• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym

Jag är inte själv så orolig, då min mail är såpass gammal att den nödvändigtvis inte behöver vara kopplad till mig. Ganska vanligt namn som egentligen kan tillhöra vem som helst. Men ja, ändå inte så kul. Jag tänker på främst familjemedlemmar eller kompisar som kanske söker på ens mail av ren nyfikenhet och sen läser massa som är privat, eller ens ex och andra personer som stått en nära osm inte gör det idag..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 02:32:01 följande:
    Jag tänkte som du. Det är ju inte ovanligt att googla en adress vad jag vet? Måste vi skicka ut om adressbyte till alla vänner också för att förvilla dom att tro att ens gamla är skrotad?

Haha, ja. Men vänta kanske ett tag med det, för annars kanske de blir nyfikna om de vet ni hänger på familjeliv.. om ni byter i samband med det. Måste ju vara ett par väldigt nyfikna kompisar isåfall men folk gillar ju att snoka och gotta sig i andra skit. Måste ju vara ren lycka för vissa att kunna kräva fram smaskig info.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 02:26:06 följande:
    Precis. En signatur där man har en avatar på en blomma och ett namn där man heter blomman75 känns ju relativt anonymt och därför skippar väl många i att skriva anonymt. Sen har ju inte familjeliv den funktionen heller att det går att skriva anonymt mer än i känsliga rummet. Men släpps mailen ut med anävndarnamn så är blomman75 lika anonymt som du skulle ha din mailadress som namn här, elelr hela ditt ritkiga för och efternamn.
    Hua. Död  Hur tror ni verkligheten ser ut för det man faktiskt har skrivit anonymt i KR? Kan det också dyka upp under ens namn eller mail? Skulle det hjälpa att rensa ut favoritlistan eller avregga sig eller är det ingen mening med något av alternativen?
  • Anonym

gräva fram, inte kräva fram. Men försej inte omöjligt det blir hot och utpressningar med i bilden också Tungan ute

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 02:35:29 följande:
    Hua. Död  Hur tror ni verkligheten ser ut för det man faktiskt har skrivit anonymt i KR? Kan det också dyka upp under ens namn eller mail? Skulle det hjälpa att rensa ut favoritlistan eller avregga sig eller är det ingen mening med något av alternativen?

Jag har försökt rensa mina trådar, alltså få trådarna helt raderade men familjeliv har inte tagit bort någon. Att avregga sig hjälper inte heller så länge problemen på google och familjeliv kvarstår, och det gör de ju ännu.

Osäker på det med anonyma, lär ju gå att få ut den infon också egentligen men krävs väl mer jobb. Om familjeliv blir hackat och folk går in och ändrar på sidan skulle det nog mycket väl kunna ta bort anonymiteten och liknande. De säger ju själva det inte är någon fara och inte går, men min tillit till familjeliv ligger väl närmast noll nu. De verkar mest snacka skit och lägga energi på att förvilla folk. Sen såklart se till att ha kvar sina användare så de kan dra in pengar. De tänker på sina jobb, inte på vår integritet eller privatliv.  

Jaja, man har ju fått sig en rejäl tankeställare till i framtiden.  
  • Anonym

Hur var det nu? Är det någon ide att ändra nicket dolt så att det gamla blir svart?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 02:00:24 följande:
    Det folk inte verkar fatta är att redan nu är mailadresser släppta plus lösenord, de som inte bytt lösenord kan alltså ha deras konton kapade där de har uppgifter som adress och namn, telefonnummer.
    Nej, lösenord är inte släppta. Hashade (och saltade?) lösenord är släppta (förutom ett fåtal som utav någon anledning verkade vara okrypterade, men de ska ha bytts automatiskt enligt kodarn). Det är inte det samma som ett brukbart lösenord.
    Anonym skrev 2012-01-22 02:07:26 följande:
    Och det spelar ingen roll om din signatur ändras i tråden, trycker man på "cachad" på google kan man se precis allt som var innan med din riktiga signatur. Det är detta som suger!
    Detta har enligt kodarn försökt att åtgärdas genom att ha bett Google öka crawl rate för FL.
  • adipose
    Anonym skrev 2012-01-22 02:28:39 följande:
    Jag är mest orolig för att folk söker på ens mail på google för de är nyfikna, alltså bekanta på facebook eller liknande som har ens mail. Och det sedan då kommer komma upp precis allt man skrivit här på familejliv som är kopplad till ens sigantur. Krävs ingen nörd eller någon med massa tid för att göra det, utan krävs som sagt bara skriva in din mail så kan de få massa saftig info. Lätt som en plätt, med andra ord.
    Men helt ärligt, hur troligt är det att någon i ens bekantskapskrets gör så? Brukar du göra så mot dina vänner och bekanta liksom? Sitta och googla på deras mejl? Jag är väldigt nyfiken och snokig av mig, men har fan aldrig ens gjort så.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym skrev 2012-01-22 02:30:10 följande:
    Har man en mail med sitt för och efternamn är man ju helt körd, och det kan man ju se att många hade på listan som släppts.
    Hur vet du det? Vad man vet idag finns mailen med kodat lösenord, än har väl inga listor med användarnamn kopplat till mailen?
  • Anonym

Har krav ställts på FL? De borde släcka ner alla gamla trådar nu tycker man! Det åtgärdar inte problemet med Google men gör det åtminstone betydligt svårare för folk att söka efter vad medlemmar har skrivit.

Jag tror inte att någon medlem skulle opponera sig mot detta i dagsläget och jag tror inte att särskilt många kommer vara kvar här om de inte är beredda att visa att de tar säkerheten på allvar.

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt