• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • septbebis

ming: Nej, självklart så skällde jag inte på kassörskan. Det var ju inte hennes fel och sen så är jag alldeles för "mesig" för att skälla ut nån. :)

• septbebis

fast jag hade god lust att säga ett å annat att säga till damen framför mig.

• rasajj

huva!!! Saaaa glad att jag ar i USA... Har far vi lagga uppvarorna som vi vill, i de fall vi sjalva lagger upp varorna... Manga affarer ar det personen i kassan som gor det. Sedan talar jag om om jag vill anvanda kort eller check eller kontanter. Behover jag flera kort sa ar det ok. Har jag kontanter OCH kort ar det ok. Pasarna kostar inte extra(de ar visserligen valdigt flimsiga ...) och jag behover inte packa i varorna i mina pasar sjalv, talar bara om vilka varor som inte behover va i pase, typ mjolk och potatis pasar... Sedan erbjuder de hjalp med varorna ut till bilen dar de packar in i bilen at mig!!! Kostar inget att ha kundvagn och vagnen har de personal som hamtar fran parkeringen och tjanstvilligt satter ut at mig nar jag kommer. Det ar kundservice!!!!

• caramente

Angående snyggingar
    Under en fest vi hade (mycket folk från affären där vi jobbar+en del alkohol....) kom det fram att min kompis då ca 20 år hade butiksägaren som tvåa på sin lista . Alltså snygginglista över bara anställda. Det "roliga" var ju att han är ca 60. Det får hon fortfarande pikar för, speciellt som hennes försvar var att hon tyckte sig se att han var snygg när han var yngre... hi hi

• Snurrig

Något som kan irritera mig är när tanter håller handväskan i ena handen och försöker packa upp varorna med den andra. Då får jag lust att säga "snälla tant, lägg ner väskan i vagnen så kan du andvända båda händerna och det tar hälften så lång tid att packa upp varorna och kön gå snabbare och..."

• Isfjord

saargr
    Visst är det service till kunderna. Men vad tjänar de som lägger upp på bandet, packar ner i kassar, bär ut till bilen eller kör fram kundvagnen till dig?
    Skulle du kunna leva på den lönen? Utan att ha två till likadana jobb?
    Många länder skryter med att de har låg arbetslöshet, men granskar man dem har de ofta massor av just den typen av yrken. Och deras lön försörjer knappast en familj och oftast har de två eller fler heltidsjobb.
    Skulle de ha en bra lön skulle det vara riktigt dyrt att handla i affären, för gratis för dig som kund är det inte. Vad är skillnaden om du betalar en dollar till killen som lägger upp på bandet, en dollar till killen som packar i kassen och en dollar till den som bär ut eller om butiken kryddar priserna och de sedan får pengarna av butiken i form av lön? Man får aldrig något gratis, framförallt inte från ett företag med vinstintresse.

• Snurrig

Hade en kund för ett tag sedan som spydde galla över mig och denna stad. Allt var fel och skit och vi var dyra osv... Ni förstår nog hur det var... Tittade på karln och frågade helt allvarlig "om allt är fel, vad gör du här?"
    Karln blev helt tyst men tanten hans började skratta. Hon förstod vad jag menade.

När jag jobbade i livsmedelsaffär så blev jag så less på att säga åt kunderna att inte lägga äggen först och inte bygga varuberg.... Så jag lät varorna åka ner på bandet i den ordning som de hade packat upp dem. Fick höra flera ggr att "jag" inte kunde krossa deras ägg. Sa då att "varorna hamnar i den ordning som du packade upp dom på bandet" NÄR SKA MAN BÖRJA TÄNKA TILL???? OCh det där med varuberg, kunde någon gång stöta till en vara (snyggt så att kunden inte såg) så att det rasade ner varor på golvet. Så det har hänt både en och två gånger att kunder har fått mjölk och ägg på sig. Och blir dom förbannade på mig så sa jag bara att " så går det när man bygger varuberg"

Ganska skönt må jag säga.

• Snurrig

Och det där med kassabandet...
    Har ni någon gång fått höra att ni kör bandet våldsamt? Att ni kör ryckigt ojämt?
    Eeeh.... JAG kör inte bandet. Det är en sensor som känner av när en vara är på bandet och rullar i EN hastighet tills nästa vara ligger där.....

Får skit för att kundvagnarna har lås (5 eller 10 kr) som kunden senare får igen!! Att kundtoan kostar, men hos konkurenten är det gratis (men gå dit då!! bryr mig inte om du pissar i skogen eller hos grannen!!!)... att parkeringen ser ut som den gör....

Skulle kunna dra upp en massa exempel på skit och utskällningar man dagligen får för saker man inte kan rå för....

• caramente

Snurrig

Förstår dig, har börjat (göra) tänka likadant eftersom folk aldrig verkar lära sig. Minns förresten en kund som blev arg på mig för att: "det var ett jävla hejande i den här affären" SUCK!

• ViHi

Snurrig: har oxå en sån kund han bara avskyr stan vi bor i och stckholm är det enda som är bra(han bor en vecka här o en vecka där) till slut började jag reta honom så fort jag hört det var dåligt väder i Stockholm men fint här (helsingborg) till slut började han faktiskt skratta,min chef trodde knappt sina ögon när han såg det =)

Svar på tråden Snabbköpskassörskan