• Malo

Sjuksköterskestudenter!

Jag tycker NKSE tentan kändes rätt så bra. Vissa frågor kändes inte helt relevanta som den om Ramadan. Religion är inget som ingått i vår utbildning och får jag en patient med annan kultur så frågar jag givetvis patienten hur den brukar göra och vill ha saker gjort och läser på. Kanske är det allmänbildning att kunna lite om religioner men borde inte varit med i tentan kan jag tycka.
    Sen var kryssfrågorna lite kluriga. När man får tre liknande alternativ och inte är 100% säker är det svårt att skriva rätt. Blev lite irriterad över frågan om vilka kapillärprov man spritar före man sticker. Alltid har vi lärt oss men tydligen var bara ett rätt...
    Jag skrev ner de poäng som kändes säkra och tror jag iaf kommer över gränsen för godkänt men helt säker är jag ju inte. Det är himla skönt att det bara är två veckors väntan för svar den här gången mot vanliga tre. Håller tummarna för att det gått vägen för oss alla!

• sussey

Vi har också lärt oss att alltid sprita innan kapillärprov. Ska man inte det? :S

• fucktard

Jag har också fått lära mig att sprita, vid alla kapillärprov, och vid i stort sett alla stick. Om man ska ge subcutant i hemmiljö kan man hoppa över det, men det är inte fel att sprita heller. Enda gången jag har fått höra att man inte ska sprita är om man ska ta ett prov för alkoholmängden i blodet, men då tar man venöst.

Nu vet jag inte om man kan vara allergisk mot klorhexidin, men om en patient är allergisk så får man väl göra något annat också. Men det känns ju som en väldigt speciell situation.

Varför skulle man inte sprita?

• Vackert

Nytt nu!

Vårdhandboken - Där står numera "ingen huddesinfektion vid s.c. injektioner"

• Din mamma

Ang när man ska sprita, om man utgår från att man inte spritar i vanliga fall så måste man göra det vid blodsockerkoll då fruktsocker etc kan komma att påverka resultatet. Eller..?

• Ebba Caroline
    sussey skrev 2012-04-14 09:08:44 följande:
    Vi har också lärt oss att alltid sprita innan kapillärprov. Ska man inte det? :S

fucktard skrev 2012-04-14 09:32:47 följande:
    Jag har också fått lära mig att sprita, vid alla kapillärprov, och vid i stort sett alla stick. Om man ska ge subcutant i hemmiljö kan man hoppa över det, men det är inte fel att sprita heller. Enda gången jag har fått höra att man inte ska sprita är om man ska ta ett prov för alkoholmängden i blodet, men då tar man venöst.

Nu vet jag inte om man kan vara allergisk mot klorhexidin, men om en patient är allergisk så får man väl göra något annat också. Men det känns ju som en väldigt speciell situation.

Varför skulle man inte sprita?
    Blodsocker prover kapilärt behöver man inte sprita på. Men på sjukhusen görs det alltid.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Vackert
    Ebba Caroline skrev 2012-04-14 20:51:41 följande:

Blodsocker prover kapilärt behöver man inte sprita på. Men på sjukhusen görs det alltid.

Det har vi lärt oss att vi ska göra. Om du inte gör det och patienten har socker på fingrarna exempelvis, då kan du ju få ett felvärde?!
  • Bemmy
    Vackert skrev 2012-04-14 21:23:32 följande:
    Det har vi lärt oss att vi ska göra. Om du inte gör det och patienten har socker på fingrarna exempelvis, då kan du ju få ett felvärde?!
    be patienten tvätta händerna med två om vatten om de har socker på fingrarna? Så gör diabetiker.
  • Ebba Caroline
    Vackert skrev 2012-04-14 21:23:32 följande:

Jag gör det alltid av ren vana. Men jag vet att det inte är nödvändigt att sprita, räcker att tvätta av händerna innan.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • sussey

Å andra sidan är många patienter på sjukhus mer eller mindre sängliggande / har jobbigt att ta sig upp, så då kan jag känna att det är betydligt enklare att sprita av för att ta ett blskr än att pat ska tvätta händerna. Är ju inte fel att göra det :)

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!