Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Jag ställde en fråga i en annan tråd om barn med DS och om de skulle kalla dem för "Mongo" eftersom det "har funnits i alla våra tider" också.
Men det verkar som folk har mer empati för de med DS än för mörkhyade.
De bryr sig liksom inte om deras känslor och åsikter, tror sig t.o.m ha rätten att avgöra vad som ska kränka dem eller inte. Fruktansvärt.
har ärligt talat bara hört neger användas i antingen historiskt kontext (där man pratade om raser och var övertygad om den vita rasens överlägsenhet) eller i rasistiska sammanhang, så jag ser inte hur det kan vara neutralt.
Så var kommer ordet "neger" ifrån?
Det är inte bara tonåringar som använder ordet om varandra. Hur vanligt det är att vuxna gör det vet jag ej, men ovanligt är det inte.
Bara så det inte uppstår något missförstånd så anser jag att man inte ska använda ordet "neger" eller "svarting".
Som en kär vän sa till mig" Om neger bara betyder svart, varför använder rasister det hela tiden, får jämt höra "negerjävel och neger var och varannan dag, speciellt under min uppväxt".
"Neger" må ha betytt "bara svart" för 100 år sen, men nuförtiden gör det inte det.
Sen så undrar jag varför man envisas med att använda ord som kränker människor.
Har aldrig sett så många försvara det ordet, men "mongo" det får man inte säga åt någon med DS inte.
Japp. Det får en att undra...
Jag tror, precis som du, att det handlar om att känna sig lite smått överlägsen sådär som bara smygrassar kan göra.
Det var väl därför "negerboll" kom till...kan du tänka dig alla protester och upprörda människor om man skulle kalla en kaka för "mongokaka".
De är definitivt obildade men "neger" vet de mycket väl om vad det har för betydelse idag så det är ett medvetet val de gör när det använder det och ja, det är patetiskt.
Jag har också bara hört det användas av rasister,smygrasister och i någon historiebok alt.gammal bok från 40-talet.
måste fråga: ni som säger att neger är synonymt med svart, har ni någonsin använt ordet så, eller sett det användas så? (jag har EN enda gång sett det i skrift, i en gammal Maria Lang-deckare från sent 40-tal, där en kvinna hade på sig en "negerfärgad klänning". det var f.ö. då inte svart som avsågs utan brun framkom av vidare beskrivning.)
Men hur ska personen veta vad du avser med ordet?
Ligger det i tonläget, eller i vilket sammanhang du använder det?
Om vi säger att du bara säger "Neger" åt en mörkhyad person, hur ska h*n veta vad du menar med ordet?
Neger! *glatt*
Neger! *argt*
Neger! *monotont*
Vad jag menar är, spelar det någon roll? Är det inte bättre att utgå från majoriteten som anser att ordet är rasistiskt och kränkande och låta bli att använda sig av ordet?
Det är som att säga "Hora" åt en tjej och sen när hon blir förolämpad säga "Men jag menade inget illa med det!".
Det gör inte så hon känner sig mindre förolämpad.