• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Anonym (inga problem)
    Jag tror inte det handlar om dig och att du är otrogen mot honom, som jag läser mellan raderna så finns det kärlek från din sida, att du är dessutom djupt sårad, tyvärr jag ser inte själv problemet, låt honom göra det ,det ska tvärttom inte såra dig när han få besked att barnen är hans till 100% jag funderar på att göra fadersskaps test oxå, jag har skild sedan jan föra året o har haft ett störmigt relation med en elak kvinna, hon ville har barn med mig men det gjorde hon när jag inte var med på det, innan vi träffades på nån vecka var hon ute med jobbet och låg med hennes chef. så klart jag vill göra testet, kanske min son är inte min till 100% vem vet?

• Anonym

Ännu en tråd som visar att faderskapstest borde vara obligatoriskt.

• Twins2
    Anonym skrev 2012-01-05 18:06:26 följande:
    Ännu en tråd som visar att faderskapstest borde vara obligatoriskt.
  • Anonym (Lillan)

Jag förstår inte heller. Jag skulle utan att tveka kunna tro att min sambo skulle vilja göra faderskapstest, även om barnmorskan skulle kunna berätta exakt vilket datum bebisen blev till och han och jag hade varit isolerade med enbart varandra under den tiden så skulle han få göra testet om han ville. Tror faktiskt inte du ska ta åt dig så mycket av detta. Jag har hört många killar som är oroliga för att de inte ska vara pappan. Jag menar, för oss tjejer så behöver vi aldrig någonsin fundera över om barnet är vårt eller inte. Ligger barnet i vår mage så är vi mamman. Inget att fundera över. men killar kan ju aldrig riktigt veta att det verkligen är deras bar. Jag kanske skulle fundera så själv om jag var killen och min tjej var gravid. Inte för att jag nödvändigtvis skulle tro att hon varit otrogen, men för killar finns ju inte samma självklarhet runt föräldraskapet som för oss tjejer. Låt honom göra testet bara så kan han koncentrera sig på att vara glad pappa sen. 

• Anonym

om det var jag hade jag också sagt, visst vi gör testet, men innan hade jag krävt av honom att se till att göra nåt åt sin svartsjuka! Nu var det barnet, nästa gång är det nåt annat han är osäker /svartsjuk på...

• Twins2
    Anonym (Lillan) skrev 2012-01-05 18:12:23 följande:
    Jag förstår inte heller. Jag skulle utan att tveka kunna tro att min sambo skulle vilja göra faderskapstest, även om barnmorskan skulle kunna berätta exakt vilket datum bebisen blev till och han och jag hade varit isolerade med enbart varandra under den tiden så skulle han få göra testet om han ville. Tror faktiskt inte du ska ta åt dig så mycket av detta. Jag har hört många killar som är oroliga för att de inte ska vara pappan. Jag menar, för oss tjejer så behöver vi aldrig någonsin fundera över om barnet är vårt eller inte. Ligger barnet i vår mage så är vi mamman. Inget att fundera över. men killar kan ju aldrig riktigt veta att det verkligen är deras bar. Jag kanske skulle fundera så själv om jag var killen och min tjej var gravid. Inte för att jag nödvändigtvis skulle tro att hon varit otrogen, men för killar finns ju inte samma självklarhet runt föräldraskapet som för oss tjejer. Låt honom göra testet bara så kan han koncentrera sig på att vara glad pappa sen. 

Surrogat finns ju faktiskt och då är inte barnet "vårat" även om det ligger i våran mage...
  • Anonym (Lillan)
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:13:03 följande:
    Surrogat finns ju faktiskt och då är inte barnet "vårat" även om det ligger i våran mage...
    Nej självklart. Men nu handlade ju diskussionen om en kille och en tjej som är gravida på "normalt" sätt. Att diskutera surrogatmammor blir ju aningen långsökt här eftersom det inte var det detta gällde. 
  • Twins2
    Anonym (Lillan) skrev 2012-01-05 18:16:06 följande:
    Nej självklart. Men nu handlade ju diskussionen om en kille och en tjej som är gravida på "normalt" sätt. Att diskutera surrogatmammor blir ju aningen långsökt här eftersom det inte var det detta gällde. 

Reagerade bara på meningen  "Ligger barnet i vår mage så är vi mamman"
  • ja88

Men alla som säger att de inte alls ser problemet, skulle ni verkligen känna så om det var era män som krävde faderskapstest trots flerårig relation? Skulle ni inte tycka det kändes det minsta jobbigt? Inte testet i sig men känslan av att han inte alls litar på er... Rent hypotetiskt är det ju lätt att rycka på axlarna åt det, har man inget att dölja så låt honom göra testet om han mår bättre av det då. Men jag tänker ett steg längre, önskan om att genomföra testet bottnar ju i en misstro och jag skulle inte känna mig nöjd över att min man misstrodde mig så djupt... kommer det verkligen förändras för att testet kommer tillbaka med rätt resultat? Att barnet är hans är ju inte detsamma som att hon garanterat inte varit otrogen...

Förstår att du är ledsen, har du sagt till honom hur du känner, hur reagerar han på det?

• Anonym (Lillan)
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:17:36 följande:
    Reagerade bara på meningen  "Ligger barnet i vår mage så är vi mamman"
    Ja, om vi har blivit gravida med en man på "normalt" sätt ja förstås. Är man surrogatmamma åt någon annan brukar man ju för det mesta också vara medveten om detta ;)
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.