Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?

Tror du att majoriteten som röstade är mörkhyade/svarta?
Har du någonsin kommit på tanken att fråga dem? Eller deras åsikt och känslor kring det hela kanske inte spelar någon roll?
Om det nu var en omröstning kring ordet "Mongo" (ja, jag gillar att ta det som exempel), skulle du då fråga de som inte har DS om det var okej att säga eller inte? Eller de som faktiskt har DS?
Tror du att majoriteten som röstade är mörkhyade/svarta?
Har du någonsin kommit på tanken att fråga dem? Eller deras åsikt och känslor kring det hela kanske inte spelar någon roll?
Om det nu var en omröstning kring ordet "Mongo" (ja, jag gillar att ta det som exempel), skulle du då fråga de som inte har DS om det var okej att säga eller inte? Eller de som faktiskt har DS?
För mig känns inte ordet som rasistiskt men jag går ju inte runt och kallar folk för neger.
Tänker mig det mer som en beskrivning på ett folkslag - alt. har jag hittat på mitt eget ord Afrosvensk ;)
Jag använder ordet negerboll däremot om bakelsen.

Det beror på hur man väljer att använda det.
Genom att "förbjuda" ord som negerboll gör man ju ordet negativt laddat.
Numera är ju ord som "svartskalle" och "blatte" inte lika laddade, delvis pga/tack vare att flera personer med utländsk härkomst själva använder orden och på så vis tog udden av dem.
Allmänt sett är det kanske så att negress är mindre förknippat med "nigger"/dylika nedsättande ord varför det inte anses lika negativt laddat.