• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym (Hackad)

Kan FL ordna så att någon annan person inte kan återanvända de signaturer som stulits?

• Anonym
    kodarn skrev 2012-01-22 09:32:38 följande:
    Hej,

Lite grundläggande saker bara:

Det som har läckt ut från databasen är signatur, e-postadress och ett hashat lösenord. Vid den här typen av attack får man inte tillgång till allt i databasen bara sådär, utan man får gissa sig fram till vad delar av databasen heter, och hämta ut (i det här fallet) en rad i taget.

Om ni har skrivit känsliga inlägg anonymt så bör ni alltså inte oroa er mer än tidigare. Om ni har skrivit känsliga inlägg i privata grupptrådar, så bör ni heller inte oroa er.

Inlägg som har skrivits öppet under er signatur kan däremot bli möjliga att koppla till den e-postadress ni registrerat er med. Därför rekommenderar vi ett signaturbyte. Vi är medvetna om att detta inte är 100% säkert, det är fortfarande sökbart på Google en viss tid, etc. Men samma osäkerhet finns om vi skulle radera alla en medlems inlägg.

// Jens
    I nuläget behöver vi inte oroa oss över vad vi skrivit anonymt, men jag vill ha svar på detta: Vid framtida hackningar, är det MÖJLIGT att min anonymitet röjs vid anonyma inlägg som man tidigare skrivit? Vi har frågat flera gånger i denna tråd och i er, men får inget svar! Kan ni garantera oss att våra anonyma trådar ALDRIG NÅGONSIN kan länkas till vår mail-adress eller nick???
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-22 10:14:15 följande:
    Kan FL ordna så att någon annan person inte kan återanvända de signaturer som stulits?
    Det vore nog bra om ingen signatur någonsin kan användas två gånger.
  • Anonym
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 10:16:45 följande:
    Det vore nog bra om ingen signatur någonsin kan användas två gånger.
    Vissa avregistrerade signaturer går inte att ta igen (även om ingen annnan har tagit dom), medan andra gör. Jag försökte ta tillbaka en signatur för ett konto jag avreggat. Jag misslyckades. Men min vän kunde få sitt gamla nick tillbaka. Så inte ens där fungerar det som det ska.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym skrev 2012-01-22 10:18:38 följande:
    Vissa avregistrerade signaturer går inte att ta igen (även om ingen annnan har tagit dom), medan andra gör. Jag försökte ta tillbaka en signatur för ett konto jag avreggat. Jag misslyckades. Men min vän kunde få sitt gamla nick tillbaka. Så inte ens där fungerar det som det ska.
    Är det NÅT som fungerar som det ska. Varför har man inte fattat det här tidigare.
  • Anonym (protest!)

Kan inte någon starta en omröstningstråd där alla som vill att gamla trådarna ska raderas och hela FL ska börja om på en ny kula kan skriva? För att visa FL att vi inte accepterar detta, och att detta är den enda rätta vägen för att de inte ska riskera att förlora sina "kunder". För jag känner mig sviken. De gör inte allt de kan för att skydda oss just nu.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 09:43:55 följande:
    Jag är inte drabbad själv men har lätt att sätta mig in i hur det känns för dig. Det borde FLs ansvariga också ha.

VAD ÄR PROBLEMET MED ATT SLÄCKA NER ARKIVET?
  • oOOo  oOOo
    Anonym skrev 2012-01-22 10:00:37 följande:
    Jo. Men håll med om att man försvårar sökning väsentligen om det inte går att söka på själva sajten, den dagen folk har listan med koppling mellan mailadress och nick!
    Är inte så säker på det. Sökning på FL är svår redan som den är i det avseendet att söka på nick.

Nog bättre att få det gamla sidorna omindexerade så att det gammla nicket försvinner även där, om de tar bort arkivet så kommer inte det ske som jag förstår det. Då ligger nog gammal data kvar längre.
  • Anonym
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 10:21:08 följande:
    Är det NÅT som fungerar som det ska. Varför har man inte fattat det här tidigare.
    Nej det är just det som är grejen. Jag har blivit paranoid och raderat mig själv från alla forum jag är medlem på. På vissa andra forum finns möjligheten att editera sina egna inlägg i efterhand, dvs man kan radera allt man skrivit själv. Man behöver inte kontakta någon moderator. Så borde vi ha det här också. Jag äger mina ord, inte FL!

Varför kan inte FL kolla upp vad medlemmarna faktiskt vill ha? Varför kan inte vi få vara med och rösta fram hur vi vill att vårt forum ska vara ?
  • Anonym (protest!)
    oOOo oOOo skrev 2012-01-22 10:23:21 följande:
    Är inte så säker på det. Sökning på FL är svår redan som den är i det avseendet att söka på nick.

Nog bättre att få det gamla sidorna omindexerade så att det gammla nicket försvinner även där, om de tar bort arkivet så kommer inte det ske som jag förstår det. Då ligger nog gammal data kvar längre.
    Finns det en tidsgräns där trådar raderas automatiskt eller de sparas för all framtid?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt