• Anonym (pergo)

Pergotime

Ni som tagit pergotime, har ni lyckats bli gravida?! på vilket försök? och varför fick ni dessa tabletter? 

Själv har jag fått dessa för att jag har få äl! ska ta sista tab utav dom imorgon!

• Svar på tråden Pergotime
  • isadora81

Tack för svar! Jag känner inte av något speciellt och jag har inga ägglossningsflytningar. Jag ska inte in på VUL utan min gyn tyckte att det bara var att köra på. Jag fortsätter att testa två veckor så får jag se om det går ner eller om det blir ännu starkare.

• Anonym (***)

Då får det bli mycket mys dom kommande dagarna..!!   Flört Kör varannan dag, då hinner simmarna återhämta sig bra mellan loppen!

Håller tummarna för dig!

• Bunny s

Hej!

Jag ska också börja med Pergo för första gången när min blödning börjar avta ( missfall i lördags i vecka 9 :,( )

Hur var era cyklar innan Pergo och hur blev dom med P?
    På vilken dag hade ni äl?

Kram och lycka till!

• Anonym (***)

Hej Bunny S!

Så ledsen för din skull! Jag har tidigare haft 2 mf i v6 och 7 och 1 mer eller mindre direkt. Hann plussa på BIM men sen va det kört så vet hur du känner dig.

Jag fick Pergo för att få lite extra krut i äggen så förhoppningsvis förlängs min äggmognad. Jag hade äl dag 10/11 innan nu blev det nog 13 eller 14. Fortfarande lite kort tyvärr. Skulle önska den blev 16-18 dagar...

Generellt verkar det som om alla får längre mognadsfas för äggen men att luteralfasen blir "normal" ca 14 dagar.

Håller tummarna för dig!!!!

• Bunny s

Hej anonym (***) hur mår du? Själv börjar det kännas bättre. Ikväll är det 9 dagar sen missfallet. Längtar tills hcg sänks så jag kan få äl igen. Provade du med gravtest efter för att se hur lång tid det tog innan det blev negativt? Isf hur fort gick det? Provade en vecka efter men det var ett ganska starkt plus.

Okej så du har alltså inte pco? Jag har det men fick äl och blev gravid innan jag hämta ut pergo.

Ska börja med förSta omgången när min kropp insett att jag inte är gravid längre.

Men 13-14 dagar borde väl räknas som bra då det "normalaste" är en cykel på 28 dagar med äl dag 14? Hoppas allt går bra för dig! Skriv gärna och berätta :) kram!

• Anonym (***)
    Bunny s skrev 2012-02-20 13:51:57 följande:
    Hej anonym (***) hur mår du? Själv börjar det kännas bättre. Ikväll är det 9 dagar sen missfallet. Längtar tills hcg sänks så jag kan få äl igen. Provade du med gravtest efter för att se hur lång tid det tog innan det blev negativt? Isf hur fort gick det? Provade en vecka efter men det var ett ganska starkt plus.
    Okej så du har alltså inte pco? Jag har det men fick äl och blev gravid innan jag hämta ut pergo.
    Ska börja med förSta omgången när min kropp insett att jag inte är gravid längre.

Men 13-14 dagar borde väl räknas som bra då det "normalaste" är en cykel på 28 dagar med äl dag 14? Hoppas allt går bra för dig! Skriv gärna och berätta :) kram!
    Tack - jag mår okey nu men då....USCH!!!!  Nej jag testade inte, hade inte ens lust att ha sex och ville knappt tänka på barn då. Tur att man ändrar sig!  :)

Jo, det är normalt men ju längre dom växer ju bättre är det... En del har ägg som inte släpper förrän ca 22mm, brukar bli att äggen "gror" längre innan dom släpper med Pergo. Verkar som många får äl 16-18.

Förstår hur du känner dig! Sen vet jag inte vad dina läkare sa efter MF. Jag fick dubbla bud... En del sa "ni måste avvakta en menstruation" andra sa "kör redan nästa äl om ni vill, kroppen är nu beredd"....
  • Bunny s
    Anonym (***) skrev 2012-02-20 15:19:04 följande:
    Tack - jag mår okey nu men då....USCH!!!!  Nej jag testade inte, hade inte ens lust att ha sex och ville knappt tänka på barn då. Tur att man ändrar sig!  :)

Jo, det är normalt men ju längre dom växer ju bättre är det... En del har ägg som inte släpper förrän ca 22mm, brukar bli att äggen "gror" längre innan dom släpper med Pergo. Verkar som många får äl 16-18.

Förstår hur du känner dig! Sen vet jag inte vad dina läkare sa efter MF. Jag fick dubbla bud... En del sa "ni måste avvakta en menstruation" andra sa "kör redan nästa äl om ni vill, kroppen är nu beredd"....

Skönt att höra! Här är det också okej så länge jag inte tänker på det.

