att jag har matat ihop varorna! Men för helevete! Sätt ut en pinne så jag vet vart jag ska sluta! Jag följer inte med dom runt i butiken och vet vad dom sätter ner i korgen och inte!

Och jag kan lova! Det är inte första butiken som har "nästa kund-pinnar" utan 99% av dom butiker som har kassor med band....

Och "finns det inga större påsar?" "Ja, dom finns FRAMFÖR kassan, precis som på Ica" "men jag handlar inte på Ica" att dom orkar....
    "Tar ni betalt för påsen??" "Ja, precis som på konsum" Det går annars bra att ta med sig en påse hemifrån om man inte vill betala för påsarna.

Det som gör mig förbannad är när dom "glömmer" ta en påse och kommer på det när dom har betalat. (tro mig, man lär sig urskilja dom människorna) och man säger att dom kostar ex. 1 kr och får till svar "den betalar jag nästa gång" också går dom bara. Det dom skulle veta är att det är SNATTERI och att jag med en liten knapptryckning kan sätta dit dom för det. Givetvis, så bjuder jag på påsen ibland. Det beror helt på kunden. Är kunden trevlig mot mig så är jag trevlig tillbaka och bjuder på den där kronan, men tar dom för givet att dom ska få påsen.... glöm det! Då är det bara att hosta upp kronan.

Eller.... "Har ni inga kundvagnar?" "Ja, utanför butiken, precis som på konsum" "Ni måste skylta så man ser vart vagnarna finns"

Flera ggr om dagen blir jag helt mållös.... att dom orkar... det fattar jag inte... gnäll gnäll gnäll och åter gnäll....

• fipa2

snurrig, jag tycker också att kunder kan vara förjävliga, men jag tycker det är lite orättvist att man bjuder på plastkassen åt vissa medan andra får betala för den! antingen tar man betalt av alla, eller så ger man den åt alla. och om man ger påsen, så ska naturligtvis butikschefen godkänna det. man ger ju inte heller andra varotr gratis åt kunderna?

jag skulle känna mig kröänkt om kunden framför mig får sin påse gratis medan jag betalar för min, trots att jag också varit trevlig.
    1 krona är ingen stor peng, men det är en principsak.

• Snurrig

fipa2. Jag tar inte betalt av vissa när andra kunder är i närheten så klart.
    Ger jag en kund påsen och nästa kund "glömmer" sin så får den givetvis påsen. SÅ taskig är jag inte. Och samma, tar jag betalt av en, tar jag betalt av nästa kund också.

Hoppas du förstår vad jag menar...

• fipa2

ja men ändå... jag tycker alla ska behandlas lika.

• Laire

Jag sitter i kassan på Coop på större lov, och gud vad man får vara med om... Angående kassar, glömmer någon en kasse, eller tar en för lite ger jag mer än gärna bort den - med reservation för vad man köpt. Säg att man handlat för flera tusen och tagit en påse för lit, viss - men inte om man handlat för en tjuga och "glömt". Dock är ju vissa kunder så snåla! Hade ett par som kom i en annan kassa med full vagn fem minuter efter stängning, jag tänkte att jag skulle hjälpa dem att packa så det inte skulle ta så lång tid så man får sluta någon gång. Medan jag packar tycker jag påsarna stinker, och tycker då (söger dock självklart inget) att dem då borde ta pch slänga påsarna efter att ha lämnat sin pant, eftersom de stank öl och vissa var halvvåta. När de går får jag höra av en annan tjej att de minssan inte haft egen pant, utan de har grävt i soptunnorna vid panten efter påsar! Och de handlade för över tusen, vad gör då en femma i påsar för skillnad.

Och inte är det många som tänker på streckkoden, jag blev förvånad över hur få det är... Men det värsta tycker jag är de som inte ser en som person. De som knappt ens hejar (oftast de som kommer efter jobbet), när man glatt säger "Hej" så får man en blick och ett öhhh.... tillbaka, det är en humördödare. Då gillar jag pensionärerna på morgonen bättre, fasiken vad de kan tjattra, och de är så glada Bara man inte råkar glömma att dra av någon rabatt eller om det skiljer en krona från hyllpriset i kassasystemet

Haha, var så skönt att få skriva av sig. Mamma jobbar också på Coop, och har jobbat i affär i 20 år så allt gnäll blir mest ett , "ja, jag vet..." Det finns faktiskt en sak som är värre än då ena parten i ett par bara hänger vid vagnen och det bli knökfullt på bandet, det är vissa tonåringar. Hade en kvinna och hennes dotter, och dottern satt nere vid varorna och bara stirrade på dem medan det blev mer och mer fullt - utan att ens vilja packa, mamman verkade gett upp henne då hon mest gav blickar till sitt "kära" barn...

Svar på tråden Snabbköpskassörskan