• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Brünnhilde
    Thaleya skrev 2012-01-09 22:48:16 följande:
    Naturligtvis och jag tycker att alla bör göra ett faderskapstest, och kanske tillochmed att modern testar sig. Det enda jag tycker att man ska göra är att säga det innan!! att man inte droppar ner det som en idiot, i ett bra förhållande.

Jag tror inte du kan ha älskat och litat på någon fullt ut. För då sårar man inte en annan människa på det sättet, isåfall finns det ingen misstro. och ifall man ändå vill göra ett faderskapstest så säger man det innan, man säger det INTE efter barnet är fött eller när man är gravid, då är det ju endast som att man misstror personen.

Sårade känslor är ju inte direkt hur jag skulle beskriva det. att begära faderskapstest i dagens samhälle, (då det endast händer då man legat med en slampa på krogen) är så sjukt ovanligt och på det sätter så blir det till en enorm förolämpning.

Jag älskar dig och jag litar på dig.

- men jag tror inte att du älskar mig tillräckligt för att vara trogen
    -men jag litar inte på att du inte ljuger för mig, om något så livsliktigt som ett barn
    -jag tror inte att du är smart nog att skydda dig
    -jag tror du är en sån hatisk vidrig slyna att du är otrogen mot mig och ljuger om att den här lilla tjejn som nu är 11 månader gammal ens är mitt barn.

Jag hade inte kunnat tagit tillbaka en man efter en sådan anklagelse. Hade han sagt det i början av vårat förhållande hade det varit skitsamma, gör som du vill och jag hade inte brytt mig alls. Du måste väl förstå skillnaden?
    Jodå. Men jag anser att ÄVEN om han gått och dragit på det i elva månader innan han klämt fram med det, så är det lika bra att det kläms fram. För det är bättre än att han ska älta detta resten av livet, och hålla en distans till flickan - för att inte behöva sörja alltför mycket om det en dag kommer fram att hon inte är hans.

Jag skulle inte heller tycka så här, om det inte var för de där 15 procenten felaktiga faderskap - som är ett FAKTUM. De felaktiga fäderna har haft för mycket tillit i stället!
  • Brünnhilde
    Thaleya skrev 2012-01-09 23:03:52 följande:
    Jag säger att kvinnan är vidrig och att männen borde ha haft bättre koll på vem de varit tillsammans med. Men det finns fortfarande inget som inte gjorde att dessa män kunde ha bett om faderskapstest i början av relationen.
    Att han inte bett om det i början, beror ju antagligen på allt det du räknade upp. Att han inte vill såra, kränka, visa bristande tillit... Men så en dag går det inte längre.
  • Brünnhilde
    Sara62 skrev 2012-01-09 23:27:46 följande:
    Nu smyger du in 1800-talsåsikter som om de vore självklarheter igen. Varför skulle en kärnfamilj vara det tryggaste?
    Det är väl klart att det är, jämfört med att pappan har en familj till någonstans som han har "glömt" att berätta om..? Sådant kommer ju fram ibland, och det måste kännas som att världen rämnar för både mor och barn i familjen/familjerna!
  • Black roses
    Brünnhilde skrev 2012-01-10 00:39:30 följande:
    ??? Det är väl klart som FAN att felaktiga faderskap påverkar samhället! För att nämna bara EN sak, så har en felaktigt utpekad far som betalat underhåll rätt att kräva tillbaka det beloppet från samhället när det upptäcks! Däremot har samhället inte numera rätt att kräva den riktiga fadern retroaktivt.

Sedan har vi sådant som att människor mår sämre och är mindre trygga, om de inte kan vara säkra på att deras fäder är deras fäder, och deras barn deras barn. Det kan också ge utslag i form av kostnader för psykvården, sociala problem, lägre produktivitet i arbetslivet...

Och så har vi det medicinska: läkaren tar ju upp amnes innan han beslutar om behandling. Är då amnesen angående ärftliga sjukdomar fel, så kan diagnosen och behandlingen också bli fel. Det finns t.ex. vissa mediciner man inte får ta om man har anlag för hjärt- och kärlsjukdom.
    Du sitter och spanar ganska friskt du.. Jag vet ett fall dar barnet vaxte upp med en fader som han trodde var riktig.. Han betalade underhall och hela koret.. Det krop sen fram att han inte var fadern.. Denne mannen har inte fatt ett ore ater fran samhallet.. Och Ja, detta hande i Sverige..
    Fadern var lattad att slippa fran allt ansvar, sonen blev forbannad pa sin mor, for han levt sitt liv i en logn.. Han letade ratt pa sin fader.. Han och hans riktiga fader har en fin kontakt idag.. Ingen mar heller psykiskt daligt, annat an modern mojligtvis, for sonen har inte pratat med henne sen detta nystades upp...

