• Hoppsan85

Sjuksköterskestudenter!

Vackert skrev 2012-06-01 07:53:43 följande:
    Det är valfritt att skriva alla tentor men första möjligheten är hos oss i T2. Sedan så är det få som klarar den första gången :) Jag måste säga att matte B är bra att känna till. Där fanns det en uträkning och ett tänk som var bra att ha med sig. Nja, det är bra att räkna lite varje dag tycker jag. Alltså inte traggla i flera timmar utan se det mer som att du försöker lösa ett korsord och så gör du det då och då tills du är klar :)
    LM-räknignen ingår i ssk-programmet så att det skulle vara valfritt att skriva tentan låter märkligt.
    Är inte så aktiv på FL längre
  • Vackert

Ja, det är valfritt när du skriver den, men du får inte ut ditt leg om du inte har klarat den, inget märkligt i det! Allt på högskolan är valfritt, det är ingen som tvingar dig!

• Hoppsan  85
    Vackert skrev 2012-06-01 12:03:55 följande:
    Ja, det är valfritt när du skriver den, men du får inte ut ditt leg om du inte har klarat den, inget märkligt i det! Allt på högskolan är valfritt, det är ingen som tvingar dig!
    Har ni ingen spärr inför kommande terminer?
    Bytt nickname
  • Vackert
    Hoppsan 85 skrev 2012-06-01 15:25:20 följande:
    Har ni ingen spärr inför kommande terminer?

Jo det har vi men läkemedelsräkningen är 2,5 hp och den måste du alltså inte ha klarat om du har klarat en del annat, det är en del som har kvar läkemedelsräkningen i T6. Tror du jag ljuger eller inte har koll eller vad är det frågan om? Jag hoppas du förstår att jag pratar om min egen skola, så har vi det!
  • Hoppsan  85
    Vackert skrev 2012-06-01 15:28:44 följande:

Jo det har vi men läkemedelsräkningen är 2,5 hp och den måste du alltså inte ha klarat om du har klarat en del annat, det är en del som har kvar läkemedelsräkningen i T6. Tror du jag ljuger eller inte har koll eller vad är det frågan om? Jag hoppas du förstår att jag pratar om min egen skola, så har vi det!

Jag förstår att du pratar om din egna skola men oftast är det ju två lm-räknignar man har varav den sista i T6. Låter lite skumt att man kan gå vidare med praktiken utan att ha klarat första lm-tentan. Känns inte helt tryggt.
    Bytt nickname
  • fucktard
    Hoppsan 85 skrev 2012-06-01 15:36:45 följande:
    Jag förstår att du pratar om din egna skola men oftast är det ju två lm-räknignar man har varav den sista i T6. Låter lite skumt att man kan gå vidare med praktiken utan att ha klarat första lm-tentan. Känns inte helt tryggt.
    Varför inte? Vi har ju faktiskt inget eget ansvar under praktiken - vi får inte ens ge två alvedon utan att handledaren har kontrollerat att det stämmer. Det viktigaste är ju faktiskt att vi kan det när vi står där och ska jobba själva.

Jag kan också tycka att det är konstigt att bara ha en läkemedelsräkning, men att det skulle vara otryggt tycker jag absolut inte.
  • Vackert
    Hoppsan 85 skrev 2012-06-01 15:36:45 följande:

Vi har en, som innehåller alla områden och där du ska ha alla rätt. Jag vet inte om det spelar så stor roll om man går ut på sin VFU utan att ha klarat läkemedelsräkningen, du har trots allt en handledare som ska kontrollera allt du gör innan. Men att du ska ha klarat den innan du får ditt leg tycker jag låter rimligt och bra. För min egen skull tycker jag det är skönt att ha gjort den, då tror jag att jag kan fokusera mer på annat och även har en ökad förståelse för sådant som jag gör i läkemedelsväg.
  • Hoppsan  85
    Vackert skrev 2012-06-01 15:46:00 följande:
    Vi har en, som innehåller alla områden och där du ska ha alla rätt. Jag vet inte om det spelar så stor roll om man går ut på sin VFU utan att ha klarat läkemedelsräkningen, du har trots allt en handledare som ska kontrollera allt du gör innan. Men att du ska ha klarat den innan du får ditt leg tycker jag låter rimligt och bra. För min egen skull tycker jag det är skönt att ha gjort den, då tror jag att jag kan fokusera mer på annat och även har en ökad förståelse för sådant som jag gör i läkemedelsväg.
    Hade två när jag gick, en i T2 med 90% rätt och sista i T6 med 100%.
    Bytt nickname
  • Vackert
    Hoppsan 85 skrev 2012-06-01 15:51:16 följande:
    Hade två när jag gick, en i T2 med 90% rätt och sista i T6 med 100%.

Plus i kanten till er som gjorde tvåSkrattande
  • Grrgirlme

Vi har en lm tenta i t2 med 100% rätt och en i T6 med 100% rätt. Jag har gjort bort första, pjuuh :) fast jag ääääälskar lm, helt sant faktiskt :)
    Btw, finns det någon som har nån gammal tenta/övningstenta på vård vid specifika sjukdomstillstånd liggandes?
    Har tenta på fredag men har bara fått 1 tenta att öva till :/

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!