• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • smultronbubbla

caramente

Låter som att min arbetsgivare (A) och du råkat ut för smma kund! (K)

Ungefär så här gick konversationen mellan dem:

A -Hej!

K- Vad hälsar du på mig för? jag känner inte dig!

A- Vi brukar hälsa på kunderna i butiken

K- Bespara dig det besväret med mig!

• ming

Snurrig-> Eller istället för handväskan så plockar de varor från kortändan, alltså längst fram på vagnen, och så måste de sträcka sig jättelångt och ta extra tid. Det vore ju så mycket enklare att bara vända på vagnen och ta från sidan.

• Mell

Alltså, det här med varornas ordning på bandet... jag har faktiskt aldrig reflekterat över det och då är jag ändå inte speciellt korkad... Ibland är det kanske så att kassörskorna tycker att vissa saker är "självklara" bara för att de befinner sig på det stället och är väl insatt i kassaarbetet och det kanske inte är alltför självklart för folk som handlar en/två gånger i veckan och aldrig har reflekterat över hur deras handlande går till... Hur ofta reflekterar man egentligen över alla vardagssaker som man gör?

Men som tur är slipper jag bli stressad av att lägga upp varorna så perfekt som möjligt längre eftersom vi numera självscannar på ICA! :)

• ming

Mell-> Fast å andra sidan brukar det ofta stå klart och tydligt att man ska vända streckkoden mot sig själv. Inte alltid, men ofta gör det det.

• Mell

Ming: Ja, streckkoden är ju självklart hur man vänder (shit, du måste verkligen tycka att jag är korkad om du tror att jag har missat det ), jag menade i vilken ordning som man lägger upp varorna i, dvs att lägga sånt som inte är ömtåligt först osv. Det jobbiga med det är ju dessutom att det är de sakerna som brukar ligga längst ner i vagnen...

• Annika 1983

Mell: Då är du säkert en kund en expedit skulle störa sig minst på eftersom du inte handlar så ofta .
    Självklart är det inte lätt att tänka på allt man ska göra för att underlätta det för kassörskan.

Men föreställ dig det här. Din arbetsdag har just börjat. Du vet att klockan är 8 på morgonen och du har många timmar kvar (9-10 timmar) att jobba. Du sätter dig i kassan. Och får din första kund som gnäller pm något fel som hade uppstått på hans kvitto från köpet igår.
    Snällt ber du om ursäkt och säger det här ska vi ordna! Kunden som verkar vara helt pigg och inte alls morgon trött gormar på att han har rätt till 25 kr!!! (Kunden har rätt till denne ersättning om det står fel pris på hyllan och inte om vi råkat slå in dubbelt). Han är SUR!! Han spänner blicken i dig som om du är hans värsta fiende. Du förklara för honom om det 25 kr. Och han lämnar kassan SUR och missnöjd men dock med felet tillrättat.

Det är kö! Lång kö! DU kan inte komma ifrån fast att du sitter där med gråten i halsen eller överarg för att även du kan göra fel och varför ska någon bli upprörd over det? Du är ju bara människa!

Nästa kund står på tur och du måste snabbt ändra din arga blick till ett léende för att inte låta ditt arga humör gå ut över nästa kund. Du ler mot din vilja och du säger hej på ett trevligt sätt även om du kokar innombords!

Kunden har handlat för låt oss säga 1800 kr! Vagnen är överfull. Tomaterna och ALLA ömtåliga saker läggs upp först på bandet. Du lyfter det snällt till sidan av bandet för att inte det ska krossas av det du vet kommer så småningom(Mjölk mm). Efter alla fruktprodukter kunden har köpt är avklarade kommer det mjölk. En mjölk väger en hel del när man sitter ner. Streckkoden är vänd så den pekar på dig! Kunden har köpt 10 (ja det är vanligt att man köper MÅNGA mjölk). Du lyfter 1 kilo varje gånger du lyfter en 1 liters mjölk! Du böjer dina handleder och vänder det hemska mjölkpaketen för att kunna få streckkoden rätt så att du kan scanna in den. Du tittar oroat på det tomater som verkar komma i kläm längst ner på bandet utan att kunna göra något eftersom bandet börjar bli fullt.

