• Chetti

Sjuksköterskestudenter!

JA77 skrev 2013-08-12 20:12:38 följande:

Inloggningsuppgifterna på skolans webb!

Ok, jag har inte fått mitt login än men antar att jag får den på mailen nu i veckan
    blääääääääääää
  • mamajennie
    fucktard skrev 2013-08-12 19:53:55 följande:
    Det är just det jag menar. Varför ska skolan ta extra hänsyn till just att någon har barn? Det finns många som har anledning till att behöva göra VFU nära hemmet - om man har barn, inget körkort och dåliga kommunikationer, någon kanske ligger i en besvärlig skilsmässa eller har det så tight ekonomiskt att de där pengarna som går till bensin eller busskort kanske innebär att de faktiskt inte kan äta på en vecka. Man kan faktiskt inte ta hänsyn till allt. Studierna är inget tvång, studierna är något man gör för att man vill.
    Jag tycker att det är bra om skolan kan ta hänsyn till studenternas önskemål, jag förstår inte varför man inte skulle tycka det? Två dåliga VFU-placeringar gör ju inte att det blir bättre. Det är svårt med "rättvisa" i den här typen av situationer. 

Sen är ju barn lite av en egen kategori att ta hänsyn till... inte riktigt samma som ett körkort eller inte :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mamajennie skrev 2013-08-13 09:03:16 följande:
    Jag tycker att det är bra om skolan kan ta hänsyn till studenternas önskemål, jag förstår inte varför man inte skulle tycka det? Två dåliga VFU-placeringar gör ju inte att det blir bättre. Det är svårt med "rättvisa" i den här typen av situationer. 

Sen är ju barn lite av en egen kategori att ta hänsyn till... inte riktigt samma som ett körkort eller inte :)
    Nej, barn är inte alls "lite av en egen kategori att ta hänsyn till", barn är i sammanhanget en sak för föräldrarna att hantera och inget som ska gå ut över någon annan. Vilket det kommer att göra om man tar extra hänsyn till föräldrar som "inte kan" ta sig till en viss placering för att de har barn som ska lämnas.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • fucktard

Naturligtvis vore det bra om skolorna kunde ta hänsyn till önskemål, det gör det såklart lättare för många. Men nej, barn är ingen egen kategori. Det är fortfarande ett val att studera, oavsett om man har barn eller inte.

• AngelandDevil
    fucktard skrev 2013-08-13 10:53:16 följande:
    Naturligtvis vore det bra om skolorna kunde ta hänsyn till önskemål, det gör det såklart lättare för många. Men nej, barn är ingen egen kategori. Det är fortfarande ett val att studera, oavsett om man har barn eller inte.

Fast att studera är alltid ett val oavsett omständigheter som uppstår eller finns från start. Så är inte att ha barn en sådan försvårande omständighet är inget annat heller det. Har du inget körkort eller bil så är det ändå ett val du tagit att studera, samma om du har andra åtagande. "Duger det inte behöver du inte läsa". Tycker det snarare är en otroligt omänsklig och hänsyslös syn. Nä, man kan såklart inte ta hänsyn till allting men jag tycker att skolan också kan visa en flexibilitet till särskilda situationer. Att ha barn i sig behöver inte vara en särskild anledning precis som att inte bil, körkort eller anda åtaganden behöver vara det. Allt beror ju på den individuella situationen!
  • fucktard

Fast jag säger inte att andra svårigheter ska gå före barn heller. Men faktum är att, precis som cgi skriver, om en person får extra hänsyn går det ut över någon annan. Vi har alla ansvaret att lösa våra egna studier - precis som chetti har tänkt göra, till exempel.

Som exempel - på HDa har T5 och T2 ett samarbete under geriatrikplaceringen. Den som går T5 ska lära den som går T2. Om då en av dessa av olika anledningar inte dyker upp förrän åtta går det ut över den andras uppgifter, eller hur?

• AngelandDevil
    fucktard skrev 2013-08-13 11:55:39 följande:
    Fast jag säger inte att andra svårigheter ska gå före barn heller. Men faktum är att, precis som cgi skriver, om en person får extra hänsyn går det ut över någon annan. Vi har alla ansvaret att lösa våra egna studier - precis som chetti har tänkt göra, till exempel. Som exempel - på HDa har T5 och T2 ett samarbete under geriatrikplaceringen. Den som går T5 ska lära den som går T2. Om då en av dessa av olika anledningar inte dyker upp förrän åtta går det ut över den andras uppgifter, eller hur?

Jo självklart går det ut över någon annan i det fallet men jag pratar inte om att inte kunna komma i tid till jobbet p.g.a. omständigheter utan om utplaceringar av VFU platser snarare.
  • JA77
    mamajennie skrev 2013-08-13 09:03:16 följande:

Nej, barn är ingen egen kategori. Det är enligt mig mer viktigt att en student som inte kan ta sig till sin VFU kommunalt, ska få byta, än en student som vill hämta/lämna tidigt för att inte barnet ska få långa dagar. Kanske kan man redan nu förbereda sitt nätverk om att man behöver hjälp de veckorna?
  • JA77

Ni utan barn kan också förbereda er på studentgrupperna, där de med barn inte kan ses efter kl. 13 för de vill hämta tidigt ;)

• micksaan
    AngelandDevil skrev 2013-08-13 13:12:32 följande:

Jo självklart går det ut över någon annan i det fallet men jag pratar inte om att inte kunna komma i tid till jobbet p.g.a. omständigheter utan om utplaceringar av VFU platser snarare.
    Håller med, är utplaceringarna av VFU som även jag tycker är bra att skolan tar hänsyn till så långt det. I mitt fall hade jag inte vilja ligga 12 mil (eller mer) hemifrån i 4 veckor när jag har småbarn hemma. Sen får man ju se till att hålla dom tider man får, och lösa det på något vis.
    Saga 100408 & Tuva 120322
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!