• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym (Ventrue)

Mitt namn finns i min mail och är helt unikt men jag oroar mig inte nämnvärt ändå (utom kanske för spam)...

1. ...för det är det hackarna vill att vi ska göra.

2. Jag har inte skrivit under mitt nick om det var nåt känsligt, då är man anonym. Jag tror de flesta överskattar hur intressant just deras liv är att gräva i.

3. Hackaren har skrivit på Flashback (om det nu är rätt person förstås) att han fick ner drygt hälften av kontona på FL innan attacken blev upptäckt, så det är 50/50 att jag inte ens är berörd.

4. Hackaren måste dekryptera lösenorden för att kunna ha infon till något, vilket tar tid. Har man bytt lösen i mellantiden är det inget problem vad gäller själva kontot.

5. Hackaren uppgav även i samma inlägg att han tänker knäcka en miljon konton från olika ställen innan han dumpar allt på webben och säger sig nu vara på 400 000.

Alltså: Jag behåller mitt gamla nick och skriver en massa nya tramsinlägg som vanligt, och jag googlar alltid mitt FL-nick+ "familjeliv" med jämna mellanrum för att se vad som dyker upp i vilket fall.

Oftast är inte ett nick unikt och googlingen blandas ändå upp med en massa annat,det är knappast så att mina tusentals inlägg kommer upp först, snyggt indexerade efter ämne.

• Anonym (faaaaaaaaan)

Det här är ju skandal! Ta ert ansvar nu! Varför sitta och vänta på att listorna kommer ut så att katastrofen är ett faktum? Ni har inte kunnat täppa igen hål - de gamla nicken kopplas med de nya eftersom bytet inte sker i t ex citat, trådstarter etc. Eftersom det var ett krav från er att logga in med riktiga användaruppgifter och många av oss var naiva nog att tro att det var säkert är det ju för sjutton ert ansvar att förhindra den katastrof detta innebär för många. Jag förstår inte hur man kan ha på sitt samvete att inte göra något för att förhindra att människor far illa när man har den möjligheten?

Kan någon ansvarig vara så vänlig att svara på detta?

• Anonym
    Anonym (Ventrue) skrev 2012-01-22 08:09:35 följande:
    Mitt namn finns i min mail och är helt unikt men jag oroar mig inte nämnvärt ändå (utom kanske för spam)...

2. Jag har inte skrivit under mitt nick om det var nåt känsligt, då är man anonym. Jag tror de flesta överskattar hur intressant just deras liv är att gräva i.

3. Hackaren har skrivit på Flashback (om det nu är rätt person förstås) att han fick ner drygt hälften av kontona på FL innan attacken blev upptäckt, så det är 50/50 att jag inte ens är berörd.

4. Hackaren måste dekryptera lösenorden för att kunna ha infon till något, vilket tar tid. Har man bytt lösen i mellantiden är det inget problem vad gäller själva kontot.

5. Hackaren uppgav även i samma inlägg att han tänker knäcka en miljon konton från olika ställen innan han dumpar allt på webben och säger sig nu vara på 400 000.

Alltså: Jag behåller mitt gamla nick och skriver en massa nya tramsinlägg som vanligt, och jag googlar alltid mitt FL-nick+ "familjeliv" med jämna mellanrum för att se vad som dyker upp i vilket fall.

Oftast är inte ett nick unikt och googlingen blandas ändå upp med en massa annat,det är knappast så att mina tusentals inlägg kommer upp först, snyggt indexerade efter ämne.
    Det folk oroar sig för är inte det du skriver om i första hand utan att det ska komma en lista med direktkoppling mellan mailadress (som kanske bekanta känner till, även om man inte skrivit ut hela sitt namn) och signatur här på FL. 

Därför borde FL stänga ner trådarkivet, för att försvåra för sökning på en viss signatur.  
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym (Ventrue) skrev 2012-01-22 08:09:35 följande:

Men det är du. Vi är många som har för- och efternamn i det mailet, och som haft kontot på FL för att ventilera jobbiga saker. Som inte haft en tanke på att den information som är ett krav från FL kan bli offentlig i kombination med jävligt personlig information som man inte vill dela med övriga världen. Situationer där det kan gå jävligt illa vad kommer till familjerelationer (tänk de som berättat om t ex incest, misshandel, svår uppväxt och annan svår problematik) där inte bara denne hängs ut utan även de anhöriga. Människor som hittas när de ska söka jobb. Vad som helst.
  • Anonym

Jag tycker fl ska ordna så att alla som vill få sina trådar rensade ska få det!

Alla som vill börja om på en ny kula ska få alla sina trådar borttagna om dom vill det, DET är rättvist och en enkel lösning på problemet.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 08:33:16 följande:

Alla som vill börja om på en ny kula ska få alla sina trådar borttagna om dom vill det, DET är rättvist och en enkel lösning på problemet.

I så fall bör det vara möjligt även för dem som avreggade sig igår....och det blir ju krångligt. Så släck ner hela arkivet tillsvidare, håll öppet för diskussioner som startar nu. Vad vore problemet med det, jämfört med alternativet som kan förstöra livet för en del här?
  • Anonym (vadå)
    Anonym skrev 2012-01-22 01:52:50 följande:
    Seriöst, fan vad detta suger.

Det är rätt uppenbart att familjeliv gott ut med att "bara ni ändrar lösen och sigantur så är det lugnt", för att hålla stormen nere. Speciellt när media vart inkopplat, för man har ju sett vissa tidningar skrivit "användare verkar ha tagit beskedet lugnt och sansat".

Grejen är att detta är så SJUKT! Det är liksom grejer man skrivit, i kanske flera års tid, i alla möjliga diskussioner.. som kan bli offentliga. Det räcker med att folk söker på ens mail på google sen kommer allt komma upp. Och DET FINNS INGET VI KAN GÖRA ÅT DET! Det handlar om ens privatliv, innersta tankar, om ens integritet som nu blivit rubbad. Ska man behöva leva med det?

Jag tycker alla borde kräva av familjeliv att de rensar alla sidor för de som vill. När man tar bort sitt konto, att alla ens trådar FÖRSVINNER och inte blir svart som nu. Att hela ens koppling till familjeliv blir raderat!

Som andra skrivit spelar det ingen roll om det inte släpps ut användarnamn nu, för händer det en hackning igen längre fram i tiden så kommer man fortfarande finnas kvar i databasen. Detta är rent ut sagt åt helvete!
    Jag håller helt med här!
  • Anonym (vadå)

Ja!
  • Anonym

Nej det är inte alls rättvist. Jag vill se vad jag skrivit och var, det ska inte bara plockas bort för att vissa fått kalla fötter.
    Lär dig något av det inträffade och skriv hädanefter enbart det du kan stå för.
  • Anonym

Problemet med ett sånt förfarande är att det blir ett stort och tidsödande arbete att ta emot önskemål från alla kunder om enskilda trådar. Att istället NU släcka ner hela arkivet och sen lösa ev problem i lugn och ro är däremot smidigt för FL i jämförelse, samt en jättefiffig väg till att få en möjlighet att få tillbaka förtroendet från kunderna. Tänk på att vi är KUNDER här, vi KONSUMERAR reklam som FL tjänar pengar på - detta borde vara en anledning så god som någon för FL att agera och lugna på ett genuint sätt, inte bara släta över och mörka som nu.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt