• Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska
  • Larsan
    move skrev 2012-02-03 22:12:31 följande:
    Det trodde jag inte heller från början, men nu då jag vet lite mer om Jamaica, inser jag att dom talar två språk där. Jamaicanska och Patois, det skiljer sig åt vet du...
    Jamaicanska är fortfarande inget språk. Det är en dialekt. 
    På Jamaica talas 2 språk. Jamaicansk engelska (såsom amerikansk engelska talas i usa och australisk engelska talas i australien) samt Patois/Patwa som är ett jävligt fult "språk".

Patois är helt konstigt. Som att låta en 10 årig dyslektiker skriva på svenska med engelsk dialekt.

Sen förstår jag mig inte på ordet "fi". Betyder en massa saker men stoppas även bara in i vissa meningar utan att "betyda" något. Ghetto-varning. T.ex som att skriva "yo, vad gör du kompis? Ingenting yo, du då?" 

Nej, Förstår verkligen inte din hyperkärlek till landet och språket, men visst, Älska Jamaica du men vad har vi med saken att göra? Varför blandar du in oss? 
    12-barnspappa
  • Larsan

Sen måste jag säga såhär, Att du skriver på din blogg att du försöker prata "proper" engelska men det låter som en femteklassare. Så varför envisas du om att göra inlägg på engelska som knappt går att förstå? Varför skriver du inte istället på ditt modersmål eller ditt kärleksspråk patois som du är så himla bra på?? 

Har dina föräldrar sagt vilka åsikter dom har?  

12-barnspappa
  • Lenora

Den här tråden börjar ge mig lite dålig eftersmak.

Det är väl uppenbart för alla att TS är trasig, läs vad hon skriver och småle, men låt oss undvika en lynchstämning mot henne. Även om hon är väldigt provocerande och fördömande så ger det inte oss rätt att bete oss illa.

• Argo
    Lenora skrev 2012-02-06 04:57:11 följande:
    Den här tråden börjar ge mig lite dålig eftersmak.

Det är väl uppenbart för alla att TS är trasig, läs vad hon skriver och småle, men låt oss undvika en lynchstämning mot henne. Även om hon är väldigt provocerande och fördömande så ger det inte oss rätt att bete oss illa.
    TS har på eget bevåg startat en ny tråd där hon återigen länkar till sig själv i sin jakt på berömelse och bekräftelse.

TS deltar aldrig med mer än några enstaka inlägg i sina egna trådar. Därefter följer hon tråden och ser när alla uppmärksammar henne - på gott och ont.

Du behöver inte ha dålig eftersmak för den här tråden.

Den är precis som TS vill ha den.
  • Lenora
    Argo skrev 2012-02-06 07:55:00 följande:
    TS har på eget bevåg startat en ny tråd där hon återigen länkar till sig själv i sin jakt på berömelse och bekräftelse.

TS deltar aldrig med mer än några enstaka inlägg i sina egna trådar. Därefter följer hon tråden och ser när alla uppmärksammar henne - på gott och ont.

Du behöver inte ha dålig eftersmak för den här tråden.

Den är precis som TS vill ha den.
    Jag hoppas att TS är en karaktär, eller åtminstone överdriver, för hon är underhållande även om det hela behöver finslipas. 

Tycker fortfarande att vissa inlägg i den här tråden bara är tråkiga och går över gränsen.
  • move
    glenda skrev 2012-02-05 10:24:48 följande:
    Nej. Det du kallar "Jamaicanska" ar ju bara en Engelsk dialekt - att det later pa ett visst satt nar Jamaicaner talar engelska likval som det later pa ett visst satt nar Amerikaner, Irlandare eller Svenskar talar Engelska. Jamaican Patwa ar det andra spraket. 

Jag ser ocksa valdigt mkt fram mot din video som lar ut Patwa! Glad    
    Nej dom  talar så i Jamaica, på jobbet. Menar du att en norsk pratar svenska med en annan dialekt? Dt är ju norska han pratar, även om språket är lika. I Jamaica har dom en annan meningsupbyggnad, så bara för att orden oftast är engelska är det inte engelska dom talar... ?

Kanske... Det blir mer korrekt och intressant om man har en diskussion med någon på Patwa dock... Men min man vill inte vara med på videor...
  • move
    Larsan skrev 2012-02-05 09:41:10 följande:
    Bra tips allihop! 
    Om man vill göra köttfärssås utan att använda ko, då tar man ett annat djur istället!
    Fisk, närmare bestämt tonfisk. =) 
    Ja visste du inte det?

Ett tips om du vill göra en tårta behöver du inte ta marsipan, utan kan använda maräng eller grädde...
    Du får en tårta ändå... Like daah... 
  • laid back
    move skrev 2012-02-06 22:42:54 följande:
    Ja visste du inte det?

Ett tips om du vill göra en tårta behöver du inte ta marsipan, utan kan använda maräng eller grädde...
    Du får en tårta ändå... Like daah... 

• move
    Larsan skrev 2012-02-05 21:31:07 följande:
    Jamaicanska är fortfarande inget språk. Det är en dialekt. 
    På Jamaica talas 2 språk. Jamaicansk engelska (såsom amerikansk engelska talas i usa och australisk engelska talas i australien) samt Patois/Patwa som är ett jävligt fult "språk".

Patois är helt konstigt. Som att låta en 10 årig dyslektiker skriva på svenska med engelsk dialekt.

Sen förstår jag mig inte på ordet "fi". Betyder en massa saker men stoppas även bara in i vissa meningar utan att "betyda" något. Ghetto-varning. T.ex som att skriva "yo, vad gör du kompis? Ingenting yo, du då?" 

Nej, Förstår verkligen inte din hyperkärlek till landet och språket, men visst, Älska Jamaica du men vad har vi med saken att göra? Varför blandar du in oss? 
    Så du menar att Engelska och Amerikanska är samma språk? Det är två olika språk med samma ord... Varför ska allt vara så kategorisErat för att svenskar ska förstå?

För att Engelska är ett mer korrekt språk än Jamaican? Bara för att du inte är van vid Jamaican är det fel?

Fi betyder olika saker beroende på på vilken plats i meningen det står eller i vilken mening det står. Dt betydr alltid något och är inte som ett yo....

Nej, jag svarar på vad NI har sagt... 

Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska