• strenua

Sjuksköterskestudenter!

Godkänd på tentan! :D På skolan där jag går var det ungefär 95 personer som skrev tentan och 5 stycken blev underkända. 

• Grrgirlme

Hejsan!! Jag har något som jag inte blir KLOK på!
    Jag har varit mammaledig i 3år och vill nu börja plugga igen efter sommaren. Jag har bara gått de 2 första terminerna och hade U i anatomi och fysiologi. Nu har jag gjort och KLARAT tentan, men när jag loggar in på Antagningen.se så står det G i anatomi och fysiologi men U i kroppens viscerala organsystem??? Vad kan detta vara? Är det någon som vet? Kan jag missat nån del i anatomi kursen eller...? PAAAANIK!!

• Sapphiire

Pluggar andra terminen och ska få barn i sommar. Nästa termin är  År 2: Tema: Vårdandet vid ohälsa - omvårdnad, biomedicin och klinisk medicin. Har ni läst dessa kurser och hur var det?

• Ebba Caroline
    Grrgirlme skrev 2012-05-08 21:29:57 följande:
    Hejsan!! Jag har något som jag inte blir KLOK på!
    Jag har varit mammaledig i 3år och vill nu börja plugga igen efter sommaren. Jag har bara gått de 2 första terminerna och hade U i anatomi och fysiologi. Nu har jag gjort och KLARAT tentan, men när jag loggar in på Antagningen.se så står det G i anatomi och fysiologi men U i kroppens viscerala organsystem??? Vad kan detta vara? Är det någon som vet? Kan jag missat nån del i anatomi kursen eller...? PAAAANIK!!

Kan ju hända att det inte blivit inrapporterat än.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • dosed
    Sapphiire skrev 2012-05-08 22:28:59 följande:
    Pluggar andra terminen och ska få barn i sommar. Nästa termin är  År 2: Tema: Vårdandet vid ohälsa - omvårdnad, biomedicin och klinisk medicin. Har ni läst dessa kurser och hur var det?
    Jag tycker att kursen i biomedicin är den mest givande under hela utbildningen men också den svåraste! Det kan ju vara olika upplägg från skola till skola dock
  • MSMA123

Hoppas det är ok att jag ställer lite frågor. Har länge velat plugga till ssk men har inte riktigt "tagit tag i det" är nu 22 och känner att det är dags att börja, tänkte söka till VT-13 eftersom att jag vill studera på distans.

Finns säkert flera trådar med dessa frågor men känns bra att fråga här i en tråd där alla är inne i studierna just nu

Hur pass tuff är utbildningen? Jag har inget "läshuvud", är orolig att jag inte ska klara utbildningen? från vissa håll får man höra att den är väldigt tuff och andra säger att den inte alls är tuff. Visst det är säkert olika men ändå..

Hur funkar det för er som har barn och pluggar? har inga barn just nu men eftersom att utbildningen är 3 år så lär det bli barn under utbildningen. Känns inte som att vi vill vänta mer än 3 år med det nämligen. Tycker att det ändå verkar vara många som får/har barn under ssk-utbildningen.

Är det något jag kan "förbereda mig" med inför utbildningen för att underlätta?

Är det mycket matte?

Är det engelsk litteratur?

Vad var/är det svåraste i utbildningen?

Vore väldigt tacksam för alla råd och tips ni kan dela med er av )

• Hanna36
    MSMA123 skrev 2012-05-28 10:44:44 följande:
    Hoppas det är ok att jag ställer lite frågor. Har länge velat plugga till ssk men har inte riktigt "tagit tag i det" är nu 22 och känner att det är dags att börja, tänkte söka till VT-13 eftersom att jag vill studera på distans.

Finns säkert flera trådar med dessa frågor men känns bra att fråga här i en tråd där alla är inne i studierna just nu

Hur pass tuff är utbildningen? Jag har inget "läshuvud", är orolig att jag inte ska klara utbildningen? från vissa håll får man höra att den är väldigt tuff och andra säger att den inte alls är tuff. Visst det är säkert olika men ändå..

Hur funkar det för er som har barn och pluggar? har inga barn just nu men eftersom att utbildningen är 3 år så lär det bli barn under utbildningen. Känns inte som att vi vill vänta mer än 3 år med det nämligen. Tycker att det ändå verkar vara många som får/har barn under ssk-utbildningen.

Är det något jag kan "förbereda mig" med inför utbildningen för att underlätta?

Är det mycket matte?

Är det engelsk litteratur?

Vad var/är det svåraste i utbildningen?

Vore väldigt tacksam för alla råd och tips ni kan dela med er av )
    Jag är nästan färdig med termin 1 nu. Är mamma till 3 barn (8,6 och 3 år). Är inget läshuvud egentligen, men pluggar man bara ordentligt så går det bra! Men man ska inte tro att man kan glida runt på en räkmacka, för nivån är hög, och det krävs en hel del av en.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Vackert

Läkemedelsräkning, är det I matteväg, en liten del av utbildningen. Engelska artiklar får du läsa, men inte mycket engelska anser jag, då får använda hjälp att översätta i så fall. Att utb. är lätt/enkel anser inte jag iaf. Jag har gjort väldigt bra ifrån mig, men det kostar :) Fast rolig är den, skitskoj utb!! Jag har två barn på 2 och 4 år. Jag är klar med T3

• MSMA123
    Hanna36 skrev 2012-05-28 23:03:29 följande:
    Jag är nästan färdig med termin 1 nu. Är mamma till 3 barn (8,6 och 3 år). Är inget läshuvud egentligen, men pluggar man bara ordentligt så går det bra! Men man ska inte tro att man kan glida runt på en räkmacka, för nivån är hög, och det krävs en hel del av en.
    Okej, har aldrig pluggat på universitet och har förstått att det alltid är hög nivå mer eller mindre.. Men man får inte annat än att försöka, är detta jag vill bara hoppas det går vägen kommer ju inte ha barn när jag börjar utbildningen, men om det går enligt planerna kommer jag ha barn någon gång under utbildningen iallafall! Kanske även underlättar om man tycker det är intressant det som man ska "plugga in" och lära sig men kul att se att det går bra även fast man har barn. Det blir kanske som ett arbete, man gör skolan då barnen är på dagis/skola och sen har man "fritid".
  • MSMA123
    Vackert skrev 2012-05-29 06:56:46 följande:
    Läkemedelsräkning, är det I matteväg, en liten del av utbildningen. Engelska artiklar får du läsa, men inte mycket engelska anser jag, då får använda hjälp att översätta i så fall. Att utb. är lätt/enkel anser inte jag iaf. Jag har gjort väldigt bra ifrån mig, men det kostar :) Fast rolig är den, skitskoj utb!! Jag har två barn på 2 och 4 år. Jag är klar med T3
    Okej vet du vilken termin den är? Är det något jag kan förbereda mig på? hur isåfall? Okej, känns iallafall skönt att det inte är massor med matte/engelska. Verkar vara väldigt olika vad folk tycker om svårighetsgraden, antar att jag själv hör till dom som tycker den är svårare :p Men kanske även är så, du skriver att det är kul, då är det lättare att lära sig och vara flitig med pluggandet också förhoppningsvis. Verkar vara många som pluggar till ssk som har barn :p

Tack för ditt svar!!
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!