• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:26:15 följande:

Nej, du är lite bättre än en dum lat, ointelligent,lägrestående "neger".

Mår du bättre av att tro att du är bättre än en svart Afrikan eller vad är grejen? I rasisters ögon så är du lika mycket "neger" eller "sandneger" för dem.

1. Varför anser du att negrer är dumma och lata?
    2. Varför skulle jag tro att jag var bättre än någon annan person (bortsett från uppenbara rasister som du då möjligen)?
    3. Varför tjatar du om "sandnegrer" som ingen normal människa någonsin hört talas om förr?
  • Applepie
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:22:47 följande:

"Neger" betyder lat,dum, lägrestående varelse.

Så ja, du har inte rätt att avgöra om en mörhyad/svart person  ska tycka det är rasistiskt eller inte.

Precis! Och detta vet alla som använder sig av ordet neger om redan, men de vägrar att sluta att säga det. Varför undrar jag då? Smygrasister kanske som bara halvt vågar stå för sina åsikter eller egoister som vill tro att de är bättre än andra och som ger sig själva rätten att trampa ner andra människor. Eller den här är klassiker "jag har alltid sagt så för så har det alltid hetat". Är man för dum för att ändra på sig då när man får kunskap om hur illa ordet neger är och hur många som tar illa upp och blir ledsna, sårade och kränkta? Borde man inte som vit människa skämmas ögonen ur sig för att ens yppa ordet när vi har den världshistorien som vi har? Jag förstår verkligen inte hur vissa tänker! Jag är i chock över hur dumma, barnsliga och oförstående vissa är! :-O
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-29 13:31:49 följande:
    2. Varför skulle jag tro att jag var bättre än någon annan person (bortsett från uppenbara rasister som du då möjligen)?
    3. Varför tjatar du om "sandnegrer" som ingen normal människa någonsin hört talas om förr?

1."Neger" betyder just dum,lat,ointelligent. Jag använder inte ordet "neger" överhuvudtaget.

2. För att du använder ordet "neger" för att beskriva människor

3. För att det förhoppningsvis skulle få dig att förstå men icke

• An0nym0us
    Applepie skrev 2011-12-29 13:31:50 följande:
    Precis! Och detta vet alla som använder sig av ordet neger om redan, men de vägrar att sluta att säga det. Varför undrar jag då? Smygrasister kanske som bara halvt vågar stå för sina åsikter eller egoister som vill tro att de är bättre än andra och som ger sig själva rätten att trampa ner andra människor. Eller den här är klassiker "jag har alltid sagt så för så har det alltid hetat". Är man för dum för att ändra på sig då när man får kunskap om hur illa ordet neger är och hur många som tar illa upp och blir ledsna, sårade och kränkta? Borde man inte som vit människa skämmas ögonen ur sig för att ens yppa ordet när vi har den världshistorien som vi har? Jag förstår verkligen inte hur vissa tänker! Jag är i chock över hur dumma, barnsliga och oförstående vissa är! :-O

Jag ställde en fråga i en annan tråd om barn med DS och om de skulle kalla dem för "Mongo" eftersom det "har funnits i alla våra tider" också.

Men det verkar som folk har mer empati för de med DS än för mörkhyade.

De bryr sig liksom inte om deras känslor och åsikter, tror sig t.o.m ha rätten att avgöra vad som ska kränka dem eller inte. Fruktansvärt.

• Applepie
    LarsS skrev 2011-12-29 13:25:53 följande:
    Men samtidigt kan en svart eller en mörkhyad kasta ur sig orden "neger" eller "blatte" utan att vara rasistiska. En viting säger svarting så är det rasism, men svarting får säga svarting. Och svarting får säga viting.

Så, by default, är alla vita rasister om de säger svarting/blatte. Ingen mörkhyad är rasist.

