• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • straw2008

Jag kommer skriva något som säkert inte många håller med om. Jag har endast fått hemlagad mat från grunden. Så lyx för mig är halv/helfabrikat. Köpmat hämtmat pulvermos "ej hemlagad" pizza o som sagt allt som inte görs från grunden. Köpbröd (MUMS). osv Ej fryst kött, gärna oxfile. Sätter absolut ingen lyxstämpel på märkningen ekologiskt. Sen tycker jag det nog är lite lyxigt generellt att ta extra pålägg extra smör osv på mackan, jag försöker äta magert så jag antar att det kommer därifrån.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Voluptuous Shalimar
    straw2008 skrev 2012-02-22 16:40:46 följande:
    Jag kommer skriva något som säkert inte många håller med om. Jag har endast fått hemlagad mat från grunden. Så lyx för mig är halv/helfabrikat. Köpmat hämtmat pulvermos "ej hemlagad" pizza o som sagt allt som inte görs från grunden. Köpbröd (MUMS). osv Ej fryst kött, gärna oxfile. Sätter absolut ingen lyxstämpel på märkningen ekologiskt. Sen tycker jag det nog är lite lyxigt generellt att ta extra pålägg extra smör osv på mackan, jag försöker äta magert så jag antar att det kommer därifrån.
    Haha, jag kom förra veckan fram till att "korv i ugn" och "korv stroganoff" är exotisk mat för oss - därför att vi aldrig äter det. Lyxmat är väl för mycket sagt. Har aldrig lagat korv stroganoff till oss. 

Lyxmat för oss är ostron, skaldjursplateau och en riktigt fin oxfilé samt grodlår, struts och diverse andra mer exotiska rätter.  
  • Tow2Mater
    Wittra skrev 2012-02-19 20:38:59 följande:
    ok, någon korv jag tycker verkar så sjukt läbbig är leverkorv, finns på ICA där jag handlar. En grå, liksom sladdrig korv i en sån där vakuumförpackning. Fast den kanske är tänkt som pålägg eller? Den är inte skivad utan "hel korv" liksom. och LEVER, huuua, jag ogillar sån där organmat eller vad man ska kalla det.
    Mmmmmm! Ja, leverkorv ar pålägg. Kommer i sommar kunna njuta av den lyxen, liksom "svensk" pizza, kebabtallrik, Sibylla hamburgare, rökt fisk, och allt det som inte finns där jag bor. Det är lyxmat! :) Hummer etc kan man ju äta på var o varannan restaurang i hela världen.
  • Velouria

Det är riktigt intressant att ta del av vad folk anser vara lyxmat. När jag jämför med många andra samhällen så är det som räknas som lyxmat här i Sverige, vanliga rätter i de andra samhällen. Till och med de som räknas som "fattiga" äter av de rätter som i Sverige räknas som lyxmat. Antagligen måste man se på hur tillgängligt råvarorna är, hur mycket det kostar att odla/föda upp eller importera osv. 

Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Voluptuous Shalimar
    Tow2Mater skrev 2012-05-01 03:20:12 följande:
    Mmmmmm! Ja, leverkorv ar pålägg. Kommer i sommar kunna njuta av den lyxen, liksom "svensk" pizza, kebabtallrik, Sibylla hamburgare, rökt fisk, och allt det som inte finns där jag bor. Det är lyxmat! :) Hummer etc kan man ju äta på var o varannan restaurang i hela världen.
    Var bor du?
  • Voluptuous Shalimar

Visst saknar man svennpizza, tunnbrödsrulle, skagen, kalles, kebabtallrik...!! Bor i Frankfurt och när jag åker till Sveige lever jag på filmjölk, skitmat och chips (enda som finns här är saltade och 100 varianter av paprikachips). Idag skulle jag tex kunna sälja ett finger för en kebabpizza efter en lång dag i sol och pool. Eller äh, vi drar ut grillen...

• Tow2Mater
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-05-01 17:48:37 följande:
     Idag skulle jag tex kunna sälja ett finger för en kebabpizza efter en lång dag i sol och pool. .
    Ah jumm! Ska själv beställa en med tredubbelt kebabkott så fort jag kan! :) Räknar dagarna! Vet inte vad jag ska ge sonen under ett par veckors tid medan jag lever på skräpmat, hoppas han gillar svensk pizza också.
  • snuppis

LYXMAT för mig är när jag slipper laga maten själv, när jag får sätta mig vid ett dukat bord. Sedan spelar det ingen roll om det är pyttipanna eller en maträtt förr 300 kr

Svar på tråden Er definition på "lyx"mat