• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • AlreadyBurning
    Gurkan skrev 2011-12-31 14:31:34 följande:
    Vad menar du med det?
    Att om man är vit har man svårare att få vissa arbeten eller ett arbete överhuvudtaget?
    Om man är vit så har du det svårare att komma in på utbildningar?
    Svårare att få banklån?
    Svårare att bli betrodd?
    Att du som vit blir behandlad och bemött sämre än någon med mörk hy?
    All they ever wanted to be was soldiers. I will not lose for even in defeat :D!
  • Gurkan

Nu var det många år sedan jag faktiskt läste Martin Luther Kings tal så jag har snabbläst det igen.
    Jo, Martin Luther King benämner i första delen svarta som negro, när han beskriver det som varit och det som inte har blivit bättre. I slutet av talet benämner han svarta som just svarta...
    martin Luther King använder inte ordet negro på sig och de övriga mörkhyade som ordet neger används idag eller har använts genom åren.

I have a dream that one day the state of Alabama, whose governor's lips are presently dripping with the words of interposition and nullification, will be transformed into a situation where little black boys and black girls will be able to join hands with little white boys and white girls and walk together as sisters and brothers. 

Och jag är så nyfiken på varför man bara måste använda ett ord man vet kränker många, många människor?

• lövet2
    Gurkan skrev 2011-12-31 14:42:00 följande:
    Och jag är så nyfiken på varför man bara måste använda ett ord man vet kränker många, många människor?
    Frågan gällde inte om man måste använda ordet regelbundet och ofta, utan om man anser att det är ett rasistiskt ord.
  • Anonym (Loner)
    Gurkan skrev 2011-12-31 14:31:34 följande:
    Vad menar du med det?
    Att om man är vit har man svårare att få vissa arbeten eller ett arbete överhuvudtaget?
    Om man är vit så har du det svårare att komma in på utbildningar?
    Svårare att få banklån?
    Svårare att bli betrodd?
    Att du som vit blir behandlad och bemött sämre än någon med mörk hy?
    Nu har vi ju börjat sakta men säkert med kvotering i sverige. Både för jobb och bostäder.
    Det innebär att invandrare på sina håll har förtur. Det är inte rättvist någonstans.
    Den situationen skulle inte behövas om vi hade en bra flyktingpolitik.

Banklån är svårt för alla när det gäller större belopp. Du tror väll inte att alla vita är jätterika och har 15% i handpening på hus under madrassen?
    Betrodd? Det är betraktarens problem, inte personens.

Jag har blivit riktigt dåligt bemött av invandrare fler gånger än av svenskar ja.
    Bara för att man kommer från krigsländer ska man inte tro att man har en ursäkt att bete sig som skit.
  • Anonym (Loner)
    Gurkan skrev 2011-12-31 14:25:17 följande:
    Visst låter det bra när du tar det ur kontexten?
    Ur sammanhanget, ur tidsepoken?
    Och hur rättfärdigar det ditt användande av ordet neger?
    Om negrer själva får kalla sig negrer, varför "får" då ingen annan göra det?
    Det är det jag funderar på.
  • Gurkan
    lövet2 skrev 2011-12-31 14:44:48 följande:
    Frågan gällde inte om man måste använda ordet regelbundet och ofta, utan om man anser att det är ett rasistiskt ord.
    Oj, förlåt röde visst till det med de andra trådarna om ordet neger.

Ja, jag uppfattar ordet neger som rasistiskt eftersom det, trots ursprunget, har använts för att beskriva en ras som är lägre stående än den vite mannen. Ordet neger har använts för att förlöjliga och förminska människor för att den vite mannen skulle kunna hävda sin rätt att förslava dem.

Jo, jag uppfattar ordet som rasistiskt även om det inte gör alla som använder ordet till rasister. Det finns ju de som bara är gamla eller förstockade eller bara totalt empatilösa. 
  • Gurkan
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 14:47:24 följande:
    Om negrer själva får kalla sig negrer, varför "får" då ingen annan göra det?
    Det är det jag funderar på.
    Har du helt sovit över historielektionerna?
    Men visst låt mig försöka förklara.
    Den vite mannen, som var och är normbärande, har använt ordet neger för att förminska och förlöjliga människor med en viss hudtyp i syfte att kunna använda dessa människor som slavar. Det gör att du som vit aldrig någonsin kommer kunna använda ordet neger utan att det blir rasistiskt.

När en svart människa använder ordet neger om sig själv blir det ett sätt att binda samman människor med samma hudfärg i ett broderskap mot normen. Men de flesta mörkhyade väljer faktiskt bort ordet neger eftersom de helt enkelt tycker det är kränkande.

Har man lite empati och lite innanför pannbenet säger man inte neger till någon som är mörkhyad precis som vi inte säger guling till asiater. Det finns ord som har en lång historia bakom sig att användas i enbart syfte att kränka. Varför räcker inte det att vi vet det och därmed bara kan låta bli att använda ordet? 
  • Anonym (Loner)
    Gurkan skrev 2011-12-31 14:49:19 följande:
    Oj, förlåt röde visst till det med de andra trådarna om ordet neger.

Ja, jag uppfattar ordet neger som rasistiskt eftersom det, trots ursprunget, har använts för att beskriva en ras som är lägre stående än den vite mannen. Ordet neger har använts för att förlöjliga och förminska människor för att den vite mannen skulle kunna hävda sin rätt att förslava dem.

Jo, jag uppfattar ordet som rasistiskt även om det inte gör alla som använder ordet till rasister. Det finns ju de som bara är gamla eller förstockade eller bara totalt empatilösa. 
    Men även vita har varit slavar så det är ju inte bara svarta som förslavats
  • Gurkan
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 14:56:01 följande:
    Men även vita har varit slavar så det är ju inte bara svarta som förslavats
    Visst har vita förslavats också, i Sverige kallades de trälar. Men det är ju inte vad tråden handlar om. Den handlar om ordet neger och ordets innebörd samt historia.

• Anonym (Loner)
    Gurkan skrev 2011-12-31 14:58:38 följande:
    Visst har vita förslavats också, i Sverige kallades de trälar. Men det är ju inte vad tråden handlar om. Den handlar om ordet neger och ordets innebörd samt historia.
    Hoppades du skulle svara så ;) I Nordafrika på 1700talet förslavades ungefär 50 000 europer.
    Sverige fick köpa tillbaka en stor mängd svenskar i samband med detta.

Finns att läsa i boken Slavar I Nordafrika av historikern Alf Åberg.

Alltså har även svarta förslavat vita. Men det är tydligen ingen intresserad att veta något om
Svar på tråden Ordet neger