• AngelandDevil

Sjuksköterskestudenter!

Ja på min skola är det värre skulle jag vilja säga. Vi kan ju få praktik i HELA länet... det är högskolan Dalarna så jag blir glad om det inte är mer än 1, 5 timme till praktiken (max två) och att det går bra lokala förbindelser dit. Det enda sättet att byta praktikplats på skolan är att byta med någon i klassen. Det är många med barn på utbildningen i Dalarna så att ha barn är ingen ursäkt... har kollat upp mycket av detta innan så jag är beredd på en hel del svårigheter men får ta det när det kommer helt enkelt!

• micksaan

Jag läser i Umeå och här får man i god tid före fylla i en ansökan för särskilda skäl att få VFU nära sin bostadsort om man tex har barn. VFU-placeringarna är annars utspridda i Västerbottens län. :)

• jeja80

mamajennie: Det lät ju inte roligt :-/ Jag ska börja på mdh i Nyköping och jag hoppas verkligen att jag får praktik så nära Norrköping som möjligt just pga att man har barn på dagis. Man får väl lägga in önskemål om vart man vill vara eller?

Det kanske är många i samma situation så vfu platserna kanske inte räcker till. Hoppas det löser sig för dig.

Nu har jag fixat ett studentkonto vilket känns som ett steg närmare studentlivet :)

Älskar min lilla familj
  • JA77
    jeja80 skrev 2013-08-12 13:10:56 följande:
    mamajennie: Det lät ju inte roligt :-/ Jag ska börja på mdh i Nyköping och jag hoppas verkligen att jag får praktik så nära Norrköping som möjligt just pga att man har barn på dagis. Man får väl lägga in önskemål om vart man vill vara eller?
    Det kanske är många i samma situation så vfu platserna kanske inte räcker till. Hoppas det löser sig för dig.

Nu har jag fixat ett studentkonto vilket känns som ett steg närmare studentlivet :)

I regel får man inte lämna önskemål om var man vill vara (sjukhus/äldreboende, typ av avd), utan högskolan placerar. Många har ju barn, så man kan sällan tillgodose allas önskemål. Jag har mkt studenter på mitt jobb, och känner till problemet, men det bästa är att byta sinsemellan. Men man har som kurskamrat inga skyldigehter att säga ja till bytet, då alla såklart vill ha nära till VFU.

Som handledare skulle jag heller inte godkänna att studenten alltid kommer efter 07, eftersom vårdarbetet börjar då. Lyckligtvis löser det sig alltid!  
  • mamajennie
    Emmeliina skrev 2013-08-12 11:54:08 följande:
    Nu läser jag på en skola som har som 3 grupper där praktikerna är i de respektive städerna som grupperna är, Malmö, Trelleborg och Ystad. Jag tillhörde först Malmö men fick byta till Trelleborg sedan som är mycket närmre mig och det gör en skillnad på ungefär 30-35 min restid för mig. Men hade jag inte fått byta så hade jag fått ha min praktik i Malmö, så dem har ju typ samma syn på det där. 
    Fån ni inte heller lämna in några önskemål? Ingen typ av "de som har barn får välja först?" Skönt att du kunde byta ort iaf! Det underlättar ju ganska mycket!
  • mamajennie
    AngelandDevil skrev 2013-08-12 12:08:27 följande:
    Ja på min skola är det värre skulle jag vilja säga. Vi kan ju få praktik i HELA länet... det är högskolan Dalarna så jag blir glad om det inte är mer än 1, 5 timme till praktiken (max två) och att det går bra lokala förbindelser dit. Det enda sättet att byta praktikplats på skolan är att byta med någon i klassen. Det är många med barn på utbildningen i Dalarna så att ha barn är ingen ursäkt... har kollat upp mycket av detta innan så jag är beredd på en hel del svårigheter men får ta det när det kommer helt enkelt!
    Ja, det låter ju ungefär lika segt som här då... Ja, vi har också hela lanstinget (sörmlands) så man kan ju hamna en bit ifrån. Ser dock inte problemet med att studenterna skulle lämna in önskemål? Men här är det tvär nej för det och just nu fick jag som svar att jag "kanske kan få en restplats". Får se vad det kan innebära...
  • mamajennie
    micksaan skrev 2013-08-12 12:30:54 följande:
    Jag läser i Umeå och här får man i god tid före fylla i en ansökan för särskilda skäl att få VFU nära sin bostadsort om man tex har barn. VFU-placeringarna är annars utspridda i Västerbottens län. :)
    Lite så önskar jag att det var här också. Och jag kan inte se något problem med att man skulle göra så istället... Hm, jaja.
  • mamajennie
    jeja80 skrev 2013-08-12 13:10:56 följande:

Jag har försökt att prata med VFU handläggarna i Eskilstuna, men upplever inte alls att de är beredda att ta hänsyn till vart man bor. Här blev hela klassen placerade lite var som helst... Hoppas att du får en plats nära Norrköping! Vet du om ni får platser där? Här är det bara inom landstinget och ett par platser i Sthlm på äldreboende, det gäller dock endast första VFU:n.
  • Emmeliina

Njae. Vi fick lämna in om vad vi hade för erfarenhet inom vården tidigare och inom vad vi hade våra fältstudiedagar i termin 1 och om vi kunde tänka oss att vara där eller inte. Men vi fick inte önska om vilket sjukhus eller så.

• fucktard

Men alltså... Nu förstår jag faktiskt inte. ALLA skulle väl gärna göra en VFU nära hemmet om det var möjligt, eller hur? Jag själv bodde på vandrarhem eftersom jag inte hade körkort förrän strax innan min allra sista VFU. Många i min klass bodde LÅNGT bort (eftersom det inte finns så jättemånga distansutbildningar) och gjorde precis samma sak som mig. Skulle ni göra samma sak på jobbet? "Tyvärr, jag kan inte komma klockan sju för det passar inte mig".

Helt ärligt tycker jag faktiskt man får lov att bita ihop, oavsett om det gäller VFU, studiegrupper eller vad som. Vi valde den här utbildningen, och vi visste allihop innan att det är en utbildning som kräver VFU. Såvida inte skolan har sagt något om VFU nära hemmet innan som de sen plötsligt ändrar så... Ja. Bit ihop.

If you wanna do it, do it right.
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!