• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 13:49:04 följande:
    Så du menar att svarta inte kan vara rasister? Ja det var ett tag sedan jag var i Harlem,,,men där fick man höra en hel del ord efter sig.
    Det får man i Sverige med ibland. "svenne" med mera. Skulle jag anmäla det skulle inte en käft bry sig.
    Jag säger inte emot dig.Det är inte ok att skrika svenne eller annat efter folk men det gör inte dig eller någon annan rätt att skrika blatte neger eller andra rasistiska ord efter svarta eller andra invandrare.

Ingen rasism är ok
  • Anonym (Loner)
    Anonym skrev 2011-12-31 13:52:57 följande:
    Jag säger inte emot dig.Det är inte ok att skrika svenne eller annat efter folk men det gör inte dig eller någon annan rätt att skrika blatte neger eller andra rasistiska ord efter svarta eller andra invandrare.

Ingen rasism är ok
    Det är helt rätt som du säger. Men rasism tolkas tyvär för ofta som att vita hatar invandrare/svarta
  • An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-31 13:52:57 följande:

Ingen rasism är ok
    Precis! Ingen rasism är okej!
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-31 12:57:12 följande:

Mulatt kommer från spanska ordet Mulato, vad är det som är så svårt för dig att förstå? Eller tror du Sverige uppfann ordet? Båda orden betyder samma sak men är ändrat till svenska som du kan se.

Jag menar att vissa säger att ordet "neger" kommer från spanska "negro" och betyder svart.

Samma sak med ordet Mulatt....förstår du nu?

Nej. Du verkar tycka att det finns en poäng där någonstans, men jag ser inte logiken. Du visar på 2 ord, som du påstår ska härstamma från spanskan, och det i sin tur ska bevisa att orden är rasistiska ...?
  • AlreadyBurning
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 13:49:04 följande:
    Så du menar att svarta inte kan vara rasister? Ja det var ett tag sedan jag var i Harlem,,,men där fick man höra en hel del ord efter sig.
    Det får man i Sverige med ibland. "svenne" med mera. Skulle jag anmäla det skulle inte en käft bry sig.
    såå om en snubbe skriker svenne så har du rätt att förtrycka och kränka ett helt folk? smart du var. har du testat att anmäla?
    All they ever wanted to be was soldiers. I will not lose for even in defeat :D!
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-31 14:03:29 följande:
    Nej. Du verkar tycka att det finns en poäng där någonstans, men jag ser inte logiken. Du visar på 2 ord, som du påstår ska härstamma från spanskan, och det i sin tur ska bevisa att orden är rasistiska ...?
    Mulatt kommer från spanska Mulato. Är du trög? 
  • Gurkan
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 13:14:51 följande:
    Det sjuka är att det skulle aldrig gå att vända på det.
    Om svarta började kalla vita för något nedsättande skulle det ordet ALDRIG bli förbjudet eller hemskt.
    vilket helt enkelt beror på att "den vite mannen" har varit och är fortfarande normbärande i världen. Därför kommer aldrig viting få samma negativa klang som neger...
  • Anonym (Loner)
    AlreadyBurning skrev 2011-12-31 14:08:00 följande:
    såå om en snubbe skriker svenne så har du rätt att förtrycka och kränka ett helt folk? smart du var. har du testat att anmäla?
    Jag förtrycker ingen alls. Det jag menar är att kan man anmäla det ena ska man kunna anmäla det andra.
    Ja jag har anmält då jag bodde som ensam svensk i en trappuppgång och fick skit hela tiden av dessa invandrare som bodde i uppgången. Hände ingenting när jag anmälde
  • Gurkan
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 13:02:18 följande:
    Martin Luther King använder ju själv ordet Negro?
    Visst låter det bra när du tar det ur kontexten?
    Ur sammanhanget, ur tidsepoken?
    Och hur rättfärdigar det ditt användande av ordet neger?

• Gurkan
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-31 14:25:09 följande:
    Jag förtrycker ingen alls. Det jag menar är att kan man anmäla det ena ska man kunna anmäla det andra.
    Ja jag har anmält då jag bodde som ensam svensk i en trappuppgång och fick skit hela tiden av dessa invandrare som bodde i uppgången. Hände ingenting när jag anmälde
    Vad menar du med det?
    Att om man är vit har man svårare att få vissa arbeten eller ett arbete överhuvudtaget?
    Om man är vit så har du det svårare att komma in på utbildningar?
    Svårare att få banklån?
    Svårare att bli betrodd?
    Att du som vit blir behandlad och bemött sämre än någon med mörk hy?
Svar på tråden Ordet neger