• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

Mollie, helt sant, har suttit i kassan i snart fem år o jag kan inte lägga ihop 2+2, tur att det finns miniräknare, goa kunder o snälla medarbetare.

• Mollie

Jaha, Jag tänkte mer på smågodiset, att de äter godis utan att tvätta sig om händerna...

• kengru

Mollie, *skrattar* jaha, ser det så ofta så jag reagerar inte på det längre, men visst gör de det. Sticker ner sina svarta fingrar som inte sett en tvål på flera timmar o letar rätt på just den där röda godisen som ligger gömd bland de gröna o blå....

• Mollie

Och då äter du de gröna och blå sen?? Antar inte att du gör det...

• nikon

Jag måste få berätta om en sak som hände min lillebror när han var 4. Han var väl inte så gammal då (han är bara 20 år yngre än mig) Och han skulle köpa en egen leksaksbil för sin första veckopeng som var 5:- då tittar kassörskan på honom och säger surt:"det där räcker inte!" Han blev jätteledsen.
    Och jag blev sur på kassörskan för hon kan inte ha misstagit vem han hörde till då mamma sa åt honom vad han skulle göra (om hon inte hörde så måste hon haft knäck i öronen eller nåt) och när han skulle ge pengen. Han höll tillochmed mamma i handen.

Men som tur är så är de flesta kassörskor trevliga och tar det lungt med barn som vill betala.

Ps. kan tillägga att det var ingen kö bakom oss.

• ViHi

idag när jag var och handlade så kom där en av de där jobbiga kunderna, hon hade nog handlat lite tidigare för hon gick bort till kundtjänst och sen kom hon tillbaka och sa så att alla skulle höra: ja jag tänkte bara säga att jag hade rätt och du hade fel, det var fel inne i affären och du sa att det inte var möjligt.(med ett jätte leende) då svara kassörskan att hon inte alls hade sagt att det inte var möjligt utan att hon kunde inte göra nåt åt det och det var därför hon bett kunden vända sig till kundtjänst för att få hjälp, då svara kunden jaja du hade i allafall fel och gick sen. Tyckte så synd om kassörskan!!! Försökte vara så trevlig som det bara är möjligt för att hon skulle må lite bättre

• ming

Ja fy för att inte tvätta händerna efter att ha suttit i kassan!
    Vi hade ju ett stort paket med våtsavetter i kassan som alla använde frenetiskt. Nu sitter jag ju inte i kassa längre, så jag slipper kroppskontakt med deras snuskiga pengar!

• ViHi

vi oxå, sa till chefen att om jag inte fick ner en massa våtservetter i kassan så skulle jag kalla o be om att bli avlöst efter varenda fylle hund som varit o andlat och det var många

• Pindus

i somras var det ju ganska varmt....då fick en kille i kassan en femtiolapp av en kund som haft den i fickan fram på byxorna...den var helt blöt av hans ljumsksvett... YUCK...

Svar på tråden Snabbköpskassörskan