• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • nikon

smultronbubbla: Man kastar ner allt i vagen igen och går iväg för att packa ner i påsarna.

• smultronbubbla

nikon

När ska man ha tid att kasta ner i allt i vagnen? Man kan ju inte göra två saker samtidigt. man måste ju packa upp varorna på bandet först.

Eller missförstod jag dig? Var ditt inlägg ironiskt?

Jag handlar aldrig själv, så det är bara en nyfiken fråga. Det finsn ju faktiskt de som gör det.

• nikon

nej mitt inlägg var inte ironiskt - jag frågade nämligen på en Lidl-butik hur de hade tänkt sig med långt band till kassorna och inget efter och det var svaret jag fick. Man får typ slänga upp allt på bandet för att sen springa förbi kassan med vagene och kasta ner allt i vagen innan man betalde.

Och då hade jag inte mycket med mig men det var tungt - och aldrig att jag köper 12 l cola själv igen samtidigt som jag är gravid. Förpackningen är ju tung.

• smultronbubbla

nikon

Men hjälp, inte så smart tänkt ju

Är dte så i alla mataffärrer i Tyskland? (Lidl är ju tyskt)

• nikon

Hmm det undrar jag oxå. Men jag orkade inte fråga den stakrn som satt i kassan då - hon verkade tillräckligt stressad ändå.

• Boppi

Ja, i Tyskland slänger de ned allt vagnen och sen ställer de sig en bit bort och plockar ned det i påsar eller så kör de ut till bilen och slänger in det där.. Urfånigt!!

• smultronbubbla

Haha, vad dumt!

De kanske har en del att lära av svenskarna. De gillar ju redan våra älgar

• ming

Eller så är det väl som nån sa att man inte får vara singel hos Lidl. Då kan ju den ena packa ner i påsar med en gång, istället för att behöva slänga ner allt snabbt i vagnen först och sedan packa.

• Signatur

Vet inte om det är tragiskt eller roligt, men jag har jobbat en hel del på apotek och det är precis samma visa där. Och eftersom det är statligt så har man *ännu* större rätt att klaga.

Vet inte hur många gånger jag har haft lust att svara "skyll inte på mig, det var inte jag som röstade på sossarna".

Konstigt att folk blir helt personlighetsförändrade så fort de går in på ett ställe som ska ge service. Visst, de som jobbar där ska vara "serviceminded", men det finns väl gränser. Vet inte hur många gånger jag fått skäll för att jag inte velat bryta mot de lagar som apotekspersonal faktiskt måste rätta sig efter.

• Signatur

Sorry om jag var lite OT

Ville bara trösta er med att det nog är likadant överallt. (Fast det kanske är mer skrämmande än tröstande).

Svar på tråden Snabbköpskassörskan