• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • AlreadyBurning

Neger=nigger
    Negro=negroid
    Squarehead=svenne
    Swede=svensk

Had a few white girls, asses flat as shit, but the head so good damn a jigga glad he hit.
  • LarsS
    Polly S skrev 2011-12-29 16:21:44 följande:
    försöker igen: måste fråga: ni som säger att neger är synonymt med svart, har ni någonsin använt ordet så, eller sett det användas så? (jag har EN enda gång sett det i skrift, i en gammal Maria Lang-deckare från sent 40-tal, där en kvinna hade på sig en "negerfärgad klänning". det var f.ö. då inte svart som avsågs utan brun framkom av vidare beskrivning.)
    Eh, jag har ju endast meddelat ordets ursprung. Kan ju vara bra att veta varför olika ting har ett specifikt namn. I alla fall för de som gillar ord och dess ursprung.

"Hen" används också ibland när man tycker att ingen ska hänfalla till uttryck som; "Jag visste att det var en kärring som körde bilen" eller "Jaja, vad annat är att vänta från gubbslem".
  • Polly S
    LarsS skrev 2011-12-29 16:34:18 följande:
    Eh, jag har ju endast meddelat ordets ursprung. Kan ju vara bra att veta varför olika ting har ett specifikt namn. I alla fall för de som gillar ord och dess ursprung."Hen" används också ibland när man tycker att ingen ska hänfalla till uttryck som; "Jag visste att det var en kärring som körde bilen" eller "Jaja, vad annat är att vänta från gubbslem".

min fråga var när neger användes som synonym till svart.
  • LarsS
    Polly S skrev 2011-12-29 16:36:14 följande:
    Menar du till färgen svart? Annars används orden neger och svart, dvs synonymer, för att beskriva en mörkhyad person, ofta med ursprung från Afrika. De som räknas till araber exkluderas.
  • lövet2
    Applepie skrev 2011-12-29 16:06:08 följande:
    Jag blir uppriktigt chockad då jag inser hur oförmögna vissa är att kunna förstå andra människor samt kunna visa normalt vett och etikett och sunt förnuft! Bara så ni vet så får ni lätt en stämpel på er att vara oerhört barnsliga, trångsynta och inbitna! Pinsamt för er stackare!
    Om man studerar tråden lite närmare, så ser man vilka det är som hemfaller åt ylanden, svordomar och grova påhopp. Det är just gruppen som helgonlikt säger sig vara bättre människor eftersom de är PK och undviker att uttala vissa vanliga ord högt. Väldigt få i den gruppen verkar besitta några kunskaper i folkvett eller etikett ...
  • Anonym (vad ska)

e de en neger så e det, vad ska man annars säga? svartskalle eller svarting eller en sån där du vet som e svart??  

• Anonym (Loner)
    Polly S skrev 2011-12-29 16:36:14 följande:
    Av andra negrer.

Niger på latin betyder föresten svart.
    Negro på spanska svart.

Är det då konstigt att neger är benämningen på en svart människa?
  • Cosmogenesis
    Polly S skrev 2011-12-29 16:21:44 följande:
    försöker igen: måste fråga: ni som säger att neger är synonymt med svart, har ni någonsin använt ordet så, eller sett det användas så? (jag har EN enda gång sett det i skrift, i en gammal Maria Lang-deckare från sent 40-tal, där en kvinna hade på sig en "negerfärgad klänning". det var f.ö. då inte svart som avsågs utan brun framkom av vidare beskrivning.)
    Har du inte läst Pippi Långstrump?
    Tillomed i programet Rena Rama Rolf sa dom ordet neger.
    Tintin i Kongo säger dom ordet neger i.

Ordet neger är inte rasistiskt. Får man säga skällsordet bög får man säga ordet neger.
  • Selfish Geene
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-29 18:06:55 följande:
    Av andra negrer.

Niger på latin betyder föresten svart.
    Negro på spanska svart.

Är det då konstigt att neger är benämningen på en svart människa?
    Att leva "i hor" är att ha en sexuell relation utan att vara gift, är det ok att jag kallar de som lever i samborelationer för "horor"?
  • Anonym

Jag vill helst kallas mörkhyad av folk som inte känner mig,.av vänner får dom gärna tilltala mig vid namn

Kan inte komma på någon i min släkt som vill bli kallad neger

Här i Stoclholm hör jag inte ordet neger speciellt ofta.Kan ha hänt nån gång

Svar på tråden Ordet neger