Sen om du ska komma dragandes med medicinska skal, sa kan det aven har vara en fordel att ha lite kunskap i amnet.. Det heter for det forsta anamnes.. INTE Amnes..... Att sen ha lite bakgrundsinfo ar verkligen inte nodvandigt, for det finns trots allt blodprov att ta om man misstanker sjukdom.. Som anda maste tas for att faststalla en sjukdom, sa NEJ, inte heller har okar samhallets kostnad..

Bara for att du brinner for nagot, sa betyder inte det att du har ratt du vet.. Spana garna vidare med dina tankar, men lat det ocksa framga att det AR dina tankar, ingen vetenskap...
  • Sara62
    Brünnhilde skrev 2012-01-10 00:51:09 följande:
    Det är väl klart att det är, jämfört med att pappan har en familj till någonstans som han har "glömt" att berätta om..? Sådant kommer ju fram ibland, och det måste kännas som att världen rämnar för både mor och barn i familjen/familjerna!
    Kärnfamiljer är ganska farliga platser för barn.
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-10 00:48:56 följande:
    Att han inte bett om det i början, beror ju antagligen på allt det du räknade upp. Att han inte vill såra, kränka, visa bristande tillit... Men så en dag går det inte längre.

hade han sagt det från början så hade det ju inte visat på bristande tillit till henne utan mer generellt.
  • Anonym
    Black roses skrev 2012-01-10 09:13:25 följande:
    Du sitter och spanar ganska friskt du.. Jag vet ett fall dar barnet vaxte upp med en fader som han trodde var riktig.. Han betalade underhall och hela koret.. Det krop sen fram att han inte var fadern.. Denne mannen har inte fatt ett ore ater fran samhallet.. Och Ja, detta hande i Sverige..
    Fadern var lattad att slippa fran allt ansvar, sonen blev forbannad pa sin mor, for han levt sitt liv i en logn.. Han letade ratt pa sin fader.. Han och hans riktiga fader har en fin kontakt idag.. Ingen mar heller psykiskt daligt, annat an modern mojligtvis, for sonen har inte pratat med henne sen detta nystades upp...

Sen om du ska komma dragandes med medicinska skal, sa kan det aven har vara en fordel att ha lite kunskap i amnet.. Det heter for det forsta anamnes.. INTE Amnes..... Att sen ha lite bakgrundsinfo ar verkligen inte nodvandigt, for det finns trots allt blodprov att ta om man misstanker sjukdom.. Som anda maste tas for att faststalla en sjukdom, sa NEJ, inte heller har okar samhallets kostnad..

Bara for att du brinner for nagot, sa betyder inte det att du har ratt du vet.. Spana garna vidare med dina tankar, men lat det ocksa framga att det AR dina tankar, ingen vetenskap...
    Varför kräver du av henne att ha stöd för sina åsikter i vetenskapen när du själv inte har det för dina åsikter? För att hon inte tycker som dig?
  • Black roses
    Anonym skrev 2012-01-10 19:02:52 följande:
    Varför kräver du av henne att ha stöd för sina åsikter i vetenskapen när du själv inte har det för dina åsikter? För att hon inte tycker som dig?
    Vad onskar du vetenskaplig bevisning i??
  • Anonym
    Black roses skrev 2012-01-10 22:50:49 följande:
    Vad onskar du vetenskaplig bevisning i??

Varför kräver du av andra det du inte ger själv?
  • Hannah76

Jag skulle bli besviken, ledsen, sårad, arg o galen om han skulle komma nu och säga att han vill testa om våra barn verkligen är hans. Men hade vi pratat om det när vi planerade för barn eller när jag blev gravid och han förklarade varför - då hade det varit en annan sak. Nu vet jag att han när pappa till båda barnen, trots att de inte är lika honom (eller jo den äldsta är lite lik).

Jag kan förstå att man som kille faktiskt har noll koll o att man kan känna att man vill ha "bevis" på att man är pappa, o som kvinna kan jag ju bara ge mitt ord på att jag inte varit med någon annan. Ett dnatest skulle ju verkligen bevisa.

Fråga är vem som  skulle bekosta alla dessa test?

Sen har ju föräldrarollen inget med biologi att göra.

• Anonym
    Hannah76 skrev 2012-01-10 23:21:31 följande:
    Jag skulle bli besviken, ledsen, sårad, arg o galen om han skulle komma nu och säga att han vill testa om våra barn verkligen är hans. Men hade vi pratat om det när vi planerade för barn eller när jag blev gravid och han förklarade varför - då hade det varit en annan sak. Nu vet jag att han när pappa till båda barnen, trots att de inte är lika honom (eller jo den äldsta är lite lik).

