• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • iceflower
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-05-03 11:19:32 följande:
    OK, ifall man fyller under första halvan av året så stämmer det iofs. 

Duktig är du!
    Tacktack :), det är min hobby verkligen, har recept som jag måste sätta in dit och jag har egna bilder :). Du kan gärna följa den bloggen :)
  • Voluptuous Shalimar
    iceflower skrev 2012-05-03 11:20:35 följande:
    Tacktack :), det är min hobby verkligen, har recept som jag måste sätta in dit och jag har egna bilder :). Du kan gärna följa den bloggen :)
    Glöm  inte bort att plugga bara
  • frökenelisabeth

Numera kan det ju vara lyx att äta närproducerad mat. 

Ett exempel: när vi jobbar kvällskift på jobbet så äter vi ofta middag gemensamt. En gång hade två kollegor varit ute och fiskat på förmiddagen, tog med sig fisken till jobbet, och gjorde panerad fisk med hemlagad remouladsås till alla... Sällan har jag njutit så av en måltid, men det var ju bara för att man visste att fisken var nyfångad  

• FlitigaLis
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-05-03 11:15:40 följande:
    ... och varför är det du som lagar maten till er familj?
    Jag lagade också alla vardagsmat från jag var ca 14 hemma hos oss. Tycker inte det är chockande.

Dels är det min hobby, sen var jag alltid hemma före mina föräldrar och jag visste hur mycke de uppskatta att komma hem och middagen står på bordet. När man är så stor tycker jag det är självklart att man hjälper till hemma.
  • Voluptuous Shalimar
    FlitigaLis skrev 2012-05-03 11:44:45 följande:
    Jag lagade också alla vardagsmat från jag var ca 14 hemma hos oss. Tycker inte det är chockande.

Dels är det min hobby, sen var jag alltid hemma före mina föräldrar och jag visste hur mycke de uppskatta att komma hem och middagen står på bordet. När man är så stor tycker jag det är självklart att man hjälper till hemma.
    Det gjorde jag med men av en rätt tragisk anledning. Min mamma fick en häftig ångest för kök och rum med vatten och kunde till slut inte ens gå förbi köksdörren utan att någon av oss ledde henne. Hon låg i sängen från hon kom hem från jobbet tills hon gick till jobbet nästa dag. Det var några vidriga år.
  • iceflower

Ja att blogga om sin mat man har lagat är kul :)

• straw2008
    FlitigaLis skrev 2012-05-03 11:44:45 följande:
    Jag lagade också alla vardagsmat från jag var ca 14 hemma hos oss. Tycker inte det är chockande.Dels är det min hobby, sen var jag alltid hemma före mina föräldrar och jag visste hur mycke de uppskatta att komma hem och middagen står på bordet. När man är så stor tycker jag det är självklart att man hjälper till hemma.

Är det att "hjälpa till" att som 16 åring behöva laga mat till två vuxna o två yngre syskon ???
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Voluptuous Shalimar
    straw2008 skrev 2012-05-03 13:41:12 följande:
    Är det att "hjälpa till" att som 16 åring behöva laga mat till två vuxna o två yngre syskon ???
    Jag tycker inte heller det. Men hon verkar ju vilja laga mat, så...
  • FlitigaLis
    straw2008 skrev 2012-05-03 13:41:12 följande:
    Det är skillnad på att behöva och vilja!!

När jag va 16 hade jag flyttat hemifrån
  • cloudberry79

Lyxmat för mig är sånt som Belugakaviar, äkta tryffel, vaktelägg etc, det äter vi inte hemma hos oss

När vi lyxar till det på helgen blir det gärna sånt som tar lite längre tid och omsorg att laga, som en riktigt välrörd risotto, fyllda och grillade kycklingfiléer, halstrade pilgrimsmusslor osv. Tiden det tar att laga maten är själva lyxen tycker jag, för inte tusan känner jag mig motiverad att stå klockan halv sex på eftermiddagen en onsdag och göra reduktionen till en beasås.

Normalt, på vardagarna, äter vi sånt som går fort att laga men som ändå är vettigt ur näringssynpunkt. Igår gjorde maken en lasagne, eftersom att vi hade färska lasagneplattor. Idag äter vi fritatta med lite alla-möjliga-rester (har en halv paprika, ett par körsbärstomater, en chorizokorv). På vardagarna får matlagningen ta max 30 minuter, på helgen kan det få ta flera timmar

Sur, grinig och på smällen.
Svar på tråden Er definition på "lyx"mat