• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • smultronbubbla

Jag tycker inte heller det gör något om kunder skämtar. Det är bara trevligt, oavsett om man har hört det tusen gånger eller inte. Huvudsaken är att de är trevliga ju

• Snurrig

Om man har dålig syn så ska man ha glasögon . Jag tillhör den skalan som måste ha glasögon hela tiden. Men 99% av dom som inte kan läsa texten håller antingen glasögonen i handen, har dom på huvudet eller så ligger dom i bilen. Sen att dom har mage att bli arga och irriterade för att man förklarar vad dom ska göra, DÅ blir jag förbannad! Ta på dig brillorna och slute vara så fåfäng. Eller förklara lite lätt att jag kan inte se så liten text. För skit får jag varje dag, antingen går kön för sakta (som till 99% beror på att kunderna inte hittar muntplånboken (för att dom inte kan ha EN plånbok till alla kort, sedlar och mynt), har glömt id-kortet hemma och vägrar förstå att det går inte att handla på kort (om man inte har pinkod) utan leg för det är en värdehandling, eller att dom inte kan ta på sig brillorna....) eller att kön går för snabbt, för dp stressar man tydligen kunderna när man säger att tryck på konto eller kredit....
    Skulle vilja ha en "ombytar-dag" någon gång. Kunderna får ställa sig i kassan och vi i kassan får spy galla på kunderna, fast man vet att det är inte deras fel att det är ombygnation av vägen utanför eller deras fel att grannens katt pissade på tomten i morse.... blír så less...

• Knytets

appråpå långsam kö o inte hitta myntplånboken....
    det som störde mig nå såå otroligt var folk som stod och tittade på en och då man läst saldot för dom, och DÅ började LETA efter plånboken.
    Som att dom blev nästan lite förvånade över att dom skulle behöva betala....

e det så förbannat svårt att leta fram plånbok och dra kort osv medans kassörskan slår in dom sista varorna.

• Mollie

Tänk förr då man handlade med kort, jösses vilken tid det tog, man drog manuellt med en maskin som man var tvungen att plocka upp från hyllan nder kassan... Vi kanske har det för bra nu??

• Aleathiel

Måste bara berömma en kund jag hade här för nån dag sen... hon betalade några varor i kassan fem minuter innan stängning och frågade mig samtidigt om en vara hon undrade över men jag kunde inte svara på hennes fråga. Då sa hon att hon kunde komma tillbaka en annan dag för att fråga en säljare eftersom hon inte ville störa när vi just skulle stänga. När kunder är så omtänksamma blir man extra villig att hjälpa dem och jag sa att hon gärna fick gå ner och höra med säljaren nu direkt (vi hade ju inte stängt riktigt än och jag är säker på att hon inte hade uppehållt säljaren längre än nödvändigt) men hon sa att hon gärna kom tillbaka en annan dag och att hon förstod att vi ville gå hem. En examplarisk kund

Tyvärr dämpades mitt goda humör ca 15 minuter senare då en kund kom och betalade en massa saker i kassan (efter stängning alltså) utan att verka ha det minsta bråttom därifrån eller ens tänka tanken att be om ursäkt för att hon var sen... jaja, man är ju van Lustigt bara hur olika människor är...

• kengru

Aleathiel, ja det finns verkligen kunder som kan få en att uppriktigt gilla sitt jobb, att sitta o vara trevlig och hjälpa dem med minsta lilla sak oavsett stängningsdags eller inte, sen finns det idioter som oftast gör att man glömmer de rara människorna. Kul att höra om en snäll kund i tråden.

Cinzano, som sagt, kunden lämnar hjärnan vid entren oftast, så varför ska de ta någon hänsyn till oss, vi är ju bara maskiner som finns till för att ta ut sin frustration för och för att hjälpa dem så de slipper tänka.

• Tinko

Kom på några fler saker som irriterar mig.

Kunder som bara ska köpa en vara och därför, av någon konstig anledning, INTE lägger den på bandet. Man har ju inte alltid koll på vilka som "hör ihop med varnadra" i kön utan killen som håller i en vara kan ju lika gärna höra ihop med kvinnan efter vars varor nu ligger längst fram på bandet. Då börjar man ju dra dessa varor eftersom killen inte säger något, inte förräns man dragit in typ 8 varor, då kommer det: "Jag var faktiskt före!"
    Men lägg upp varan på bandet då eller säg till direkt!

Kunder som är helt fanatiska om att t.ex alla burkar krossade tomater måste scannas in efter varandra. Så när de hittar den sista burken samtidigt som jag scannar in de andra så slänger burken mot mig och skriker: "Vänta, jag har en till!"

• TrollHelga

haha är så jäkla könt att läsa detta!!! Är själv kassörska o ibland är jag så j-la less o arg på folk att jag kan komma hem o börja storskälla o gråta för att de beter sig som de gör! Sen när man berättar för sin sambo eller nån som själv inte haft ett sånt jobb så säger de bara:
    -men varför bry sig!Ingenting att lyssna på eller släpp det nu!
    Lätt att säga när man själv aldrig fått känna på denna irritation!
    Hade själv väldigt lätt att låta saker rinna av mig i början men efter 8 år blir man bra less. O det värsta jag vet är när min sambo säger att jag inte ska behöva ta vad som helst utan får väl svara för mig då! DET FÅR MAN INTE JU!!!!!Det funkar inte så! Är inte så enkelt!! Nu kommer jag ju ändå säkerligen bli utan jobb så man kanske ska börja vara lite otrevlig tillbaka:) hehe....fast då får man väl aldrig nåt annat jobb heller för det kommer väl fram fortare än kvickt!

• kengru

TrollHelga, vet precis hur du känner det, själv drömmer jag om den dag jag på något vis blir miljardär, att kunna sitta i kassan o be alla elaka kunder fara o flyga, tvätta händerna, inte peta sig i näsan innan de ger mig pengarna och framför allt, ta ut sin ilska på nån annan än mig. Njuter bara av att tänka på det...

• Pindus

borde va lag på att kunderna måste tvätta händerna innan de går till kassan, handfat brevid liksom :)

Svar på tråden Snabbköpskassörskan