• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • mamma mia maria
    Anonym (Superledsen) skrev 2012-01-05 17:50:39 följande:
    Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

<hej!! Fan vilken jobbig situation. Tycker det borde räcka med ditt ord, finns ju ingen anledning o ljuga om en sån sak. Han kan ju inte dra dig över samma streck som sitt ex om nu hon var otrogen.Man kan ifrågasätta mycket i en relation men inte om man är far till barnet. Men du sa att ni hade det lite upp och ner för ett tag sen, bodde ni tillsammans som vanligt eller tog ni en paus? Var han likadan när ni vä'ntade ert första barn? Han måste ju ta itu med sig själv annars kommer han o förstöra er relation. Har du sagt till honom att du är väldigt ledsen och att du reagerade så kraftigt som du gjorde?  Det är inte så att det är han som gjort nå dumt o försöker vända det mot dig istället? Vad är det som får honom att tänka så? han borde ju kunna säga en anledning varför! Är det nån i er bekantskap som vill förstöra något mellan er och har fått honom på dumma tankar? Frågorna kan ju radas upp en efter en. Och sen säga att han kommer o säga förlåt om det visar sig vara han som är fadern till barnet, det låter ju fruktansvärt!!! Det räcker fasen inte med ett förlåt, han borde kyssa dina fötter och känna sig som en mycket dålig pojkvän annars är han en jäkligt stor egoist.
    Jag förstår att du känner att du inte litar på honom, hade känt likdant. Jag vet inte hur jag skulle gå vidare efter en sån sak, det måste du säga till honom. Men som sagt han måste reda ut sina problem det borde han förstå, det är ingen som klarar av o leva med en som beter sig så. Jag lider med dig verkligen!  
  • Twins2
    ja88 skrev 2012-01-05 18:19:25 följande:
    Men alla som säger att de inte alls ser problemet, skulle ni verkligen känna så om det var era män som krävde faderskapstest trots flerårig relation? Skulle ni inte tycka det kändes det minsta jobbigt? Inte testet i sig men känslan av att han inte alls litar på er... Rent hypotetiskt är det ju lätt att rycka på axlarna åt det, har man inget att dölja så låt honom göra testet om han mår bättre av det då. Men jag tänker ett steg längre, önskan om att genomföra testet bottnar ju i en misstro och jag skulle inte känna mig nöjd över att min man misstrodde mig så djupt... kommer det verkligen förändras för att testet kommer tillbaka med rätt resultat? Att barnet är hans är ju inte detsamma som att hon garanterat inte varit otrogen...

Förstår att du är ledsen, har du sagt till honom hur du känner, hur reagerar han på det?
    Ja, om min sambo hade samma bakgrund och var sådan som ts sambo är (dvs problem med misstänksamhet och oförmåga att lita på folk)
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2012-01-05 18:06:26 följande:
    Ännu en tråd som visar att faderskapstest borde vara obligatoriskt.
    Håller med!

TS som någon skrev innan se det som han efterverkningar från ett gammalt förhållande. Måste inte innebära att han egentligen inte litar på dig.

Men jag förstår honom, jag tycker att det borde göras faderskapstest jämt, oavsett vad den ena eller andra säger, för barnen skull, för barnen har rätt att veta vem som är deras fader i alla lägen. OM det innebär att trampa lite vuxna på tårna så får det vara så.
    Dom vill lära dig bli smal utan att banta, med så mkt plast i kroppen att du går att panta.
  • slemtorsk i din bralla

problemet här är ju att faderskapstest är inget man bara kan begära som folk verkar tro, det går till så på tv, i amerikanska filmer.

Här utreds faderskapet av socialtjänsten och var ni sammanboende under tiden barnet blev till så skrivs han som fader, har han tveksamheter så kan han isf bekosta ett faderskapstest själv finns tex på pappatest.se/

gå med på det så han får som han vill... är ju en variant, en annan är att han måste börja lita på dig annars kommer ju inte relationen att fungera i längden

• Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:31:15 följande:
    problemet här är ju att faderskapstest är inget man bara kan begära som folk verkar tro, det går till så på tv, i amerikanska filmer.