Kunden plockar där efter upp stora coca cola flaskor. (1½-2 liter i varje) du släpar, drar och vänder rätt för att slå in det i kassan. Du känner hur det ilar i axlar och handleder. Till din förfäran lyfter nu kunden på en 10 kg tung tvättmedel med streckkoden vänd till dig. Du ser hur den kommer imot dig och du känner hur det ilar i axlarna efter allt det andra tunga som du just dratt i. Du tar ett kraftigt tag och vänder tvättmedelförpackningen så at du kan scanna in den (obs 10 kg är mycket när man sitter ner som en kassörska oftast gör). Du slår in resten av kundens varor och avslutar köpet. Kunden var ju trevlig i sig. Men ilningarna i axeln var bara ett litet exempel på hur du kommer känna i slutet av dagen.

Det där var kund nummer 2 kunden som bara tog 2-3 minuter (ja längre än så tar inte en kund även om de handlar för 1800 kr)! Tänk dig att du ska ha ungefär 5000 (minst) kunder till innan du ska gå hem och kanske 3000 av de är kunder som kund nummer två och 100 är som kund nummer ett. Dina axlar kommer inte må bra om 30 år efter att ha jobbat 30 år i en affär det vill jag lova.

Så till er kunder som lägger upp det rätt mm. TAAAACKKK!!!! Det betyder så innerligt mycket även om ni inte får höra det i affären.

• Mell

Annika:
    Jag förstår hur ni har det, jag har själv kompisar som jobbat/jobbar i kassan på bla IKEA och ICA, men grejen är ju den att folk sällan reflekterar över det som de gör... om alla gjorde det skulle allt bli bättre & folk skulle kanske inte heller bete sig som de gör... men tyvärr är det en omöjlighet, det var mest det jag ville säga... Och att man inte gör saker för att vara elak mot kassörskorna och inte behöver vara dum bara för att man inte gör 10 rätt av 10...

Med bemötande vet jag precis hur det är, jag jobbar på somrarna på turistbyrå, och folk står gärna och klagar arg i 10 minuter på att det är dåligt skyltat i en korsning 10 mil från oss... eller ber mig leta reda på ALLA båtresor på östar sidan av Göta kanal (när jag sitter på ett ställe på den västra delen) i katalogen som finns, och även tala om om det är en fin sträcka och hur många slussar man får åka igenom... *suck* Så jag förstår er verkligen och lider med er, men tyvärr kan man inte göra nåt åt att det finns så många människor som inte reflekterar över hur de är eller hur de gör saker...

• ming

Vad jag inte förstår är varför man inte packar vagnen på ett smartare sätt istället.
    När jag handlar så lägger jag alla tunga saker längst bak i vagnen och alla lätta och ömtåliga saker längst fram. Då kan man ju utan problem plocka upp det tyngsta först på bandet och sedan det lätta. Istället för att bara lägga de tunga sakerna underst i vagnen, då får man ju räkna med att mosa de lätta sakerna på bandet sedan, eftersom man måste lägga upp dem först.

• Mell

Ming:
    Ja, det var ju just det, att om man aldrig har reflekterat över att sakerna mosar varandra på andra sidan kassörskan så ser man heller inget behov av att packa vagnen på ett annat sätt... Om man inte har tänkt på en sak så ger ju det konsekvenser för andra saker...

• Legewiel

Hrm...nu får jag erkänna att jag har aldrig någonsin tänkt på att jag skulle kunna vända streckkoden mot mig...jag brukar ha så bråttom när jag plockar upp att det tänker jag aldrig på! Däremot brukar jag nog sätta de tyngsta grejorna först, i mån av möjlighet.
    Har inte ens reflekterat över att det skulle vara jobbigt för dem att vända på mina varor, för oftast sitter det någon sorts "rullande stavar" precis framför kassörskan, då är det ju bara att dra varorna över dessa och vända dem, inte behöver de lyftas. Nåja, ska försöka tänka på det i framtiden.

Problem med att dra kort har jag aldrig, för sånt system använder inte affärerna här. Man ger över sitt bankkort bara, och eventuella bonuskort, och kassörskan drar dem, man skriver under och fortsätter packa sina varor.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan