• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

Absolut, tycker att det är självklart att om jag lägger på äggen först så kommer de att mosas, detsamma gäller bröd, tomater, vindruvor, trodde inte att man behövde vara expert på området för att fatta det, men tydligen är det så.

• Moran

Guuud vad skönt att fler tycker som jag! Att jag inte är den enda kassörskan som irriterar mej på otrevliga och orättvisa kunder!

Det äckligaste jag vet är folk som står och hostar rakt ut emot mej. "Har inte du lärt dej att man håller för mun innan man hostar?" skulle jag ju bra gärna vilja säga.

Jag satt i kassan senast idag. Folk tror säkerligen att man är dum i huvudet som hamnat där och inte på "golvet" (plocka varor). För det är ju bara STOOORA, STAAARKA killar som får vara på golvet. Även om ingen yttrat sej om detta, så är det uppenbart att det överlag är så att tjejer ska sitta i kassan och killar ska plocka varor. Hur vore det med ROTATION?? Inte konstigt att man får ont i handleder, nacke och axlar. Kassaarbete är monotont!

Jag håller med dej, TS! Varför inte bara lägga upp varorna BREDVID varandra? Och varför inte lägga HÅRDA SAKER FÖRST?? Är det inte mjölken, filmjölken, tvättmedlet, den frysta kycklingen + faan och hans moster som man vill ha i BOTTEN AV KASSEN?? Hur jävla svårt kan det vara?

Nej, nu känns det som att jag blev väldigt upprörd... Men det är trots allt min arbetsplats! Visst kan jag söka andra jobb, men jag går knappast från en fast tjänst på ICA till ett vikariat nån annanstans. Speciellt inte nu när man har barn och hus. "Man måste våga chansa ibland" säger många. Jovisst, men jag vill veta att jag har en lön som rullar in varje månad. Och jag vill inte vara ung, outbildad och arbetssökande.

För sisådär 35 år sedan, när min mor var ung, fick man fast jobb DIREKT! Vikariat fanns inte! Dessutom fanns det fler jobb då... Men överallt dras det in på personal! Inte konstigt att folk blir utbrända och ihjälstressade!

Puh, nu har jag också avreagerat mej = skönt!

• caramente

Märker ni andra av att utlänska turister är värst när det gäller varuberg? Hade en tysk familj i somras, två föräldrar och fyra barn ca 14 år och uppåt. Alla "hjälpte" till att ösa en ÖVERFULL vagn upp på kassabandet, sedan gick barnen ner med varsin påse för att packa. Varorna ramladre ner på golvet flera ggr som föräldrarn plockade upp. Som alla vet går det ju saktare att dra in varor när det är varuberg då man måste lirka fram varorna, därför skcikade jag väl ner en vara mec 30 sek mellanrum, coh där stod fånen och väntade med sina fyra kassar. De fick ju slåss om att ta varan som kom för att lägga den i sin påse. Hade det då inte varit lättare, när de nu också var så många, om några stått och lagt upp varorna normalt på bandet?

Folk tror verkligen att det går fortare om man öser upp alla varor på en gång, det gör det inte! Lägger man en vara i taget med streckkoden åt rätt håll går det hur fort som helst....

• kengru

Caramente, jo visst har jag märkt det, särskilt just tyskar, fast barnen brukar aldrig gå o packa i, de äter ju glass, ju. Men hjälpa till att "ösa" upp varor på bandet kan dom. Fast vissa svenska familjer gör precis samma sak, det märks antagligen bara mer när det är turister eftersom de sticker ut lite mer med sitt språk.

När jag var yngre o bodde kvar hemma så hände det att jag följe med o handlade, det var nästan en självklarhet att jag skulle packa, o om jag glömde det brukade mina föräldrar inte vara sena att påminna mig. Numera packa knappt "barnen" och om föräldarna mot förmodan skulle be dem om hjälp så ignorerar de oftast föräldern eller säger blankt nej, vad tänker de med, vad tänker föräldrarna med son accepterar ett nej när ungen ändå inte gör nåt annat än står o hänger o ser på när föräldrarna/föräldern packar upp varorna på bandet, betalar o packar ner i påsar, vill de inte hjälpa till?

• kengru

Glömde lägga till att jag sen får skiten ifall nån vara krossas, grrrr.

• Inexsana

Jag gillade enormt då det kom en busslast från ryssland, ingen prata svenska, någon pratade hjälplig engelska, och ingen förstod att vi inte tog deras valuta. sen envisades dom att ställa upp hela korgen oupppackad på varubandet.

• caramente

kengru
    jo visst det är många svenska som gör samma sak, men ALLA turister gör det enligt min erfarenhet. Fast är mer irriterande när svenskar gör det för de kan ju läsa skyltarna "inga varuberg tack". Hmm, "no grocerymountains please" Precis det är mitt fel om varorna åker i golvet.... eh just det det var ju jag som la upp dem så fint!

• smultronbubbla

Men vad är det med Lidl egentligen?!
    Där får man inte vara singel inte...
    De har ju ingenstans att lägga varorna när de scannat dem I alla fall inte där jag har handlat.

Pojkvännen och jag storhandlar alltid för en månad och ibland händer det att vi åker till Lidl. (längesedan vi var där nu ju...)
    Det mest märkliga var ju senaste gången vi var där. Jag lägger som sagt alltid upp varorna på bandet, medan pojkvännen packar. Under tiden upptäckte vi att vi hade glömt en vara (eller vad det nu var som hände) så han fick gå in i affären och hämta den. Då stannar kassören bandet och fortsätter inte scanna förrän pojkvännen kommit tillbaka Hur gör man om man är själv??? Får man inte storhandla då?

• Boppi

Känner ni igen det här? Kunden som ska köpa en back dricka säger: Jag glömde min back hemma.. Hur gör vi nu? Precis som om man måste panta sin back för att få köpa en ny!! Det där med att betala pant för tomglas har endel svårt att fatta..

Svar på tråden Snabbköpskassörskan