• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • deecember
    Themis skrev 2012-02-19 20:38:27 följande:
    En bra falis med gott hemlagat potatismos är inte att förakta.
    Eller stroganoff och ugnsfalu ;)

Jag kan tycka att pizza är lyxmat de dagar man absolut inte orkar ställa sig vid spisen och engagera sig. Likväl som den där lammfilén kan smaka 100 ggr bättre en tisdagkväll ;)

Däremot är det väl skillnad på billig mat och dyrare mat, som stuvad vitkål & stekt fläsk eller oxfilé & pommes anna..
  • YummyMami
    Themis skrev 2012-02-19 20:37:05 följande:
    Lyxmat: Hummer, kungskrabba, rysk kaviar, piggvar, oxfilé, gåslever, tryffel, vaktel, ankfilé, rådjurssadel, pytonorm (finns på mitt Ica i alla fall, undrar vem som köper? )

Finare mat: Viltstek, ryggbiff, gås/anka, havskräftor, pilgrimsmusslor, sjötunga, olika primörer som man fjäskar lite för i matlagningen och sånt.

Öh? Du menar väl KONSTIG mat, inte lyx
    Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • Themis
    Wittra skrev 2012-02-19 20:40:41 följande:
    VA?? nu måste du berätta mer, har ni pytonorm på erat ICA......nu fick jag nästan kväljningar. Är enormt äcklad och livrädd för ormar. Hur ser den ut ,alltså förpackad osv? 

De har både pytonorm, zebrastek och diverse annat i frysen. Pytonormen säljs som en rejäl fyrkantig vakuumpackad bit, storlek som "ryggbiff i bit, 700 g", och kostar "bara" 1000 kr/kilot. Drömmer
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • mandelblomma

som många redan skrivet lyx mat, kanske mer dyr mat då som färsk hummer, pilgrimsmusslor, löjrom, färsk oxfile, färsk torskrygg, svensk hängmörad biff, havskräftor, dyra ostar...ja sånt.

Många tycker vi äter lyxig vardagsmat, men vi ligger ca 3000kr under konsumentverkets råd för en sju persons familj och jo vi äter gott, nyttigt och inte sällan ekologiskt.
    Vi äter gott kött, goda grytor, rullader, mycket lax och torsk, korv, husmanskost som raggmunk, kalops och sånt.
    Det mesta från grunden .

• Emma 02

Tycker det finns två skillnader  lyxmat är dyrare mat som tex dyra ostar, dyrt kött, hummer, tryffel m.m

Men lyxigmat för oss hemma har inte med prisklassen att göra utan att vi lyxar till det lite och njuter extra av maten...tex sushi, oxfile, fylld kyckling...sånt som tar lite extra tid och som vi inte lagar en tisdagskväll.....

1100 kr på mat i veckan för en familj är väl knappast någon jätte lyx?
    Vi lägger runt 4000 kr i månade och inte är det någon märkväridg mat direkt...

Vart finns den tråden om 1100 i veckan?

• Themis
    YummyMami skrev 2012-02-19 20:44:23 följande:
    Öh? Du menar väl KONSTIG mat, inte lyx
    Nejdå, man måste bara testa på lite olika saker här i livet.

Jag var sjukt kräsen som barn och ville inte äta något okänt alls, men många av delikatesserna slank faktiskt ner redan första gången jag fick dem som vuxen.

Fast ostron tycker jag fortfarande är för skumma, så de fick inte vara med.
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Kimona

Lyxmat för mig är lite dyrare och lite mer krävande att göra, samt att det görs från grunden.
    Exempelvis grillad oxfilé med hemmagjord potatisgratäng, kantarellsås och en frisk, härlig sallad och såklart något gott att dricka till.

• Who

För mig är det när man helt enkelt har unnat sig något utöver det vanliga och betalt för det också, i antingen pengar eller tid. Eller när något är exklusivt av någon annan orsak, till exempel att det inte går att få tag på där man bor.  

• Themis
    Emma 02 skrev 2012-02-19 20:46:29 följande:
    Tycker det finns två skillnader  lyxmat är dyrare mat som tex dyra ostar, dyrt kött, hummer, tryffel m.m

Men lyxigmat för oss hemma har inte med prisklassen att göra utan att vi lyxar till det lite och njuter extra av maten...tex sushi, oxfile, fylld kyckling...sånt som tar lite extra tid och som vi inte lagar en tisdagskväll.....

1100 kr på mat i veckan för en familj är väl knappast någon jätte lyx?
    Vi lägger runt 4000 kr i månade och inte är det någon märkväridg mat direkt...

Vart finns den tråden om 1100 i veckan?
    Jag kan hålla med om att "lyx" kan vara relativt, men de flesta syftar väl prislappen ändå i någon ände när det är lyx som diskuteras.

Jag tycker det är hur lyxigt som helst att få hembakad budapestrulle t ex.
  • YummyMami
    Themis skrev 2012-02-19 20:47:44 följande:
    Nejdå, man måste bara testa på lite olika saker här i livet.

Jag var sjukt kräsen som barn och ville inte äta något okänt alls, men många av delikatesserna slank faktiskt ner redan första gången jag fick dem som vuxen.

Fast ostron tycker jag fortfarande är för skumma, så de fick inte vara med.

Klart man ska testa nya saker! Främst konstiga då
    Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
Svar på tråden Er definition på "lyx"mat