• Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • Queenie70

Ts åsikter är sjukt stötande. Att generalisera så omkring människor med ett visst etniskt ursprung är exakt lika illa som påståenden i stil med att negerer har rytmen i blodet och dylikt. Fast det är faktiskt mycket mycket värre att hävda som TS gör att Jaimacaner inte låter sig nedslås av fattigdom, död och elände, de är alla lika lyckliga ändå. En mamma från jaimaca rycker lite på axlarna om hennes barn dör, dansar vidare i livet och skaffar helt enkelt ett nytt barn istället för att gräva ned sig i sorg som vi i väst gör.

• SmultronKatt
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-02-04 17:27:22 följande:

Jag tycker att du gör några poänger faktiskt.
    Jag har påpekat detta lite försiktigt för TS i andra trådar. Jag fick barn ganska ung, med en jamaican och kan faktiskt till en liten del förstå den här fascinationen av allt som bara känns så mycket lättare, rikare, mer kärleksfullt och "äkta". Att man nästan kan pånytt finna (eller kanske för första gången finna) sig själv i kulturen, människorna och språket.
    Men allt handlar ju om balans och det är väl vad som saknas här.  

Jag har mött jamaicaner då och då men aldrig "samspelat" dvs inte dejtat eller umgåtts. Men under mina månader i Ghana såg jag förhållanden på löpande band mellan europeiska tjejer och ghananska män. För mig var deras värdegrund så väsentligt annorlunda och även om jag inte kunde sätta fingret på det då så var det att de hade annorlunda syn på det mesta även om de, precis som svenskar bestämt hävdade att kärlek och respekt var det viktigaste. Men inte då för hbt-personer, handikappade, kvinnor som ville ha rätt till alla sorts åsikter. Det fanns en särskiljning som märktes ganska markant.

Desutom sågs jag som vit ung kvinna som något väldigt exotiskt och jag blev flitigt uppvaktad, men jag hade inte rätt att bli arg eller bete mig okvinnligt.Klassisk kulturkrock. Problem som även finns i Sverige men vi har börjat avslöja glasväggarna och även om jämställdhet inte finns i alla folkhem så finns det system som kan hjälpa till att främja mänskliga rättigheter.

Jag förstår om man är osäker, ex ung och oerfaren eller rent generellt har dålig självkänsla , falle för män spm vurmar för ens kvinnlighet, uppvaktar flitigt osv. Dock kommer det chevalreska beteendet från en kvinnosyn som grundar i ojämlik mellan könen. Det finns bland svenska män och kvinnor men framträder tydligt när män oc kvinnor möts mellan olika kulturer.

Jag vet en del lyckade relationer mellan kulturgränser, det som sammanbinder dem alla är intresset och respekten för varandras ursprung  

Sidospår

• Lavish

Varför gör ni inlägg där ni skriver att man ska ignorera tråden? Är inte det lite korkat?

• Argo
    KimPossible skrev 2012-02-04 00:52:50 följande:
    För att vara lite allvarliga för en stund så är ju det här otroligt tragiskt. Det är en trasig människa som skulle behöva hjälp, men vägrar att inse det. 

Ibland får jag även känslan av att det kanske bara inte är Ts själv som står bakom sina vrickade trådar, utan även hennes man. En man som uppenbarligen har hjärntvättat henne på mer än ett sätt, och sett till så att hon lyder hans minsta vink och gör det som passar hans syften.

Ledsen Ts, men du måste söka hjälp nu, det är hög tid! 
    Egentligen kan jag nog hålla med om att vissa omdömen om TS är väl hårda.

TS må ha skådat ljuset, och hon lever definitivt i ett parallellt universum till det vi andra lever i, men jag ser ingen anledning att påstå att hon "behöver hjälp".

Hon har bara snöat in, hårt, på sin grej.
  • Emmel

Eh ... jag fattar inte trådstartet alls. Någon som kan förklara?

• Velouria
    Emmel skrev 2012-02-04 19:08:59 följande:
    Eh ... jag fattar inte trådstartet alls. Någon som kan förklara?
    Du ska aldrig säga att du inte förstår TS. Det menar TS är ett bevis på att man är ointelligent. Japp, hon ser sig som definitionen av intelligens och vara ett vandrande intelligenstest. Förstår man inte henne är man helt enkelt ointelligent. Och en åsna.
  • anna karin63

OCH ???????????????? kvinnlig Sean Paul !! vad vill du??? tråkig lördag eller??????????

• Queenie70

Det spännande i TS kråksång är ju att trots hon tror sig veta att hon har en unik förståelse för det jamaicanska folket och dess kultur, så har vi genom en släkting i en annan tråd fått veta att hon i de kretsarna i sverige är rätt illa sedd och att de tycker hon är pinsam skämmer ut dem, och att många av dem är livrädda för att förknippas med TS, men den tråden togs av förståeliga skäl bort.

• Stella Jaded
    Amy27 skrev 2012-02-04 16:36:30 följande:
    Ni som pratar om mobbing och att "sparka nedåt"...detta är typ den tusende tråden sol TS startar och dumförklarar folk som inte kan "jamaickanska". Vad det nu är för språk.
    Hon har varit rätt duktig själv på att både vara riktigt otrevlig och gå till personangrepp.
    Tyvärr brukar de trådarna bli borttagna ganska snabbt annars hade ni kunnat läsa själva.

Man får vad man skickar ut.
    Ja? Jag är medveten om hur många trådar TS här har startat under olika nick och hur hon dumförklarat folk. Är det bara att ge igen med samma medel då alltså?

Du började. Buhu?  
Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska