• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym
    lövet2 skrev 2011-12-29 15:33:35 följande:
    - Åke, vilken Åke?
    - Jomen han som bor där borta!
    - Hur ser han ut?
    - Neger, precis som du!
    - Jaha, då vet jag!

eller

- Ska jag ta den här tröjan? Passar jag verkligen i färgen?
    - Jo, du som är neger har ju exakt rätt färg för den! Jag skulle inte se klok ut i den!

Annars är det ju - som med alla beskrivande ord - att man använder det mest när man ska beskriva något. Om jag ska beskriva Allan för dig och säger att han är rödhårig och har stor näsa, så kanske jag inte tar upp hans röda hår inför honom eftersom han är lite överkänslig i den frågan. Alla gånger han hört "Det brinner!" har satt sina spår. Många människor är överkänsliga för vissa detaljer i sitt utseende och därför är det oftast ofint att prata om deras utseende inför dem själva. Att dock börja bannlysa orden "rödhårig" eller "tjock" för att vissa människor är överkänsliga, är att gå för långt. Lite normal hänsyn räcker.

Du bor på landet va?
  • Anonym (Loner)
    Selfish Geene skrev 2011-12-29 18:12:20 följande:
    Att leva "i hor" är att ha en sexuell relation utan att vara gift, är det ok att jag kallar de som lever i samborelationer för "horor"?
    Ja det är helt okej för mig. Låt mig säga neger så får du säga horor.
    Det finns även i biologiböcker "Den negroida rasen" Och på bilden är det en neger.

Neger fanns även i ordboken för. Likaså Blåman.

Då var det inte en jävel som brydde sig. Men nu får Pippis pappa inte vara negerkung,
    Tintin får inte vara i Kongo.
    Vi får inte äta Nogger
    Negermuffins finns inte kvar
    Vi får inte säga negerboll.
    Och inte äta Kinapuffar.
  • Anonym (typ)

Alla de jag känner som har sitt ursprung från afrika vill att man använder ordet svart. Att inte göra det tyder på dålig respekt. På samma sätt säger jag vit om mig själv. Som vit person kan man knappast äga rätten att säga neger om det uppfattas som nedsättande för en annan person. Oavsett om man "alltid har gjort det" eller med det extremt dumma argumentet att "det heter ju så".

• Selfish Geene
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-29 18:19:46 följande:
    Ja det är helt okej för mig. Låt mig säga neger så får du säga horor.
    Det finns även i biologiböcker "Den negroida rasen" Och på bilden är det en neger.

Neger fanns även i ordboken för. Likaså Blåman.

Då var det inte en jävel som brydde sig. Men nu får Pippis pappa inte vara negerkung,
    Tintin får inte vara i Kongo.
    Vi får inte äta Nogger
    Negermuffins finns inte kvar
    Vi får inte säga negerboll.
    Och inte äta Kinapuffar.
    Ja utveckling är en bitch, du kanske borde uppdatera din litteratur?!

Du får säga vad du vill (om du inte bryr dig om att din bildningsgrad lyser igenom)
  • blackfallingstar
    Det är mest känsligt att säga det, särkilt till de man inte känner, i mitt hemland, vilket det är nästan 50% svarta är ju vanligt att säga nigger, för man vet att man menar inte det som här i sverige.

Men mörkhyad är oki att säga det...
    IFBB PRO
  • Anonym (Loner)
    Anonym (typ) skrev 2011-12-29 18:22:50 följande:
    Alla de jag känner som har sitt ursprung från afrika vill att man använder ordet svart. Att inte göra det tyder på dålig respekt. På samma sätt säger jag vit om mig själv. Som vit person kan man knappast äga rätten att säga neger om det uppfattas som nedsättande för en annan person. Oavsett om man "alltid har gjort det" eller med det extremt dumma argumentet att "det heter ju så".
    Vita har också varit slavar. Men vi har liksom,,,kommit över det. Vilket även dessa negrer borde göra.
    Judar blir inte arga över att kallas judar
    Araber blir inte arga att kallas araber
    Turkar blir inte arga att bli kallade turkar

Men negrer blir arga att kallas negrer.
    Beror inte det lite på i vilket sammanhang man säger ordet neger?
    Sätter man ordet JÄVLA framför förstår jag. Men jag blir arg om någon säger JÄVLA IDOT, JÄVLA FÖRSÄLJARJÄVEL eller vad som helst med ordet JÄVLA framför.