Jag kan förstå att man som kille faktiskt har noll koll o att man kan känna att man vill ha "bevis" på att man är pappa, o som kvinna kan jag ju bara ge mitt ord på att jag inte varit med någon annan. Ett dnatest skulle ju verkligen bevisa.

Fråga är vem som  skulle bekosta alla dessa test?

Sen har ju fräldrarollen inget med biologi att göra.
    Ett test skulle in te kosta många kronor om det var obligatoriskt. Kostnadsfrågan är bara ett sätt för kvinnor att försöka ha kvar kontrollen. Vad kostar inte subventionerna på "kvinnliga" preventivmedel? De behövs inte för det räcker med kondom. Slopade subventioner för endast en sort skulle betala för testen och ge en peng över i statens kassa. Det löser både kostnadsfrågan och (vad kallade dom det) samhällsintresset?

Jo man kan ställa samma krav på kvinnor som på män och då räcker det med ett preventivmedel, mämligen kondom.  
  • Anonym

"Fråga är vem som  skulle bekosta alla dessa test? "

Naturligtvis ska staten betala. Är det bara kvinnors rättigheter som får belasta statens konto men inte barns och mäns?  

• Hannah76
    Anonym skrev 2012-01-10 23:36:10 följande:
    Ett test skulle in te kosta många kronor om det var obligatoriskt. Kostnadsfrågan är bara ett sätt för kvinnor att försöka ha kvar kontrollen. Vad kostar inte subventionerna på "kvinnliga" preventivmedel? De behövs inte för det räcker med kondom. Slopade subventioner för endast en sort skulle betala för testen och ge en peng över i statens kassa. Det löser både kostnadsfrågan och (vad kallade dom det) samhällsintresset?

Jo man kan ställa samma krav på kvinnor som på män och då räcker det med ett preventivmedel, mämligen kondom.  

Som jag skrev så är jag för. Och det var bara en stilla undran, då jag hade för mig att det var en dyr historia. För inte över andras värdetinga på mig.
  • Hannah76
    Anonym skrev 2012-01-10 23:39:08 följande:

Naturligtvis ska staten betala. Är det bara kvinnors rättigheter som får belasta statens konto men inte barns och mäns?  

Varför så hätsk? Det var en enkel fundering bara.
    Hur mear du att det bara är kvinnors o barns rättigheter som belastar statens konto? Det stämmer ju inte? Och som sagt är inte emot test på något sätt, det var bara en fundering på hur det skulle finansieras.
  • Anonym

Var inte meningen att verka hetsk eller klanka på dig. Sorry om du uppfattde det så.

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-01-10 23:39:08 följande:

Nu låter du som en rabiat antifeminist som ser omvärlden med ögonbindeln på.
    Det där är lika rätt som att på stå att alla män våldtar och det är sant eller?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Thaleya
    Brünnhilde skrev 2012-01-10 00:47:05 följande:
    Jodå. Men jag anser att ÄVEN om han gått och dragit på det i elva månader innan han klämt fram med det, så är det lika bra att det kläms fram. För det är bättre än att han ska älta detta resten av livet, och hålla en distans till flickan - för att inte behöva sörja alltför mycket om det en dag kommer fram att hon inte är hans.

Jag skulle inte heller tycka så här, om det inte var för de där 15 procenten felaktiga faderskap - som är ett FAKTUM. De felaktiga fäderna har haft för mycket tillit i stället!
    Naturligtvis är det bättre om det kommer fram om han går och trycker på det.
    Men det jag menar är att den här mannen är paranoid mm. Han har aldrig fått anledning till att tvivla på sin kvinna. vilket gör det helt ologiskt att han help plötsligt skulle känna behovet av att titta upp det, om det inte hänt något.

Och eftersom risken är att han blir utan kvinna för att han är så sjukt paranoid, så kan man ju tycka att han borde ha tänkt igenom hur allvarligt han misstror henne innan han anklagar henne för otrohet och lögn om vem som är far till barnet.

Har ytterst svårt att tro att det är hela 15% med...vart  har du fått de siffrorna ifrån. Jag skulle chansa på ca   
    0, 5% högst - men det är om jag chansar naturligtvis.
  • Black roses
    Anonym skrev 2012-01-10 23:10:26 följande:
    Varför kräver du av andra det du inte ger själv?
    Jag fragade just vad du ville ha vetenskaplig bevisning i, sa kom inte och pasta att jag inte gav dig chansen... I stallet kommer du med samma fraga an en gang...
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.