• Anonym (pergo)

Pergotime

Ni som tagit pergotime, har ni lyckats bli gravida?! på vilket försök? och varför fick ni dessa tabletter? 

Själv har jag fått dessa för att jag har få äl! ska ta sista tab utav dom imorgon!

• Svar på tråden Pergotime
  • Yarrow
    kajsaa skrev 2012-02-06 12:25:01 följande:
    Herre gud! Idag är det sista dagen på min trippelkur pergotime. Jag gjorde ett äl-test mest för skojs skull (då jag ska till vul i veckan) och där var ett svagt streck! fatta jag är glad, för att jag har inte haft ägglossning sen jag var typ 18, idag är jag 25! Även om inte detta resulterar i ett bar, så vet jag i alla fall att där blev ett litet streck! Jag vet inte varför jag skriver, ville bara dela med mig med någon! <3
    Vet inte om någon sagt det till dig än med Äl-testerna visar Alltid ett svagt streck varesig man har ägglossning eller inte. Det är inte förren det börjar stegra mot att vara lika starkt som kontrollstrecket som man vet att Äl är på gång.
  • kajsaa
    Yarrow skrev 2012-02-08 10:03:12 följande:
    Vet inte om någon sagt det till dig än med Äl-testerna visar Alltid ett svagt streck varesig man har ägglossning eller inte. Det är inte förren det börjar stegra mot att vara lika starkt som kontrollstrecket som man vet att Äl är på gång.
    Jo jag vet, men detta var på fertilitetsmonitor.. (lånade min kompis monitor för att testa) och den skall ju visa även fast nivån är låg, och bli starka ju närmre ägglossningen kommer, men jag kanske har fel..?
  • Anonym (pergo)

va inne på vul idag... fint ägg på 19mm bara att kämpa på....

• Anonym (***)

Hej alla!

Det verkar väldigt olika hur Pergotime ges och när! Jag har ägglossning, har blivit gravid men det har tyvärr slutat i missfall.
    Jag tog kontakt med en klinik och redan på första besöket skrev hon ut Pergotime. Berättade hur lång min cykel är och att vi försökt ca 1.5 år. Hon tyckte att jag hade väldigt kort period (10dagar) mellan första menstruationsdag och äl, då kan det tydligen va så att ägget  och slemhinnan egentligen inte har hunnit växa till sig riktigt. Inga prover togs då, visst en snabbvisit för en "titt" blev det.

Jag fick komma tillbaka på mensens tredje dag för blodprov. Samma dag som jag började med Pergotime och åt dessa i 5 dagar (åt mellan 30/1 å 3/2). Imorgon ska jag på återbesök för att få besked på blodprov och misstänker att hon även ska kolla äggblåsor. Inget hon nämnde, men det är 12:te dagen...
    Fortfarande ingen äl så hoppas att äggen växer.

För min del kan jag säga att har jag 3 äggblåsor och får förbud - då sexar jag ändå! Risken är liten att alla ska sätta sig och skulle det ske, då överväger jag att behålla dom alla eller göra en fosterreduktion som en annan tjej gjort härinne. Twins behåller jag utan tvekan.

Hoppas vi kan följas åt och se hur det går!
    Kram på er!

• Guffi

Mensen kom denna månaden också så nu äter jag pergo för glatta livet ;) Sista dagen imorgon, vul i dag 16 och sen tänkte jag testa med äl-stickor hemma för att ha koll :)

Är det alltid så att äl förskjuts när man äter pergotime? Eller kan äl komma tidigare? Funderar på vilken dag jag ska börja testa.. Enligt testerna är det runt dag 12 jag ska börja testa..

• Anonym (***)

Ingen aning men det verkar som om dom flesta har fått lite förskuten ÄL. Kan säga att jag började testa igår, jag har inte lust att missa ÄL-chans! Hellre lägger jag dom extra kronorna på ÄL-test!
    Jag kör med testlagret och börjar det visa svaga streck så gör jag över till CB-test.
    Visst - dom är dyra men jag kan tycka har man inte råd med dom ... hur har man då råd att ha barn?!?   ;)

Nu håller vi tummarna HÅRT!!!!

