• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Quinna
    Applepie skrev 2012-01-01 21:42:36 följande:
    Nej jag är inte svart och jag är inte det missbrukade ordet PK heller. Men jag tolererar inte rasism och kommer aldrig att göra heller. Varför vill man göra världen sämre? Kan man inte försöka att göra den bättre genom att inte använda ord som folk blir kränkta av?

De flesta i Sverige tolererar inte att ordet används och tycker att det är ett oerhört fult ord, så ja.. De/vi har redan övertaget om Sverige. Ni andra (smyg-)rassar kan ju sitta i en hörn och skämmas och ha dumstruten på er när alla andra skrattar åt hur dumma och trångsynta ni är! För att inte tala om patetiska med Alexander Barn som er partiledare! Haha vilket skämt! Ni försvarar eran rätt (?!?!?!) att få kränka folk genom att säga "neger"!
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 21:42:36 följande:
    Nej jag är inte svart och jag är inte det missbrukade ordet PK heller. Men jag tolererar inte rasism och kommer aldrig att göra heller. Varför vill man göra världen sämre? Kan man inte försöka att göra den bättre genom att inte använda ord som folk blir kränkta av?

De flesta i Sverige tolererar inte att ordet används och tycker att det är ett oerhört fult ord, så ja.. De/vi har redan övertaget om Sverige. Ni andra (smyg-)rassar kan ju sitta i en hörn och skämmas och ha dumstruten på er när alla andra skrattar åt hur dumma och trångsynta ni är! För att inte tala om patetiska med Alexander Barn som er partiledare! Haha vilket skämt! Ni försvarar eran rätt (?!?!?!) att få kränka folk genom att säga "neger"!
    Du har inte riktig koll på vad ordet rasist egentligen betyder va?
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 21:36:59 följande:
    Tycker du att det är okej att kalla en varböld i ansiktet för finne? Det är ju kränkande mot vårat grannlands befolkning? Säger du acne eller finne? Är det acceptablelt?
    Säger du dvärg eller kortväxt?
    Det finns många ord utöver neger som är enormt känsligt och kränkande.
    Jag menar inte att det ena gör det andra okej som ord. Men förstår du vad jag försöker få fram?

Såg du att Already Dead själv använde ordet neger förut? Om att dom i nordafrika inte är riktiga negrer?
    Han tycker inte man är neger om man inte härstammar från subsahara.

Tycker du det är okej att göra sådana jämförelser?
    För att snabbt svara på ditt oerhört konstiga inlägg så tycker jag att alla ord som är kränkande för en annan grupp av människor och liknande är oacceptabla!

Sen tror jag att Already.. använde sig av ordet just därför att det är ordet "neger" tråden handlar om. Jag har ju också skrivit ordet x antal gånger i tråden. Jag tror han också menade att personer ifrån Nordafrika inte är vad som kännetecknades som "neger" då ordet uppkom. Han tycker ju inte att ordet är ok eller använder det själv liksom! Det tror jag att du förstår med?
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 21:47:29 följande:
    Du har inte riktig koll på vad ordet rasist egentligen betyder va?
    Jag har full koll kan jag med handen på hjärtat säga! Vad tyder på att jag inte skulle ha koll på det?
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-01 21:34:36 följande:
    Tyvärr det är den stämpeln nu får på dig när du använder ordet. Skärp till dig och ändra ordval om du inte vill bli sedd sån då. Jag bedömer och sätter stämpel på en människa utifrån dennes handlingar, inte efter hudfärg som du verkar göra.
    Du bedömer en människa efter hennes åsikter om svenska språket, ja. Du påstår att man är rasist om man anser att ordet neger inte är ett rasistiskt ord. Det visar att du har noll koll på vad en rasist är.
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 21:50:03 följande:
    Jag har full koll kan jag med handen på hjärtat säga! Vad tyder på att jag inte skulle ha koll på det?
    Rasism handlar om rashat. Att hata en  annan ras så mycket att man ser sin egen ras bättre  och mer värd.
    Jag hatar ingen. Jag ser ett människovärde oavsätt ursprung.
    DU därimot verkar fylld av vrede,hat och något som påminner om ångest.
    DU har enormt mycket fördomar och dömer folk på ett forum utan att ha träffat någon?

Jag pratar om ett ord. Hur jag upplever det ordet. Jag har INGENSTANT skrivit att att jag ser ner på någon.

Rasister är inte nazister. Det är helt olika saker. Nazism handlar om politik.
    Jag röstade SD i valet.
    Det betyder INTE att jag vill ha massa arbetsläger och koncentrationsläger.
    Jag vill inte skicka hem alla invandrare.
    Jag vill därimot att vi i Sverige ska ha en fungerande flyktingpolitik och då är SD enda partiet som tar upp den frågan.
    Så NEJ alla som röster på SD är inte rasister, nazister eller något sådant.

