• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:58:42 följande:
    det sätts på ett armband på bebisen i stort sett direkt när den föds och man får kontrollera att nummret stämmer överrens med det man själv har på armen..99% av tiden har man bebisen själv inne hos sig.. man lämnar inte ifrån sig barnet om det inte är något akut allvarligt så att personalen drar i väg annars är barnet i samma rum som den nyförlösta modern.

Det finns extremt små risker att en förväxling skulle ske på ett svenskt sjukhus i dag.

Jag födde barn för 7 år sedan och det fanns inte en suck till risk för förväxling då, inte heller när jag var med på min mosters förlossning för 23 år sedan så jag vet inte vad det är för kosntiga ställen du har haft din praktik på.

Finns inte ett enda kännt fall av förväxling i modern tid och det skulle upptäckts senare i livet iaf pga de obligatoriska prover som tas vid tex sjukdomar....förr eller senare upptäcks alltid sånt och det senaste fallet av förväxlingar som finns i Sverige var väl på 30-talet om jag inte minns fel

Jag har inte sagt att det skett någon förväxling där jag gjorde praktik. Anonym frågade om jag visste hur det gick till på bb idag och jag svarade att jag inte vet mer än det jag upplevde när jag varit där under mina egna förlossningar samt på en praktik för 4-5 år sedan. 

Jag vet att det är ytterst ovanligt att det skulle ske någon förväxling pga den höga säkerheten, men det är fortfarande inte helt omöjligt att något sådant skulle hända idag.

Jag läste för ett tag sedan om en förväxling som skett i nutid för inte så länge sedan, tror bestämt det var i Sverige.        
  • Twins2
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 19:01:28 följande:
    ja absolut.. är det inte bättre att han bearbetar det då.. för ett faderskapstest kommer inte lösa hans problem....

Jag har aldrig sagt att han inte ska bearbeta det. Men det är inte det tråden handlar om.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-05 19:01:40 följande:
    Hur skulle det gå till då rent praktiskt?  Jag har fött fyra barn och inget av dem har nånsin lämnat mig på bb och dessutom fått band om foten och handen så fort de kommit ut.
    men det finns ju dem som lämnar till barnmorskorna för att de vill sova en stund på natten osv.. 
  • Twins2
    Anonym skrev 2012-01-05 19:01:40 följande:
    Hur skulle det gå till då rent praktiskt?  Jag har fött fyra barn och inget av dem har nånsin lämnat mig på bb och dessutom fått band om foten och handen så fort de kommit ut.

Det här är ingen fakta utan bara påståenden som på intet sett är sanna. Men ex genom att lämnar barnet till någon annan (kanske för att man behöver sova) och banet byts pga siffrorna har nöts bort. Ex genom att bandet lossnar och man måste byta, då förväxling kan ske. Eller att bm helt enkelt lämnar över fel barn till fel mamma. De två första exemplerna skulle isåfall det ha upptäckts rätt snart och förhoppningsvis lösas innan någon lämnar BB.
    På ex Neo kan förväxlign ske om man måste byta band. 
  • Twins2

Jag kom bara med olika teorier/exempel på varför en pappa vill göra ett faderskapstest.

• Anonym
    Twins2 skrev 2012-01-05 19:07:14 följande:
    Det här är ingen fakta utan bara påståenden som på intet sett är sanna. Men ex genom att lämnar barnet till någon annan (kanske för att man behöver sova) och banet byts pga siffrorna har nöts bort. Ex genom att bandet lossnar och man måste byta, då förväxling kan ske. Eller att bm helt enkelt lämnar över fel barn till fel mamma. De två första exemplerna skulle isåfall det ha upptäckts rätt snart och förhoppningsvis lösas innan någon lämnar BB.
    På ex Neo kan förväxlign ske om man måste byta band. 
    menar du att sånt här händer på bb? har du varit med om det alltså? Anmälde du det????
  • Anonym
    Twins2 skrev 2012-01-05 19:09:18 följande:
    Jag kom bara med olika teorier/exempel på varför en pappa vill göra ett faderskapstest.
    Så du tror på allvar att en far vill göra faderskapstest för att förväxling kan ha skett på bb?
  • Anonym (Superledsen)

Vi har inte lämnat blodprov. Vi har beställt hem ett test som kommer på måndag ( gå hela helgen nu med detta... :( ). Jag gick med på det. Mest för att kunna säga I told u so. Förväxling på bb har det ALDRIG varit snack om. Finns inte en chans till det. ... Usch. Får se hur vi fortsätter nu.. Tror som sagt inte hans misstänksamhet stillar sig av detta. Han är enormt cynisk tyvärr :(.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-01-05 19:09:25 följande:
    menar du att sånt här händer på bb? har du varit med om det alltså? Anmälde du det????
    nänänä---- det händer inte. Har jag mycket svårt att tro.

Man är inte så länge på BB, de allra flesta åker hem inom 2 dygn och på den tiden hinner inte några siffror nötas bort eller band åka av, dessutom har barnen band både runt handled och fotled och att båda skulle åka av är ju rätt så otroligt

Samma sak att man skulle lämna bort barnet till någon för att man behöver sova...barnmorskorna är inte barnvakter utan man får klara sig i mångt och mycket själv på sitt rum.

Det är bara i extrema fall som man får "barnvakt" men i mesta mån ska man lösa det själv med hjälp av pappan eller annan anhörig man kanske har med sig.

De som föder barn för andra gången får oftast åka hem inom några timmar efter förlossningen numera. och de som får stanna mer än 2 nätter är de som har någon form av problematik, jag tex fick stanna för att jag inte fick igång amningen och barnmorskorna på mitt bb var amningsfanatiker, ingen på min korridor stannade mer än 2 nätter, även förstföderskor får åka hem direkt om de mår bra.
  • Twins2
    Anonym skrev 2012-01-05 19:09:25 följande:

Inte att sådant nödvändigtvis händer på bb men det kan hända på bb i dagens smahälle.

Jag har inte varit med om det nej. Har jag skrivit att jag har varit med om det?! 
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.