Ja, jag har också hört att många får dag 16-18. Undra om inte får längre ändå, har jag en cykel utan att en mens hoppar över så har jag mellan 31-38 typ. Alltså sen äl. Men behöver senare äl verkligen betyda ett bättre om mer moget ägg? Kan det inte vara så att äggformaden börjat senare än normalt i cykeln eller rejält mycket långsammare? Så ett ägg som släpper typ dag 25 är lika moget som för den vars ägg släpper dag 14 varje månad? Sen så undrar jag om pergo, sägs det att ägget blir bättre kvalité av det? Alltså även för dom som inte har för "snabb" äl? Stämmer det att pergo ger lite ökad missfallsrisk? Känns som jag har många frågor att ställa min bm. Men jag måste säga att jag tvekar på hennes kunskaper, hon sa till mig att ha sex dag 11 och 13 (bara!) i cykeln, som om det var självklart att få äl dag 14. Helt otroligt. Vet ju att spermier kan leva upp till så mycket som en vecka (dock sa hon Max 5 dagar), men det är ju kan och ingen garanti, så jag menar att säger hon sådär till folk är ju risken att man aldrig lyckas med pergo :s

Jag mådde skitdåligt efter missfallet och mår dåligt fortfarande, sjukskrev mig 8 dagar för att få ligga hemma och gråta men jag känner faktiskt tvärtom än du, vill bara börja om NU! Hjälper mot min sorg om jag får bli gravid så snart som möjligt igen.

Det där med när man ska börja om, hon på gynakuten sa att vi kunde försöka men att missfallsrisken ökar lite. Men så läser man många som säger tvärtom här men framför allt som lyckats direkt och fått behålla det. Så nej vänta funkar inte för mig :p
  • Anonym (***)
    Bunny s skrev 2012-02-20 17:05:26 följande:
    Skönt att höra! Här är det också okej så länge jag inte tänker på det.
    Ja, jag har också hört att många får dag 16-18. Undra om inte får längre ändå, har jag en cykel utan att en mens hoppar över så har jag mellan 31-38 typ. Alltså sen äl. Men behöver senare äl verkligen betyda ett bättre om mer moget ägg? Kan det inte vara så att äggformaden börjat senare än normalt i cykeln eller rejält mycket långsammare? Så ett ägg som släpper typ dag 25 är lika moget som för den vars ägg släpper dag 14 varje månad? Sen så undrar jag om pergo, sägs det att ägget blir bättre kvalité av det? Alltså även för dom som inte har för "snabb" äl? Stämmer det att pergo ger lite ökad missfallsrisk? Känns som jag har många frågor att ställa min bm. Men jag måste säga att jag tvekar på hennes kunskaper, hon sa till mig att ha sex dag 11 och 13 (bara!) i cykeln, som om det var självklart att få äl dag 14. Helt otroligt. Vet ju att spermier kan leva upp till så mycket som en vecka (dock sa hon Max 5 dagar), men det är ju kan och ingen garanti, så jag menar att säger hon sådär till folk är ju risken att man aldrig lyckas med pergo :s
    Jag mådde skitdåligt efter missfallet och mår dåligt fortfarande, sjukskrev mig 8 dagar för att få ligga hemma och gråta men jag känner faktiskt tvärtom än du, vill bara börja om NU! Hjälper mot min sorg om jag får bli gravid så snart som möjligt igen.
    Det där med när man ska börja om, hon på gynakuten sa att vi kunde försöka men att missfallsrisken ökar lite. Men så läser man många som säger tvärtom här men framför allt som lyckats direkt och fått behålla det. Så nej vänta funkar inte för mig :p
    Kan tyvärr inte svara på dina frågor gällande hur ägget mognar när man har äl dag 25   :(

Men din BM - kan du inte byta?? Henne hade jag absolut INTE litat på. Känner du av din äl eller får stegring på stickor när du väl har den? Jag hade kört varannan dag så simmarna hinner återhämta sig och absolut inte lyssnat på henne vad det gäller när ni ska ha sex!!!

Själv har jag sökt privat. Ansluten till högkostnadsskyddet så totkostnad blir ändå inte mer än 1100... till en början...   ;)
  • Bunny s

Jag ska byta. Känner att det finns bättre :p jag går också privat och har kommit upp i det skyddet, så himla skönt!! :D på fredag ska jag tillbaka och se om allt ser bra ut efter mf. Ska fråga om jag får lämna blod. Vill gärna veta hur mitt hcg gått ner. Fast det här är på sjukhuset och inte hos min privata klinik :) ska bomba henne med frågor ;) har en tid igen fredagen efter på min klinik och ska prata lite pergo. Kolla om det börjat mogna nåt ägg. Så skönt med privata. Känns som om det är öppet att komma och kolla det ena och det andra som man vill :p

Hur ligger du till i din cykel nu? Första kuren med pergo eller hur var det?

Svar på tråden Pergotime