• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • Bling1975

Riktig lyxmat lagar jag inte själv, det krävs det minst en stjärna i guide michelin för i min bok. Men finare mat betyder för mig riktigt bra råvaror. Färska, gärna ekologiska av hög kvalitet. Sedan massor med kärlek i tillagningen.

Det är mycket stor skillnad på en fryst kyckling för 29.90 kr/kg och en färsk ekologisk för 229 kr/kg. (Även om kyckling kanske inte vanligtvis räknas som finare mat) Sedan är det alltid lite lyxigt att äta det man har odlat själv, när köpte man en tomat i affären senast som faktiskt smakade tomat i jämförelse av de solvarma från växthuset på sommaren?

Men finare mat för mig innehåller ofta lammracks, ankbröst, kalvfilé, hälleflundra, hummer, pilgrimsmusslor, sparris, tryffel etc.

Stitch längtar efter Lilo
  • Excentriskan
    Khaleesi skrev 2012-02-22 15:19:12 följande:
    För att inte tala om färskpressad apelsinjuice!

Absolut! Jag kommer nog aldrig att glömma när jag en gång följde med min pappa på affärsresa till Stockholm.
    Det här var ca 1985. Iaf så bodde vi på Hotel Viking och vi åt middag där. Jag beställde ett glas juice och det glaset kostade 75 kr!! år 1985..

Inte för att det är billigt pressa hemma heller, men huga! 
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • maximum

Kanske en älgryggbiff mediumstekt med rosmarin och honung, en rödvinssås som kokat 3 timmar till det och ugnsstekt hemodlad potatis.

• Excentriskan
    amia01 skrev 2012-02-22 15:32:03 följande:

Hjortfile och rådjur har vi gratis i överföd, däremot är kyckling och fisk lyx för oss, om man ska gå enbart på priset. Tycker däremot att egenproducerade råvaror håller bättre kvalitet än köpta och därför tycker jag att min egenhändigt skjutna och styckade rådjurssadel är mycket mer lyx än köpt fisk eller kyckling 

Jodå visst kan man räkna viss mat som gratis för att man exempelvis jagar. Men jag räknar ändå det på priset det skulle kosta andra att köpa det i butik :)

Iom att jag jobbar där jag jobbar så är inte lyxmat lika dyrt för mig heller.  
  • mfe
    Körsbär skrev 2012-02-21 08:47:52 följande:
    Det fanns pytonorm, kängru, duva på min vivo butik i stockholm. Jag har aldrig köpt det dock
    Finns på coop i umeå också, 899:- kr/kg för pytonorm!
  • Pimpinellan

Kan bara svara på vad som är lyx för just oss:

färsk fisk och skaldjur
    vilt utom kanske älgfärs som ju är överkomlig
    torkade kantareller eller annan svamp på burk
    oxfile´
    riktigt dyr choklad

Men för nån annan kan ju allt annat än korv på extrapris vara lyx så det går ju inte svara generellt. Vi får gratis viltkött så det skulle aldrig falla oss in att köpa. Kantareller plockar vi själv. All sylt gör jag på egna bär/frukter,även saft.

Helt onödig lyx är att röka och ändå klaga över ekonomin! Eller köpa godis varje dag eller en varmkorv på stan flera ggr i veckan.

• Excentriskan
    mfe skrev 2012-02-22 16:10:45 följande:
    Finns på coop i umeå också, 899:- kr/kg för pytonorm!

Yep. Det kommer från oss ;) Har testat skallerormen (som var ännu dyrare) men inte pytonen än..
  • mfe
    Miss Behave skrev 2012-02-22 16:24:18 följande:
    Yep. Det kommer från oss ;) Har testat skallerormen (som var ännu dyrare) men inte pytonen än..
    Är orm gott?

Vildsvin och struts är sjukt gott - det är lite lyxig mat faktiskt!
  • amia01

Kom just på en lite rolig kommentar från vår dotter på 5-år - "mamma vaför har vi inte råd att äta falukorv oftare?" Lyx för henne som inte är särskilt förtjust i det hela kött vi äter till vardags.

• Excentriskan

Nja.. Vi slarvade grovt med tillagningen (vi grillade en hel del annat också) så jag kan inte bedöma av den smakbiten. (torr och okryddad..)

Det finns grymt mycket gott på viltsidan. Fördelen är att det är enklare att tillaga för att få god smak också.

Favoriten är som alltid dock renfilé. (lyxmat)   

Svar på tråden Er definition på "lyx"mat