• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • Lajkie

Vi äter alltid lyxigt tycker jag. Hemlagat från grunden, kött, såser och potatis. Extra delux-lyx är väl en extremt dyr, god middag på restaurang kanske:)

• deecember

Lyxmat för mig är när vi lagar just det vi är sugna på för stunden. Oavsett om det är omelett eller plankstek :)

• Bonanza

Lyxig mat: delikatesser, dyrare ostar, plockmat i mängder av typen svindyr tapas, hummer och krabba, riktigt fint kött.

Vardagsmat: färsk filé av olika slag, goda såser, ost en masse, bönor, linser, rotfrukter, potatis i olika former, skaldjur, äkta smör och grädde, goda sallader och tillbehör.

Mat vi äter extremt sällan: fiskpinnar, falukorv, kotlettkött, kycklingben/vingar, färdigmat osv.

Så tänker vi i alla fall.

• Wittra

håller hittills med folk i tråden :) Fast jag kan tycka att falukorv ofta får "skit" , är det för att den är korv eller p.g.a innehållet? Jag tycker nämligen det finns mkt värre korvar.....

• Bonanza
    Wittra skrev 2012-02-19 20:35:15 följande:

håller hittills med folk i tråden :) Fast jag kan tycka att falukorv ofta får "skit" , är det för att den är korv eller p.g.a innehållet? Jag tycker nämligen det finns mkt värre korvar.....

Den är ju bättre än hot dogs (tycker jag), men det är väl för att det är en så vanlig barnmatsrätt den får så mycket skit. Sen är det väl en metonym för vad man tycker är "sämre mat", och kanske kritiserar man hela mathållningen men väljer att nämna just falukorven. 
  • Themis

Lyxmat: Hummer, kungskrabba, rysk kaviar, piggvar, oxfilé, gåslever, tryffel, vaktel, ankfilé, rådjurssadel, pytonorm (finns på mitt Ica i alla fall, undrar vem som köper? )

Finare mat: Viltstek, ryggbiff, gås/anka, havskräftor, pilgrimsmusslor, sjötunga, olika primörer som man fjäskar lite för i matlagningen och sånt.

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Themis
    Wittra skrev 2012-02-19 20:35:15 följande:

En bra falis med gott hemlagat potatismos är inte att förakta.
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Wittra
    Bonanza skrev 2012-02-19 20:36:37 följande:
    Den är ju bättre än hot dogs (tycker jag), men det är väl för att det är en så vanlig barnmatsrätt den får så mycket skit. Sen är det väl en metonym för vad man tycker är "sämre mat", och kanske kritiserar man hela mathållningen men väljer att nämna just falukorven. 

ok, någon korv jag tycker verkar så sjukt läbbig är leverkorv, finns på ICA där jag handlar. En grå, liksom sladdrig korv i en sån där vakuumförpackning. Fast den kanske är tänkt som pålägg eller? Den är inte skivad utan "hel korv" liksom. och LEVER, huuua, jag ogillar sån där organmat eller vad man ska kalla det.
  • Wittra
    Themis skrev 2012-02-19 20:37:05 följande:
    Lyxmat: Hummer, kungskrabba, rysk kaviar, piggvar, oxfilé, gåslever, tryffel, vaktel, ankfilé, rådjurssadel, pytonorm (finns på mitt Ica i alla fall, undrar vem som köper? )

Finare mat: Viltstek, ryggbiff, gås/anka, havskräftor, pilgrimsmusslor, sjötunga, olika primörer som man fjäskar lite för i matlagningen och sånt.

VA?? nu måste du berätta mer, har ni pytonorm på erat ICA......nu fick jag nästan kväljningar. Är enormt äcklad och livrädd för ormar. Hur ser den ut ,alltså förpackad osv? 

Svar på tråden Er definition på "lyx"mat