Det är det ingen som tror... Vart läser du det?
  • slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:32:15 följande:
    Det är det ingen som tror... Vart läser du det?
    det kommer tråd på tråd här med killar som tänker kräva faderskapstest eftersom de tror att sjukvården bistår med sådant vilket de inte gör om det inte finns en juridisk tvist kring faderskapet och den enda som eg kan beordra det är faderskapsutredaren på socialtjänsten. Ville bara förtydliga det.

Sen finns det ju privata vägar att gå och 1400 är ju inte många kronor för att få tyst på en svartsjuk och osäker man, men jag hade ju hellre investerat de pengarna i familjeterapi, men det är JAG och hur JAG skulle ha löst det hela
  • Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:34:52 följande:
    det kommer tråd på tråd här med killar som tänker kräva faderskapstest eftersom de tror att sjukvården bistår med sådant vilket de inte gör om det inte finns en juridisk tvist kring faderskapet och den enda som eg kan beordra det är faderskapsutredaren på socialtjänsten. Ville bara förtydliga det.

Sen finns det ju privata vägar att gå och 1400 är ju inte många kronor för att få tyst på en svartsjuk och osäker man, men jag hade ju hellre investerat de pengarna i familjeterapi, men det är JAG och hur JAG skulle ha löst det hela
    Att kräva faderskapstest är inte samma som att tro att sjukvården ska betala.
  • Anonym (Superledsen)

Tack alla för svar. Problemet för mig är att jag känner mig så JÄVLA kränkt. Jag e en jäkligt bra människa, trogen. Och att han kan tro att jag är så kallsinnig och beräknande att jag under en hel graviditet ( och ett jobbigt missfall innan det) och i snart ett år nu efter kan ljuga honom rakt upp i ansiktet! Att jag skulle kunna vara så beräknande, hur kan han tro det efter fyra år ihop?!? Det är det jag menar med att jag inte kommer lita på honom- hur ska jag veta att provsvaret blir slutet på misstänksamheten? Kanske tror han jag knullade runt dan innan eller efter liten blev till, bara hade tur att jag prickade " rätt dag" eller nåt. Suck. Han såg absolut hur ledsen jag blev. Och hörde när jag spydde. :(. Jag gråter fortfarande bara jag ser honom. Efter sju timmar. Vad jag menade med att vi haft det lite hafsigt på sistone var inte alls något så stort att vi bodde isär eller så- som sagt vanligt groll. Jag har kobbat på honom att släppa sina pålitlighetsproblem mm. Har väl varit sådär med lusten efter barn oxo, och jag har väl varit lite hormonell (ammar ej mer) och gnällt på honom om småskit ovanligt mkt. Thats all!! Jag vet att hans ex svek honom, och han har väl haft det sådär innan dess, men vem har inte det? Och borde inte fyra år och ett barn räcka? Jag känner mig så jävla ledse, kränkt och förödmjukad. Ska tilläggas att han e en bra kille, riktigt bra annars. Superbra pappa,en klippa.

• Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:34:52 följande:

Det är inte bara en faderskapsutredaren på socialtjänsten so kan beodra ett test, man har faktiskt möjlighet att själv välja att göra ett.
  • slemtorsk i din bralla
    Twins2 skrev 2012-01-05 18:35:27 följande:
    Att kräva faderskapstest är inte samma som att tro att sjukvården ska betala.
    nä men att kräva något av sin sambo/fru för att man inte litar på dem är ingen bra grund för en stabil relation med ett sunt föräldraskap, så om han kräver faderskapstest borde hon kräva familjeterapi i utbyte, och de kan börja i terapin innan barnet är fött så kan han få sitt test sen då.

Det är ju ett tydligt tecken på att mannen inte mår bra och ett test kommer inte göra att han mår bättre, han kommer hitta andra saker som gör att han tvivlar, på detta eller andra saker i relationen.
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.