• Yarrow
    kajsaa skrev 2012-02-08 10:20:29 följande:
    Jo jag vet, men detta var på fertilitetsmonitor.. (lånade min kompis monitor för att testa) och den skall ju visa även fast nivån är låg, och bli starka ju närmre ägglossningen kommer, men jag kanske har fel..?
    Det beror ju helt på vad det är för fertilitetsmonitor antar jag.
  • Anonym (pergo)

Hur stora är äggen när dom släpper?  och hur fort växer dom? Någon som vet detta?

• Anonym (***)

Man mäter inte själva äggen utan äggblåsan. Vad jag har läst så är det vanligt att äggblåsan är 18-20mm när ägget släpps. Har man fått Pergotime brukar tillväxten bli lite längre så blåsan blir 20-22mm innan den släpper ägget. Ägget hinner då mogna lite till. Jag har tydligen problem med att min äggblåsa släpper ägget tidigt. Då är ägget inte tillräckligt moget kan man säga, inte riktigt livsdugligt.

Tillväxttakten är däremot individuell, hittade följande info i en annan länk:
    "I början av äggmognaden kanske de växer 1 mm per dag i bästa fall och i slutet kan de växa fortare. Uppåt 3 mm."  (note... dom pratar om äggblåsan)

Jag har varit på återbesök idag. Förra cykeln hade jag äl dag 10/11 men nu är jag på 13 och ännu ingen äl.
    Blodproverna visade inga avvikelser som skulle behöva medicineras. Hon gjorde VUL och såg en äggblåsa på 15mm och beräknade äl till tidigast söndag. TYPISKT!!!! Gubben ska iväg så det är lördag natt som gäller och sen får jag hålla tummarna för att det är sekret som är rätt och att dom små rackarna har lust att leva och ligga å vänta!!! ;)

Sen tyckte jag det va lite småkul... Innan VUL-et sa jag till henne att där är ett ägg på höger sida men det har inte släppt ännu. Känner lite ilningar men inte tillräckligt ont för ÄL. OCH - det bekräftade hon.
    Äggblåsan på 15mm satt på höger sida och slemhinnan hade bra tillväxt. Vänster sida var lite mindre.
    Jag är så glad att jag har trott rätt med mina äl-känningar!!!!

• Anonym (pergo)
    Anonym (***) skrev 2012-02-09 12:45:59 följande:

Man mäter inte själva äggen utan äggblåsan. Vad jag har läst så är det vanligt att äggblåsan är 18-20mm när ägget släpps. Har man fått Pergotime brukar tillväxten bli lite längre så blåsan blir 20-22mm innan den släpper ägget. Ägget hinner då mogna lite till. Jag har tydligen problem med att min äggblåsa släpper ägget tidigt. Då är ägget inte tillräckligt moget kan man säga, inte riktigt livsdugligt.

Tillväxttakten är däremot individuell, hittade följande info i en annan länk:
    "I början av äggmognaden kanske de växer 1 mm per dag i bästa fall och i slutet kan de växa fortare. Uppåt 3 mm."  (note... dom pratar om äggblåsan)

Jag har varit på återbesök idag. Förra cykeln hade jag äl dag 10/11 men nu är jag på 13 och ännu ingen äl.
    Blodproverna visade inga avvikelser som skulle behöva medicineras. Hon gjorde VUL och såg en äggblåsa på 15mm och beräknade äl till tidigast söndag. TYPISKT!!!! Gubben ska iväg så det är lördag natt som gäller och sen får jag hålla tummarna för att det är sekret som är rätt och att dom små rackarna har lust att leva och ligga å vänta!!! ;)

Sen tyckte jag det va lite småkul... Innan VUL-et sa jag till henne att där är ett ägg på höger sida men det har inte släppt ännu. Känner lite ilningar men inte tillräckligt ont för ÄL. OCH - det bekräftade hon.
    Äggblåsan på 15mm satt på höger sida och slemhinnan hade bra tillväxt. Vänster sida var lite mindre.
    Jag är så glad att jag har trott rätt med mina äl-känningar!!!!

Tusen tack för ditt svar!!! :)  ja hoppas hoppas att det funkar för er! :)
Svar på tråden Pergotime