• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • NossnevS
    Applepie skrev 2011-12-29 15:21:42 följande:
    Exakt! Och det skrev jag också samt lämnade källhänvisning.
    Det var det nog ingen som missade. Solig
  • lövet2
    Applepie skrev 2011-12-29 14:42:41 följande:
    En fråga till er som förespråkar att det är helt ok att säga neger:
    Kan ni formulera en mening där ordet neger används i ett samtal när ni pratar med en svart människa?
    - Åke, vilken Åke?
    - Jomen han som bor där borta!
    - Hur ser han ut?
    - Neger, precis som du!
    - Jaha, då vet jag!

eller

- Ska jag ta den här tröjan? Passar jag verkligen i färgen?
    - Jo, du som är neger har ju exakt rätt färg för den! Jag skulle inte se klok ut i den!

Annars är det ju - som med alla beskrivande ord - att man använder det mest när man ska beskriva något. Om jag ska beskriva Allan för dig och säger att han är rödhårig och har stor näsa, så kanske jag inte tar upp hans röda hår inför honom eftersom han är lite överkänslig i den frågan. Alla gånger han hört "Det brinner!" har satt sina spår. Många människor är överkänsliga för vissa detaljer i sitt utseende och därför är det oftast ofint att prata om deras utseende inför dem själva. Att dock börja bannlysa orden "rödhårig" eller "tjock" för att vissa människor är överkänsliga, är att gå för långt. Lite normal hänsyn räcker.
  • An0nym0us
    NossnevS skrev 2011-12-29 15:30:25 följande:
    Svär inte kvinna Solig

Kan börja med att titta på omröstningen i tråden?

Tror du att majoriteten som röstade är mörkhyade/svarta?

Har du någonsin kommit på tanken att fråga dem? Eller deras åsikt och känslor kring det hela kanske inte spelar någon roll?

Om det nu var en omröstning kring ordet "Mongo" (ja, jag gillar att ta det som exempel), skulle du då fråga de som inte har DS om det var okej att säga eller inte? Eller de som faktiskt har DS?

• NossnevS
    Polly S skrev 2011-12-29 15:32:21 följande:
    ehm. de flesta tror väl inte att en omröstning på FL speglar samhällssyn? hoppas jag...
    Det hoppas inte jag heller med tanke på det som diskuteras i trådarna här....Flört
  • NossnevS
    An0nym0us skrev 2011-12-29 15:33:48 följande:

Tror du att majoriteten som röstade är mörkhyade/svarta?

Har du någonsin kommit på tanken att fråga dem? Eller deras åsikt och känslor kring det hela kanske inte spelar någon roll?

Om det nu var en omröstning kring ordet "Mongo" (ja, jag gillar att ta det som exempel), skulle du då fråga de som inte har DS om det var okej att säga eller inte? Eller de som faktiskt har DS?

Jag säger varken neger eller mongo så det är inga värdeladdade ord för mig.
    Tror inte heller det används så ofta som du vill påskina. Solig
  • Anonym

För mig känns inte ordet som rasistiskt men jag går ju inte runt och kallar folk för neger.
    Tänker mig det mer som en beskrivning på ett folkslag - alt. har jag hittat på mitt eget ord Afrosvensk ;) 

Jag använder ordet negerboll däremot om bakelsen.  

• An0nym0us
    NossnevS skrev 2011-12-29 15:39:52 följande:
    Jag säger varken neger eller mongo så det är inga värdeladdade ord för mig.
    Tror inte heller det används så ofta som du vill påskina. Solig
    Du svarade inte på frågorna....de måste inte vara värdeladdade ord för dig för att du ska kunna svara på dem
  • NannaLi

Det beror på hur man väljer att använda det. 

Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  • Applepie
    lövet2 skrev 2011-12-29 15:33:35 följande:
    - Åke, vilken Åke?
    - Jomen han som bor där borta!
    - Hur ser han ut?
    - Neger, precis som du!
    - Jaha, då vet jag!

eller

- Ska jag ta den här tröjan? Passar jag verkligen i färgen?
    - Jo, du som är neger har ju exakt rätt färg för den! Jag skulle inte se klok ut i den!

Annars är det ju - som med alla beskrivande ord - att man använder det mest när man ska beskriva något. Om jag ska beskriva Allan för dig och säger att han är rödhårig och har stor näsa, så kanske jag inte tar upp hans röda hår inför honom eftersom han är lite överkänslig i den frågan. Alla gånger han hört "Det brinner!" har satt sina spår. Många människor är överkänsliga för vissa detaljer i sitt utseende och därför är det oftast ofint att prata om deras utseende inför dem själva. Att dock börja bannlysa orden "rödhårig" eller "tjock" för att vissa människor är överkänsliga, är att gå för långt. Lite normal hänsyn räcker.
    Haha du måste ju bara skämta!

Du skriver: "Många människor är överkänsliga för vissa detaljer i sitt utseende..." Färgen på sin hud är ju knappast en detalj. Huden är människans största organ. Sedan skriver du "Att dock börja bannlysa orden "rödhårig" eller "tjock" för att vissa människor är överkänsliga, är att gå för långt. Lite normal hänsyn räcker."
    Vem har sagt att vi ska bannlysa ord som rödhåriga osv? Vi pratar om ordet neger och det är en stor skillnad historiskt och världsligt sätt på ordet neger och ord som "rödhårig". Däremot att kalla någon för "tjockis" är inte ok direkt om du frågar mig eftersom det också är ett nedlåtande ord. Normal hänsyn är att inte säga neger när man vet att människor tar illa upp! Behöver man förklara mer? Varför envisas du med att säga neger för?
  • Anonym (N)

Genom att "förbjuda" ord som negerboll gör man ju ordet negativt laddat.
    Numera är ju ord som "svartskalle" och "blatte" inte lika laddade, delvis pga/tack vare att flera personer med utländsk härkomst själva använder orden och på så vis tog udden av dem.
    Allmänt sett är det kanske så att negress är mindre förknippat med "nigger"/dylika nedsättande ord varför det inte anses lika negativt laddat.

Svar på tråden Ordet neger