• fucktard

Sjuksköterskestudenter!

Och innan ni tror att jag är jättebitter - jag hade under utbildningen också en period där allt sket sig och jag egentligen också hade behövt ha vfu på hemmaplan, men som sagt - vi vet ju vad vi ger oss in på, eller hur?

• Emmeliina

Håller med dig fucktard. Det är ju så inom vården också att man börjar rätt tidigt. Ofta kl 6.45 på sjukhusen och det kan man inte missa, då är ju rapporten och allt annat man måste veta om sina patienter så man får på nåt sätt försöka planera kring det istället. Kanske köpa en skitbil för 5000kr bara för att ha så man kommer från a till b om det är tight med tid på morgonen eller bara söka sig till skolor i närheten med vfu just där. Jag kollade upp det jätte noga iaf innan jag ens sökte in för att allt skulle klaffa.

• mamajennie
    JA77 skrev 2013-08-12 14:44:22 följande:

I regel får man inte lämna önskemål om var man vill vara (sjukhus/äldreboende, typ av avd), utan högskolan placerar. Många har ju barn, så man kan sällan tillgodose allas önskemål. Jag har mkt studenter på mitt jobb, och känner till problemet, men det bästa är att byta sinsemellan. Men man har som kurskamrat inga skyldigehter att säga ja till bytet, då alla såklart vill ha nära till VFU.

Som handledare skulle jag heller inte godkänna att studenten alltid kommer efter 07, eftersom vårdarbetet börjar då. Lyckligtvis löser det sig alltid!  
    Jag är mest besviken över att man på min skola inte ens försöker tillgodose någons önskemål eller behov. Det är väldigt konstigt för mig...
  • mamajennie
    fucktard skrev 2013-08-12 17:01:05 följande:
    Men alltså... Nu förstår jag faktiskt inte. ALLA skulle väl gärna göra en VFU nära hemmet om det var möjligt, eller hur? Jag själv bodde på vandrarhem eftersom jag inte hade körkort förrän strax innan min allra sista VFU. Många i min klass bodde LÅNGT bort (eftersom det inte finns så jättemånga distansutbildningar) och gjorde precis samma sak som mig. Skulle ni göra samma sak på jobbet? "Tyvärr, jag kan inte komma klockan sju för det passar inte mig".

Helt ärligt tycker jag faktiskt man får lov att bita ihop, oavsett om det gäller VFU, studiegrupper eller vad som. Vi valde den här utbildningen, och vi visste allihop innan att det är en utbildning som kräver VFU. Såvida inte skolan har sagt något om VFU nära hemmet innan som de sen plötsligt ändrar så... Ja. Bit ihop.
    Jag vet inte om detta gällde mig eller inte... men tidig morgon är inget problem för mig. Det som jag tycker är tråkigt med min skola är deras attityd i första hand till VFU-placeringar... Varför inte underlätta för de som har barn? Det är ju ganska stor skillnad att ha bara sig själv och sin tid att ta hänsyn till och en annan att ha en familj med barn som ska till och från dagis och skola. På Mdh där jag läser lämnas inte ens några önskemål in, för de bryr sig inte vart du bor eller hur dina omständigheter ser ut. Konstigt enligt mig!
  • JA77
    mamajennie skrev 2013-08-12 18:48:42 följande:
    Jag vet inte om detta gällde mig eller inte... men tidig morgon är inget problem för mig. Det som jag tycker är tråkigt med min skola är deras attityd i första hand till VFU-placeringar... Varför inte underlätta för de som har barn? Det är ju ganska stor skillnad att ha bara sig själv och sin tid att ta hänsyn till och en annan att ha en familj med barn som ska till och från dagis och skola. På Mdh där jag läser lämnas inte ens några önskemål in, för de bryr sig inte vart du bor eller hur dina omständigheter ser ut. Konstigt enligt mig!

Varför ska de med barn alltid få förtur? Tänk på den student som har andra viktiga åtaganden och måste ha nära? Jag tycker att det ska vara lika för alla, och man får byta sinsemellan om man ser att en barnlös kursare råkar få det närmare än en med barn (precis som att alla med barn inte kan slippa helger/kvällar för att de har barn. OT)
  • fucktard
    mamajennie skrev 2013-08-12 18:48:42 följande:
    Det är just det jag menar. Varför ska skolan ta extra hänsyn till just att någon har barn? Det finns många som har anledning till att behöva göra VFU nära hemmet - om man har barn, inget körkort och dåliga kommunikationer, någon kanske ligger i en besvärlig skilsmässa eller har det så tight ekonomiskt att de där pengarna som går till bensin eller busskort kanske innebär att de faktiskt inte kan äta på en vecka. Man kan faktiskt inte ta hänsyn till allt. Studierna är inget tvång, studierna är något man gör för att man vill.
    If you wanna do it, do it right.
  • Chetti

Ja, man får helt enkelt anpassa sig efter tiderna på olika sätt.

Jag har tre barn som ska lämnas på morgonen innan skola/jobb. Och jag hade inte haft problem att jobba eftermiddag/kväll/natt/helg men just tidiga morgnar är knivigt.

Men vi får lösa det på något sätt. Min man får byta arbetstider, jag får skaffa barnvakt eller annat. För mina VFU ska jag ju göra i vilket fall som helst.

Jag tycker inte det är konstigt att småbarnsföräldrar ska prioriteras när det gäller avstånd från hemmet. Sedan så tycker jag att ingen ska ha långt avstånd till sina VFU...

Sedan när vi är färdiga och söker jobb då kan vi ju söka det som passar oss vad gäller avstånd och så. 

blääääääääääää
  • Chetti
    mamajennie skrev 2013-08-12 11:25:25 följande:
    Blä! Jag köpte den, helt meningslöst....

Ok, då vet jag det =)

Jag får se om skolans bibbla har den eller så läsa online. 
    blääääääääääää
  • Chetti
    jeja80 skrev 2013-08-12 13:10:56 följande:
    mamajennie: Det lät ju inte roligt :-/ Jag ska börja på mdh i Nyköping och jag hoppas verkligen att jag får praktik så nära Norrköping som möjligt just pga att man har barn på dagis. Man får väl lägga in önskemål om vart man vill vara eller?
    Det kanske är många i samma situation så vfu platserna kanske inte räcker till. Hoppas det löser sig för dig.

Nu har jag fixat ett studentkonto vilket känns som ett steg närmare studentlivet :)

Vad är studentkonto??
    blääääääääääää
  • JA77
    Chetti skrev 2013-08-12 20:01:10 följande:

Vad är studentkonto??

Inloggningsuppgifterna på skolans webb!
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!