• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-31 12:38:35 följande:

Fel. Ordet kommer av det spanska mulato, som ursprungligen kommer ifrån beskrivningen av en korsning av häst och åsna; mule, mulåsna.

Frågan gällde väl vad det heter på svenska, antar jag, och inte vad det eventuellt kan ha hetat på spanska eller kinesiska ...?
  • An0nym0us
    Anonym (MountEverest) skrev 2011-12-30 21:50:52 följande:
    Jag tror att negrer blir djupt förorättade av att ordet neger tillskrivs en sådan negativ klang. Gör något bra av ordet istället!!!

Det går inte.

Det är som att göra ordet "Hora" till något positivt....Och om det går så kommer det ta lika långt tid som det tog för ordet "neger" att bli negativt (även fast jag personligen tycker att det  alltid varit ett negativt ord).

Bättre att acceptera det som ett kränkande ord och lära sig från det.

• An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-31 12:40:41 följande:
    Frågan gällde väl vad det heter på svenska, antar jag, och inte vad det eventuellt kan ha hetat på spanska eller kinesiska ...?

?

Så det är okej att hävda att "neger" kommer från spanska "negro" men inte detsamma när det gäller "mulatt"?

Bestäm dig är du snäll.

• Gurkan

För mig räcker det att veta vad Martin Luther King och Rosa Parks och många fler slogs mot och därför skulle jag aldrig kalla en person neger. Det räcker att veta att det finns väldigt många som tar illa vid sig av ordet och att det faktiskt är viktigare än rätten att få nyttja detta förlegade ord.

• AlreadyBurning

jag undrar också... Kan någon berätta för en neger varför såra mig är så viktigt?

All they ever wanted to be was soldiers. I will not lose for even in defeat :D!
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-31 12:41:45 följande:

?

Så det är okej att hävda att "neger" kommer från spanska "negro" men inte detsamma när det gäller "mulatt"?

Bestäm dig är du snäll.

Exakt var har jag hävdat något sådant? Även om det i sig är sant, så är det ju inte särskilt relevant i den här diskussionen.
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-31 12:51:25 följande:
    Exakt var har jag hävdat något sådant? Även om det i sig är sant, så är det ju inte särskilt relevant i den här diskussionen.

Mulatt kommer från spanska ordet Mulato, vad är det som är så svårt för dig att förstå? Eller tror du Sverige uppfann ordet? Båda orden betyder samma sak men är ändrat till svenska som du kan se.

Jag menar att vissa säger att ordet "neger" kommer från spanska "negro" och betyder svart.

Samma sak med ordet Mulatt....förstår du nu?

• Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2011-12-31 10:58:19 följande:
    Nej det är inte du som kom på det men du förespråkar ju det ju! De där låter sjukt, det finns ingen normal människa som säger så. Och det står definitivt inte att man ska kryssa i en ruta när man flyger till USA; "negroid" eller "mongol"? Jag har flugit dit flera gånger och har aldrig stött på det innan!
    Du verkar inte må speciellt bra och tolkar allt precis som du själv vill.
    Det är ingen idé att föra en dialog med dig då du redan bestämt dig hur saker och ting ser ut.
    Bara för att du inte fyllt i en blankett betyder det inte att det inte finns ett sådan system.

Har släktingar i USA som banne mig får fylla i blanketer så fort dom öppnar bankkonto, köper hus, vapen och fan vet allt. Dom borde veta att blanketten dom fyller i existerar och jag litar på vad dom säger.

Ingen "normal" människa säger du? Ge mig en bra förklaring på ordet normal?
  • Anonym (Loner)
    Gurkan skrev 2011-12-31 12:44:11 följande:
    För mig räcker det att veta vad Martin Luther King och Rosa Parks och många fler slogs mot och därför skulle jag aldrig kalla en person neger. Det räcker att veta att det finns väldigt många som tar illa vid sig av ordet och att det faktiskt är viktigare än rätten att få nyttja detta förlegade ord.
    Martin Luther King använder ju själv ordet Negro?
  • An0nym0us
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 13:02:18 följande:
    Martin Luther King använder ju själv ordet Negro?
    Öh ja, fram till sena 60-talet...finns en anledning till varför andra Afro Amerikaner inte kallar sig själva för "negro" längre...
Svar på tråden Ordet neger