• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • gullehjärtat

Min första tanke är dyr mat. Men egentligen så tycker jag god mat är lyx :)
    All dyr mat behöver inte vara gott...

• amia01

Lyx är mat som är bra tillagad från grunden av bra råvaror. Utan undantag!
    Skulle aldrig falla mig in att kalla restaurang för lyx, eftersom det alldra mesta mat jag blir serverad där är - utrsäkta uttrycket - skit! Men då har jag också en ekonomi som inte tillåter mig att ge mer än några hundra för en middag ute. 
    Däremot duvbröst, fasan, gödkyckling, hjortbiff, rådjurssadel, älgstek, köttbullar, dillkött, smörstekta kantareller, bearnaise sås, trattkantarellsås, rotsaker och potatis i ugnen eller i gratäng, äppeldricka, rårörd svartvinbärs juice, blåbär och hallon med glass........
    Allt gjort på råvaror som hanterats och tillagats bra - den smaken kan inte köpas för pengar    

• TEDDEN

Har svårt att definiera lyxmat om man bortser från det allra dyraste man kan köpa i matväg. (Iransk kaviar, gåslever, champagne, svensk hummer etc etc)

För mig handlar lyxig mat om att gå till Östermalmshallen och handla allt där. Svenskproducerat till 100% och aldrig mer behöva fundera på att köpa ex oxfilé från Brasiien. 

Där och då anser jag att man äter lyxmat, oavsett om det är korv, lammfilé eller gotländsk färskpotatis...

• Krokig Krokofant
    Anova skrev 2012-02-19 21:19:23 följande:

Levde under studietiden på fisk och skaldjur (jobbade med fisk/skaldjur). Så ostron, havskräftor, färska räkor, hälleflundra, havskatt mm. förknippar jag med studentmat. Det är väl lite lyx. Har ganska mycket vilt i frysen så det är "krismat" i slutet på månaden då pengarna inte har räckt till. Mina älgbiffar med trattkantareller skulle nog passa på de flesta krogarna, men för oss är det inte lyx.

Vi har just nu väldigt liten matbudget, 1000 kr per månad för två. Det går, men det mesta är lyx just nu. Det som är mest lyx är att få gå ut och äta. Jag har tur att jag får äta ute på lite finare ställen med jobbet då och då, helt gratis, och det är höjden av lyx för mig just nu.

Lol,  här kommer fisk-Lisa igen och luktar skaldjur. *alla håller för näsan på lektionen".
    One by one, one by one.
  • Mamma SL

Bra tillagad mat, en oxfilé kan vara lyxmat men den kan också vara sjukt trist om den är torr och genomstekt, då äter jag hellre på McDonalds. Lyx tycker jag även har med hela matupplevelsen att göra, dukar man fint med brutna servetter och tända ljus kan till och med pannkaka kännas lyxigt.

• Körsbär

Det fanns pytonorm, kängru, duva på min vivo butik i stockholm. Jag har aldrig köpt det dock

• Boost
    Körsbär skrev 2012-02-21 08:47:52 följande:
    Det fanns pytonorm, kängru, duva på min vivo butik i stockholm. Jag har aldrig köpt det dock
    100 kr på att det var på Matdax Tungan ute
  • Fast Turtle

Lyxmat för mig är färska råvaror där man lagar maten från grunden utan hel- eller halvfabrikat. Färsk fisk istället för fryst osv. Sedan ska maten ha lagats med kärlek och omsorg. Gärna med en skvätt grädde, kokosmjölk eller stekt i äkta smör Glad Det är nog lyx för mig.

Mat kan vara riktigt kul om man vet vad man gör i köket!

• Villvaliten

Va härligt att inte alla tänker på PENGAR när man säger lyxmat!!!

För mig/oss är lyx:
    Gubben har varit på sjön, kommer hem med nyfångad gös som han filéar och som steks i riktigt smör eller halstras på grillen.
    Till detta... Hemodlade nypotatis kokta med dill och små morötter med skirat smör, och sen en smörsås.
    Och som "knorr på kalaset" Till detta en riktigt välkyld Riesling

Say no more...   Tungan ute

Svar på tråden Er definition på "lyx"mat