• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • An0nym0us
    Anonym (N) skrev 2011-12-29 15:56:46 följande:
    Genom att "förbjuda" ord som negerboll gör man ju ordet negativt laddat.
    Numera är ju ord som "svartskalle" och "blatte" inte lika laddade, delvis pga/tack vare att flera personer med utländsk härkomst själva använder orden och på så vis tog udden av dem.
    Allmänt sett är det kanske så att negress är mindre förknippat med "nigger"/dylika nedsättande ord varför det inte anses lika negativt laddat.

Det är redan negativt laddat.

Negress är lika illa som Neger. Betyder samma sak fast det används för mörkyade/svarta kvinnor.

Betyder inte blatte kackerlacka? Jag tror inte att någon vuxen människa vill bli kallad för varken blatte,neger eller negress, eller svartskalle.

Bara för att du ser ett gäng förortskids använda sig av de orden så betyder inte det att majoriteten gör det.

• Applepie
    An0nym0us skrev 2011-12-29 16:01:42 följande:

Det är redan negativt laddat.

Negress är lika illa som Neger. Betyder samma sak fast det används för mörkyade/svarta kvinnor.

Betyder inte blatte kackerlacka? Jag tror inte att någon vuxen människa vill bli kallad för varken blatte,neger eller negress, eller svartskalle.

Bara för att du ser ett gäng förortskids använda sig av de orden så betyder inte det att majoriteten gör det.

• Applepie

Jag blir uppriktigt chockad då jag inser hur oförmögna vissa är att kunna förstå andra människor samt kunna visa normalt vett och etikett och sunt förnuft! Bara så ni vet så får ni lätt en stämpel på er att vara oerhört barnsliga, trångsynta och inbitna! Pinsamt för er stackare!

• An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-29 15:33:35 följande:
    - Åke, vilken Åke?
    - Jomen han som bor där borta!
    - Hur ser han ut?
    - Neger, precis som du!
    - Jaha, då vet jag!

eller

- Ska jag ta den här tröjan? Passar jag verkligen i färgen?
    - Jo, du som är neger har ju exakt rätt färg för den! Jag skulle inte se klok ut i den!

Annars är det ju - som med alla beskrivande ord - att man använder det mest när man ska beskriva något. Om jag ska beskriva Allan för dig och säger att han är rödhårig och har stor näsa, så kanske jag inte tar upp hans röda hår inför honom eftersom han är lite överkänslig i den frågan. Alla gånger han hört "Det brinner!" har satt sina spår. Många människor är överkänsliga för vissa detaljer i sitt utseende och därför är det oftast ofint att prata om deras utseende inför dem själva. Att dock börja bannlysa orden "rödhårig" eller "tjock" för att vissa människor är överkänsliga, är att gå för långt. Lite normal hänsyn räcker.

*Asg*

Är detta ett dåligt skämt? Herre. Gud.

• An0nym0us
    Applepie skrev 2011-12-29 16:06:08 följande:
    Jag blir uppriktigt chockad då jag inser hur oförmögna vissa är att kunna förstå andra människor samt kunna visa normalt vett och etikett och sunt förnuft! Bara så ni vet så får ni lätt en stämpel på er att vara oerhört barnsliga, trångsynta och inbitna! Pinsamt för er stackare!

Man slutar aldrig förvånas.

Aldrig sett så många försvara sin rätt att få säga "neger" med näbbar och klor.

Men när man kommer med exempel som "Mongo" och att få kalla en människa med DS för mongo så nepp! Tvärstopp.

"Mongo" har trotts allt används lika länge som "Neger".

• LarsS
    Genom att "förbjuda" ord som negerboll gör man ju ordet negativt laddat.
    Numera är ju ord som "svartskalle" och "blatte" inte lika laddade, delvis pga/tack vare att flera personer med utländsk härkomst själva använder orden och på så vis tog udden av dem.
    Allmänt sett är det kanske så att negress är mindre förknippat med "nigger"/dylika nedsättande ord varför det inte anses lika negativt laddat.
    Negress är lika värdeladdat.

Sen beror det nog mest på att vi är slöa när vi ska beskriva saker. Det finns antagligen sällan stor anledning att påpeka att personen ifråga är svart, men vi gör det för att exkludera en massa andra personer, vita, eller för att värdera. På FL används tex ofta ordet "hen" för att ingen ska lägga värdering på könet.
    Vi säger att vi såg en neger/svart/afrikan/afroamerikan som gjorde dittan. Och om man tänker tillbaka så fanns det egentligen ingen anledning att beskriva hudfärgen, vi kunde lika gärna säga; Han med den långa halsduken, En man, Snubben, etc etc.

Tvivlar på att man behöver säga att den färgen passar dig för att du är svart. Lika lite som färgen skulle passa eller inte en abyl-vit människa.

Så använd inte ord som Neger/Nigger/Svarting/ för du gör någon illa, och du behöver dem ändå inte.
  • Polly S

[quote][quote-nick]LarsS skrev 2011-12-29 16:15:58 följande:[/quote-nick]

Genom att "förbjuda" ord som negerboll gör man ju ordet negativt laddat.Numera är ju ord som "svartskalle" och "blatte" inte lika laddade, delvis pga/tack vare att flera personer med utländsk härkomst själva använder orden och på så vis tog udden av dem. Allmänt sett är det kanske så att negress är mindre förknippat med "nigger"/dylika nedsättande ord varför det inte anses lika negativt laddat.
    På FL används tex ofta ordet "hen" för att ingen ska lägga värdering på könet. quote] jag som trodde man använde hen när man inte visste eller ville avslöja kön?
  • Polly S
    LarsS skrev 2011-12-29 14:30:24 följande:
    "Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och kommer via tyska, franska och spanska av latinets niger som betyder svart [2], samma ordstam från vilken namnen för de afrikanska länderna Niger och Nigeria härstammar."Så jag hade rätt.

försöker igen: måste fråga: ni som säger att neger är synonymt med svart, har ni någonsin använt ordet så, eller sett det användas så? (jag har EN enda gång sett det i skrift, i en gammal Maria Lang-deckare från sent 40-tal, där en kvinna hade på sig en "negerfärgad klänning". det var f.ö. då inte svart som avsågs utan brun framkom av vidare beskrivning.)
  • AlreadyBurning

JA!!! VARFÖR MÅSTE NI SÄGA DET ORDET VAD VINNER NI PÅ ATT DET!?!?!?!?!?!?!?!??!?!??!?!! IDIOTER

Had a few white girls, asses flat as shit, but the head so good damn a jigga glad he hit.
  • Polly S
    Polly S skrev 2011-12-29 16:20:21 följande:
    [quote][quote-nick]LarsS skrev 2011-12-29 16:15:58 följande:[/quote-nick]På FL används tex ofta ordet "hen" för att ingen ska lägga värdering på könet. quote] jag som trodde man använde hen när man inte visste eller ville avslöja kön?

varför blir mina citat helt knäppa?
Svar på tråden Ordet neger