• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Mollie

Ang. att "ge" bort kassar... Min chef säger att vi SKA ge bort kassar!! Kommer det en kund som handlar för 1500-2000 kr så kan de nästa omöjligt veta hur många kassar de ska ta, säger de sen att de vill köpa en till för 1,50 så är det helt ok att vi ger dem en kasse, eller två. Det är service från oss.
    Kommer det däremot en kund med varor för 50 kr och glömt kasse så frågade de oftast vad de kostar och ibland kan jag få för mig och säga, jag bjuder på den..., speciellt om jag redan börjat på med nästa kund. Annars så ska jag ta emot pengar och sen slå in det efter nästa kund så att säga, så får vi inte göra, vi får inte ta emot pengar som inte slås in i kassan direkt för att det är lätt att stoppa på sig och /glömma!

Så fipa, vi har fått ORDER på att ge bort kassar! Och jo, vi ger visst bort andra varor till våra kunder, frukt som är otjänlig att sälja ger vi bort t.ex, det är för att främja vår miljö- och hälsa policy! Ok, det missbrukas nog av många, men tydligen bjuder vår kedja på det!

• reserverad

Varfor ska man betala for kassar i Sverige??? Det retar mig till max!

Jag har ju handlat i en affar for x antal kronor och da ska jag val for helskotta fa kassen?

Man betalar ju inte extra for kassen pa MQ tex.

• Teskedsmamman

Jag har inte jobbat i kassa (förutom på systemet då förståss) Men jag frågar alltid vad kostar kassarna om jag tar en för lite, jag utgår från att påsarna kostar. Är det ok?!?

• helena20

Känner igen mej i mkt, jobbar själv i kassan på ICA...vissa kunder vill man verkligen strypa. Man får verkligen ta mkt skit o ändå måste man sitta där med ett stort leende på läpparna. Blivit riktigt irriterad på en kund en gång, påstod att en vara kostade mindre än jag slagit in, gick o kollade tillsammans men stämde såklart med vad som stod på kvittot. Blev kallad dum i huvudet o en massa annat, skulle minsann prata med chefen o.s.v. Kände verkligen att jag skulle kunnat tagit något hårt o dängt i huvudet på henne. Lite senare kom hon iallafall tillbaka o bad om ursäkt för hur hon betett sej,härligt se såna kunder komma "krypandes" o be om ursäkt...=)
    En stammis har vi oxå, alltid nånting som är fel,vräker ur sej en massa men så har hon blivit utkörd några ggr oxå av chefen. Konstigt att hon kommer tillbaka gång på gång om det nu är så mkt fel på affär o personal.
    Har även hand om posten o att få kunderna att koppla att det är samma kö som till själva kassan är inte det lättaste. Bildar egen kö o blir irriterade sen när dom ändå inte får nån hjälp...
    Fast för det mesta är det trevliga kunder,är alltid kul när man får höra av nån hur trevlig, hjälpsam man är o.s.v=)

• Lycka80

Jobbar själv på Coop, och när man nu sitter i kassan, så är det så nonchalant att ställa andra saker på bandet än varorna. Man lyfter iallafall så mycket och tungt under dagarna.
    Ställer kassar väskor osv, men nu för tiden lyfter jag inte ett finger på dessa saker.

Tycker det är underbart med kunder som varit otrevliga och kommer tillbaka och ger en blomma.. För att domvarit så otrevliga osv..

• Snurrig

Kassar kostar att tillverkas och ska då betalas för. Visst dom kanske kostar 10 öre/st att tillvera, men på mitt jobb säljer vi varor som bara kostar något öre/st att tilverka, för 5-10 kr/st och DET är kunderna villig att betala för, men inte kassen....
    Som sagt, ta med en påse hemifrån om du är så j*vla snål.... Det finns en anledning till att dom är prismärkta = dom kostar.
    Sen givetvis, så är det goodwill att "bjuda" på påsen när kunderna har handlat för flera tusen.

• Snurrig

silentwings.
    Som regel är det så att på dom butiker där man kan ta påse själv och välja stl, så betalar man för dom. Det är ju på dessa butiker du som kund får packa dina varor själva i påsarna.
    I dom butiker där du handlar "över disk" ex på telia eller MQ. Där personalen packar i påsen, så bjuder dom på påsen.

• fenomena83

grrrr jag blir såååå förbannad när jag står bakom nån tjurig gubbe i åldern 40-55 (som säkert åker för fort med sin merca också) som tror att han kan bättre matte än datorn som kassörskan slår in på.... det händer massa gånger att han räknar om pengarna som han får tillbaka å så säger han till henne med överlägsen min att 100 minus 25 det blir ju faktiskt 75 inte 76 åsså tittar han helt snobbigt på kassörskan som bara RÅKAT släng med en extra enkrona trots att hon faktiskt också vet att 100 minus 25 är 75 och det står ju dessutom rakt upp och ner i datorn.
    eller i övrigt när såna där surgubbar håller på å dividerar om det ena och det andra ohc ska va bättre än kassörskan för hon är ett pucko och bimbo som inte kan nånting och hela tiden får man höra "ska det va så svårt att........"
    SUCK,
    jag va på Netto häromdagen och det satt en JÄTTEtrevlig och glad tjej i kassan man blev ju helt glad bara av att titta på henne. men framför mig i kön va en sån där diva-gubbe som säkert hade en dålig dag. han hade pantat burkar och nu funkade inte pant-kvittot att läsa in och gubben blev jättesur. han vill ha sina pengar och förklarade jäääääääättelångsamt för tjejen som om hon vore helt korkad, att det ena kvittot var på 10 kronor och det andra på 8 kronor, då skulle han få 18 kronor av henne. hon försökte förklara att det gick inte att göra så för hon va tvungen att läsa in kvittot annars skulle det bli minus i hennes kassa och dom måste dra det på hennes lön. men det va tydligen gubben som va korkad för han fattade inte hur det kunde va så. åsså blev han skitförbannad så tjejen gav gubben pengarna, hela tiden med ett leende, åsså sa hon att då drar dom det på min lön då istället, jättetrevlig va hon och sa trevlig helg osv men gubben bara stack därifrån helt surt.
    jag undrar vad det va för fel på honom varför han hade en så dålig dag.
    jag blev sååå irriterad och tyckte så synd om tjejen så jag gav henne 18 kronor extra å sa att jag vet hur det e för jag har jobbat på McDonalds......... då blev hon ännu gladare.
    trevlig tjej. det e ju aldrig kassörskans fel det e ju bara kunderna som e korkade, men tyvärr heter det så att "kunden har alltid rätt" TYVÄRR...........

• Laire

Ja, kunden har ju då alltid rätt... Vet inte hur många som skrikit (ja skrikit!)på mig när de kommit med varor man man bara får köpa ett visst antal av (som fläskfilé som är nedsatt ca 40 kr/kg), detta för att det ska räcka till alla. Det står skyltat klart och tydligt men det tror vissa inte gåller dem...

• Snurrig

Ja.. talesättet "kunden har alltid fel" Ni anar inte att det misstämmer som aldrig förr.
    Om det står på en skylt MJÖLK 7 kr, och kunden kommer med KRÄM och vill ha den för 7 kr... trots att det står att det är MJÖLKEN som kostar 7 kr....

Svar på tråden Snabbköpskassörskan