Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Fel. Ordet kommer av det spanska mulato, som ursprungligen kommer ifrån beskrivningen av en korsning av häst och åsna; mule, mulåsna.
Det går inte.
Det är som att göra ordet "Hora" till något positivt....Och om det går så kommer det ta lika långt tid som det tog för ordet "neger" att bli negativt (även fast jag personligen tycker att det alltid varit ett negativt ord).
Bättre att acceptera det som ett kränkande ord och lära sig från det.
?
Så det är okej att hävda att "neger" kommer från spanska "negro" men inte detsamma när det gäller "mulatt"?
Bestäm dig är du snäll.
För mig räcker det att veta vad Martin Luther King och Rosa Parks och många fler slogs mot och därför skulle jag aldrig kalla en person neger. Det räcker att veta att det finns väldigt många som tar illa vid sig av ordet och att det faktiskt är viktigare än rätten att få nyttja detta förlegade ord.
jag undrar också... Kan någon berätta för en neger varför såra mig är så viktigt?
?
Så det är okej att hävda att "neger" kommer från spanska "negro" men inte detsamma när det gäller "mulatt"?
Bestäm dig är du snäll.
Mulatt kommer från spanska ordet Mulato, vad är det som är så svårt för dig att förstå? Eller tror du Sverige uppfann ordet? Båda orden betyder samma sak men är ändrat till svenska som du kan se.
Jag menar att vissa säger att ordet "neger" kommer från spanska "negro" och betyder svart.
Samma sak med ordet Mulatt....förstår du nu?