Säger man därimot vilken vacker neger så är det ju inte en negativ sak jag menar eller hur?
    Eller såhär "Den där neger är världens bästa kock"
    Den negern är alltså bäst i världen,,,det är ju bra det också.

Ordet neger som ord är dött.
    Det betyder inte ett skit. Sätter man därimot in i en mening får det liv. Sen beror det ju helt på hur man säger det
  • Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 14:08:17 följande:

Men hur ska personen veta vad du avser med ordet?

Ligger det i tonläget, eller i vilket sammanhang du använder det?

Om vi säger att du bara säger "Neger" åt en mörkhyad person, hur ska h*n veta vad du menar med ordet?

Neger! *glatt*

Neger! *argt*

Neger! *monotont*

Vad jag menar är, spelar det någon roll? Är det inte bättre att utgå från majoriteten som anser att ordet är rasistiskt och kränkande och låta bli att använda sig av ordet?

Finns ingen anledning att kalla någon neger i något sammanhang, varför skulle man göra det?

Däremot kan jag se anledning att t.ex diskutera äldre litteratur som tar upp ordet neger, eller om man gör historisk forskning på t.ex Afrikas historia kommer ordet neger att dyka upp frekvent och ska man du prata om ämnet blir man tvungen att använda ordet på ett eller annat sätt.

Kan man inte använda ordet på det sättet så är väl TS isf då rasist bara genom sin trådstart? För där "säger" hon ju ordet neger?
  • Anonym (typ)
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-29 18:30:16 följande:
    Vita har också varit slavar. Men vi har liksom,,,kommit över det. Vilket även dessa negrer borde göra.
    Judar blir inte arga över att kallas judar
    Araber blir inte arga att kallas araber
    Turkar blir inte arga att bli kallade turkar

Men negrer blir arga att kallas negrer.
    Beror inte det lite på i vilket sammanhang man säger ordet neger?
    Sätter man ordet JÄVLA framför förstår jag. Men jag blir arg om någon säger JÄVLA IDOT, JÄVLA FÖRSÄLJARJÄVEL eller vad som helst med ordet JÄVLA framför.

Säger man därimot vilken vacker neger så är det ju inte en negativ sak jag menar eller hur?
    Eller såhär "Den där neger är världens bästa kock"
    Den negern är alltså bäst i världen,,,det är ju bra det också.

Ordet neger som ord är dött.
    Det betyder inte ett skit. Sätter man därimot in i en mening får det liv. Sen beror det ju helt på hur man säger det
    Det är inte du som har rätt att göra den tolkningen när det är ok eller inte att kalla någon för neger. Eftersom de flesta jag vet i det här landet uppfattar det som negativt att bli kallad för neger så respekterar jag det. Svårare än så är det. Det är inte du som kan knäppa med fingrarna och säga att alla andra har också varit slavar så nu får ni komma över det. Det handlar inte om hur DU menar det utan hur DOM uppfattar det. Och det oavsett om du sätter ordet jävla eller vacker framför.  
  • An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-29 18:13:21 följande:
    Jag vill helst kallas mörkhyad av folk som inte känner mig,.av vänner får dom gärna tilltala mig vid namn

Kan inte komma på någon i min släkt som vill bli kallad neger

Här i Stoclholm hör jag inte ordet neger speciellt ofta.Kan ha hänt nån gång
    Anonym (typ) skrev 2011-12-29 18:22:50 följande:
  • An0nym0us
    Lavish skrev 2011-12-29 18:53:25 följande:
    Finns ingen anledning att kalla någon neger i något sammanhang, varför skulle man göra det?

Däremot kan jag se anledning att t.ex diskutera äldre litteratur som tar upp ordet neger, eller om man gör historisk forskning på t.ex Afrikas historia kommer ordet neger att dyka upp frekvent och ska man du prata om ämnet blir man tvungen att använda ordet på ett eller annat sätt.

Kan man inte använda ordet på det sättet så är väl TS isf då rasist bara genom sin trådstart? För där "säger" hon ju ordet neger?

Okej, då förstår jag men kan också tycka att man kan visa lite hänsyn...jag må skriva "neger" här men i verkligheten om jag skulle tala om något i historisk syfte eller förklara för en person varför "neger" inte är okej att säga så skulle jag använda N-ordet.

Svar på tråden Ordet neger