• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Gurkan
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 15:32:02 följande:
    Jaha så det är skillnad på slaveri och slaveri? Bara för att en majoritet i det fallet var en minoritet spelade det ingen roll? Är det så du menar?

Det jag vill få fram är att svarta haft sina egna "negrer" när dom hade vita som slavar.
    Det är inte skillnad på slaveri och slaveri men det är skillnad på utgången mellan slaverier.
    I fallet med vita slavar i nordafrika så har det inte haft någon större inverkan på vita människors leverne flera hundra år efter slaveriet. Vita män är fortfarande normbärande i större delen av världen.
    i fallet med slaveriet av de svarta under kolonialtiden så påverkar det i högsta grad fortfarande den svarte mannen. Så sent som för bara 50 år sedan slogs Martin Luther King, Rosa Parks och fler med dem om de svartas rättigheter att få äta sida vid sida som vita, att få sitta sida vid sida i bussen, att få dricka ur samma vattenfontäner, att få studera på samma skolor, att få samma rättigheter som de vita.
    Den svarte mannen har fortfarande svårare att få arbete, att bli betrodd osv enbart pga av dennes hudfärg. Den konsekvensen upplevde inte den vite mannen av att förslavas i nordafrika.
  • AlreadyBurning
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 15:39:25 följande:
    Varsågod.

martinschibbye.se/WEIND_article_001.pdf
    tyvär datorn gjorde så att jag inte kunde läsa, därför kan jag inte tillägga något mer. så jag lämnar den diskussioner.
    All they ever wanted to be was soldiers. I will not lose for even in defeat :D!
  • Gurkan
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 15:01:12 följande:
    Hoppades du skulle svara så ;) I Nordafrika på 1700talet förslavades ungefär 50 000 europer.
    Sverige fick köpa tillbaka en stor mängd svenskar i samband med detta.

Finns att läsa i boken Slavar I Nordafrika av historikern Alf Åberg.

Alltså har även svarta förslavat vita. Men det är tydligen ingen intresserad att veta något om
    Men vad jag förstått så förslavade även nordafrikanerna andra afrikaner med?
    Och betydligt fler än europeer?  
  • AlreadyBurning

nordafrikaner är inte ens negrer...

All they ever wanted to be was soldiers. I will not lose for even in defeat :D!
  • Anonym
    AlreadyBurning skrev 2011-12-31 15:35:33 följande:
    tyvär, Alf Åberg har inte publicerat en bok som heter så.
    Källa; Aftonbladet s. 29, 2011-11-06
    och libris.kb.se/hitlist.jsp?q=f%C3%B6rf%3A%28%C3...
    Du kan väl googla själv, du vill väl förkovra dig i vilket fall som helst, antar jag.
    Omröstningen är slut ser jag och nej, det anses inte av FLs användare att ordet är rasistiskt.
  • Anonym (Loner)
    Gurkan skrev 2011-12-31 15:39:17 följande:
    Det är inte skillnad på slaveri och slaveri men det är skillnad på utgången mellan slaverier.
    I fallet med vita slavar i nordafrika så har det inte haft någon större inverkan på vita människors leverne flera hundra år efter slaveriet. Vita män är fortfarande normbärande i större delen av världen.
    i fallet med slaveriet av de svarta under kolonialtiden så påverkar det i högsta grad fortfarande den svarte mannen. Så sent som för bara 50 år sedan slogs Martin Luther King, Rosa Parks och fler med dem om de svartas rättigheter att få äta sida vid sida som vita, att få sitta sida vid sida i bussen, att få dricka ur samma vattenfontäner, att få studera på samma skolor, att få samma rättigheter som de vita.
    Den svarte mannen har fortfarande svårare att få arbete, att bli betrodd osv enbart pga av dennes hudfärg. Den konsekvensen upplevde inte den vite mannen av att förslavas i nordafrika.
    Sen kan man ju undra varför dom i vissa fall gör sig till martyrer.
    Sen i vissa länder går ju inte utvecklingen direkt framåt. Jämför hur Romariket såg ut, sen jämför med en random Afrikansk by. Det är ju knappast den vite mannens fel att misären är så enorm. Vi skickar ju hur mycket pengar och mat som helst. Vi försöker ju verkligen få deras misär bättre, Men inget verkar ju  hjälpa.
    Är det då så konstigt att  en del folk ser ner på svarta?
  • An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-31 15:42:56 följande:
    Omröstningen är slut ser jag och nej, det anses inte av FLs användare att ordet är rasistiskt.

Är FL (majoriteten) mörkhyade? Nej, förmodligen inte.

Den här omröstningen ska bara göras för mökhyade personer då de är de enda som har rätten att avgöra om ordet är rasistiskt eller inte. Ad nauseum.

• Anonym (Loner)
    AlreadyBurning skrev 2011-12-31 15:42:38 följande:
    nordafrikaner är inte ens negrer...
    När exakt kan man klassa sig som neger enligt dig?
    Platt näsa och krulligt hår och stora läppar?
Svar på tråden Ordet neger