(Neger från ordet negro, dvs svart).
    För det första så känner jag inte någon svart här i Sverige som kallar vare sig själv eller andra för neger! Däremot vet jag att i USA så finns det en viss subkultur, jag tänker mest på inom rap- och hiphop-världen där ordet "nigger" används i låtar, i tal till varandra m.m. Där ville man visa markant att man tog över ordet ifrån de vita om du förstår hur jag menar. Ordet var så laddat med tanke på slaveriet, KKK, rasismen osv så de svarta ville helt enkelt ta över ordet och avdramatisera det. Men du måste ju själv förstå hur jävla fel det blir om en vit person säger "nigger" eller "neger"! Sedan tycker jag inte att det är fel att säga svart, vit m.m men det är inte ok att säga "svarting" "viting" "blackie" eller "whitie" osv. Allt som är nedsättande är fel. Neger och färgen negro på spanska är dessutom verkligen inte samma sak. Jag säger det igen: SNÄLLA SLUTA FÖRVÄXLA ORD!
  • Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:37:23 följande:

Jag ställde en fråga i en annan tråd om barn med DS och om de skulle kalla dem för "Mongo" eftersom det "har funnits i alla våra tider" också.

Men det verkar som folk har mer empati för de med DS än för mörkhyade.

De bryr sig liksom inte om deras känslor och åsikter, tror sig t.o.m ha rätten att avgöra vad som ska kränka dem eller inte. Fruktansvärt.

Kanske för att alla inte är lika överens om ordets betydelse som du vill ge sken av...
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:34:41 följande:

1."Neger" betyder just dum,lat,ointelligent. Jag använder inte ordet "neger" överhuvudtaget.

2. För att du använder ordet "neger" för att beskriva människor

3. För att det förhoppningsvis skulle få dig att förstå men icke

1. Det är din betydelse. Att folk hade fördomar förr om att negrer just var dumma och lata innebär inte att ordet i sig har den betydelsen. Jag har fördomar om att stockholmare är korkade, men ordet ändrar inte betydelse bara för att jag och andra har fördomar om dem.
    2. OK, så om jag använder orden neger eller indian så är jag rasist? Om jag hissar svenska flaggan så är jag rasist? Om jag - gud förbjude - skulle råka sjunga med i svenska nationalsången är jag rasist? Tack, då vet jag.
  • Applepie
    lövet2 skrev 2011-12-29 13:31:49 följande:
    Men det är inte hon som anser att "negrer" är dumma och lata. Det är den beskrivningen som fanns bak i tiden i bland annat svenska böcker osv. Så hon är inte rasist när hon sitter och försöker förklara för dig något som är oerhört viktigt nämligen att ordet "neger" inte är ok. Men du vägrar ju att lyssna och är troligtvis bara ute efter att provocera då du förvränger meningar osv.
  • An0nym0us
    Lavish skrev 2011-12-29 13:40:00 följande:
    Kanske för att alla inte är lika överens om ordets betydelse som du vill ge sken av...

Som en kär vän sa till mig" Om neger bara betyder svart, varför använder rasister det hela tiden, får jämt höra "negerjävel och neger var och varannan dag, speciellt under min uppväxt".

"Neger" må ha betytt "bara svart" för 100 år sen, men nuförtiden gör det inte det.

Sen så undrar jag varför man envisas med att använda ord som kränker människor.

Har aldrig sett så många försvara det ordet, men "mongo" det får man inte säga åt någon med DS inte.

• An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-29 13:42:51 följande:
    1. Det är din betydelse. Att folk hade fördomar förr om att negrer just var dumma och lata innebär inte att ordet i sig har den betydelsen. Jag har fördomar om att stockholmare är korkade, men ordet ändrar inte betydelse bara för att jag och andra har fördomar om dem.
    2. OK, så om jag använder orden neger eller indian så är jag rasist? Om jag hissar svenska flaggan så är jag rasist? Om jag - gud förbjude - skulle råka sjunga med i svenska nationalsången är jag rasist? Tack, då vet jag.

1. Nej, det är vad ordet "neger" har för betydelse idag.

2. Ja. till det första (indian vet jag ej). Nej, till det andra och tredje.

Du överdriver och förvränger. Eftersom du är indier skulle man ju tro att du hade lite mer sympati för andra minoriteter.

Svar på tråden Ordet neger