Rasism är att se en annan etnicitet som ett hot mot ens egen "ras" eller befolkning.
    Rasism är att hata
    Rasism är att stoppa en integrering eller vad  som helst som har med "vi  och dom" tänk.

Ordet negerboll har inget av det  jag skrivit i sig.
    Bevara negerbollen
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-01 21:59:02 följande:
    Du bedömer en människa efter hennes åsikter om svenska språket, ja. Du påstår att man är rasist om man anser att ordet neger inte är ett rasistiskt ord. Det visar att du har noll koll på vad en rasist är.
    Men va?! Man är rasist om man använder sig av rasistiska ord, enkel ekvation! Det kan du ju bara inte förneka! Jag har för övrigt full koll!
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 22:01:51 följande:
    Men va?! Man är rasist om man använder sig av rasistiska ord, enkel ekvation! Det kan du ju bara inte förneka! Jag har för övrigt full koll!
    Du har inte koll alls. Du tror det men har faktiskt inte det. Att säga att någon är rasist för ett ord är som att kalla någon som köper en kniv för potentiell mördare.

Finns ord som skapar rasister. Därimot ett tankemönster eller idiologi.

Men visst, med dit tänk är ju alltså den här låten enormt rasistisk enligt dig

• Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 21:59:15 följande:
    Rasism handlar om rashat. Att hata en  annan ras så mycket att man ser sin egen ras bättre  och mer värd.
    Jag hatar ingen. Jag ser ett människovärde oavsätt ursprung.
    DU därimot verkar fylld av vrede,hat och något som påminner om ångest.
    DU har enormt mycket fördomar och dömer folk på ett forum utan att ha träffat någon?

Jag pratar om ett ord. Hur jag upplever det ordet. Jag har INGENSTANT skrivit att att jag ser ner på någon.

Rasister är inte nazister. Det är helt olika saker. Nazism handlar om politik.
    Jag röstade SD i valet.
    Det betyder INTE att jag vill ha massa arbetsläger och koncentrationsläger.
    Jag vill inte skicka hem alla invandrare.
    Jag vill därimot att vi i Sverige ska ha en fungerande flyktingpolitik och då är SD enda partiet som tar upp den frågan.
    Så NEJ alla som röster på SD är inte rasister, nazister eller något sådant.

Rasism är att se en annan etnicitet som ett hot mot ens egen "ras" eller befolkning.
    Rasism är att hata
    Rasism är att stoppa en integrering eller vad  som helst som har med "vi  och dom" tänk.

Ordet negerboll har inget av det  jag skrivit i sig.
    Bevara negerbollen
    Ja rasism handlar om rashat. Du visar att du hatar och inte respekterar en viss typ av människor tillräckligt mycket genom att kalla dem för neger. Det är rashat, både indirekt och direkt.

Varför skulle jag vara fylld av ångest, vrede och allt var det var? För att jag, många andra samt lagen inte anser det ok att kalla folk för neger. Det är som sagt ett hets mot folkgrupp. Jag är verkligen inte hatisk eller har ångest för det? Haha hur får du det att gå ihop?

Och självklart vet jag att rasism och nazism inte är samma sak. Det har jag aldrig sagt heller.

Bevara negerbollen säger du? Är du på allvar? När ska du gå ut och protestera och skriva stora plakat om detta då? Skriv på plakaten typ "VI HAR RÄTT ATT KALLA FOLK FÖR NEGER" "DET HETER NEGERBOLL, SÅ DET SÅ!" "JAG HAR ALLTID SAGT NEGERBOLL OCH JAG SOM VIT BESTÄMMER ÖVER SVARTA. DE HAR INTE RÄTT ATT BLI KRÄNKTA OCH LEDSNA ÖVER ATT JAG SÄGER NEGER OCH NEGERBOLL"

Haha fatta vad patetiskt det är för bövelen!
  • sverker11
    AlreadyBurning skrev 2012-01-01 15:57:18 följande:
    white trash coh neger är inte samma sak. black trash och white trash är samma sak din rasse.
    Poor White Trash är ett rasistiskt uttryck som de svarta myntade om fatttiga vita. WT är alltså ett typiskt rasistiskt uttryck även om det av någon anledning har blivit allmänt accepterat. Ungefär som om det skulle vara helt i sin ordning att kalla fattiga svarta för niggers.
    Källa: Kobra från kulturredaktionen.
Svar på tråden Ordet neger