• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • amia01
    Villvaliten skrev 2012-02-22 10:12:56 följande:
    Va härligt att inte alla tänker på PENGAR när man säger lyxmat!!!

För mig/oss är lyx:
    Gubben har varit på sjön, kommer hem med nyfångad gös som han filéar och som steks i riktigt smör eller halstras på grillen.
    Till detta... Hemodlade nypotatis kokta med dill och små morötter med skirat smör, och sen en smörsås.
    Och som "knorr på kalaset" Till detta en riktigt välkyld Riesling

Say no more...   Tungan ute

Som sagt var - sån mat går inte köpa för pengar. Oavsett antal stjärnor på vilken lyxkrog som helst så skulle jag utan tvekan välja gösen före
  • Khaleesi

Lyxmat är mat som är dyr, och som dessutom ofta är besvärlig att tillreda, alternativt lite krånglig att äta. (Sen behöver man ju inte tycka att det är gott bara för att det är lyxigt...)

Exempel på lyxmat:
    -Hummer
    -Oxfilé
    -Vilt (om man inte jagar själv)
    -Röding
    -Hemgjord bearnaisesås (tar lite tid)
    -Sniglar
    -Äkta kaviar
    -Kronärtskocka

Exempel på festmat som inte nödvändigtvis känns som lyxmat:
    -Fläskfilé och kycklingfilé
    -Skaldjursrätter
    -Fondue
    -Hemgjord chokladmousse
    -Kräftor

Hel- och halvfabrikat kan nog aldrig kännas lyxiga. Jag tänker och tänker, men kan inte komma på något. Det ska vara vällagat, eller tillräckligt gott au naturel.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Villvaliten
    amia01 skrev 2012-02-22 11:14:25 följande:
    Som sagt var - sån mat går inte köpa för pengar. Oavsett antal stjärnor på vilken lyxkrog som helst så skulle jag utan tvekan välja gösen före
    Du är välkommen i sommar! Flört
  • amia01
    Villvaliten skrev 2012-02-22 12:27:03 följande:
    Du är välkommen i sommar! Flört
    Tack! Och jag kanske kan bjuda tillbaks med grillad färsk hängmörad biff från våra egna kossor, hemgjord bearnaise, ugnsrostade rotsaker direkt från landet och färskplockad grönsallad till det? Efterrätt bli givetvis färska jordgubbar från samma trädgård, med hemgjord vaniljglass. Riesling är ett självklart val här också!
    Att få äta sådan här mat, av färska råvaror av bästa kvalitet, är verkligen  LYX! Ligger självklart en hel del jobb bakom, men så väl värt det

• linas fina

För mig är en big mac lyx eftersom det är min älsklingsrätt hehe. Annars tänker jag väl mig sånt som kostar mycket. Hummer kanske eller nåt besök på en fin restaurang.

• Rushmore
    Villvaliten skrev 2012-02-22 10:12:56 följande:
    Va härligt att inte alla tänker på PENGAR när man säger lyxmat!!!

För mig/oss är lyx:
    Gubben har varit på sjön, kommer hem med nyfångad gös som han filéar och som steks i riktigt smör eller halstras på grillen.
    Till detta... Hemodlade nypotatis kokta med dill och små morötter med skirat smör, och sen en smörsås.
    Och som "knorr på kalaset" Till detta en riktigt välkyld Riesling

Say no more...   Tungan ute
    Samma här. Bra råvaror är verkligen lyx för mig! 

Det kan vara färska skaldjur eller kåldolmar gjorda på ekologiska råvaror. Priset spelar ingen roll, utan kvaliteten.  
  • Villvaliten
    amia01 skrev 2012-02-22 13:20:55 följande:
    Tack! Och jag kanske kan bjuda tillbaks med grillad färsk hängmörad biff från våra egna kossor, hemgjord bearnaise, ugnsrostade rotsaker direkt från landet och färskplockad grönsallad till det? Efterrätt bli givetvis färska jordgubbar från samma trädgård, med hemgjord vaniljglass. Riesling är ett självklart val här också!
    Att få äta sådan här mat, av färska råvaror av bästa kvalitet, är verkligen  LYX! Ligger självklart en hel del jobb bakom, men så väl värt det

MUMS!!! Tackar å bugar!  Flört

Skål
  • Excentriskan

Lyxmat är för mig lagat med råvaror som kostar över en viss nivå.

Kalixlöjrom kostar ca 2000 kr / kg i butik.
    Hjortfilé kanske runt 3-400 kr/kg
    Rådjur och renfilé ännu mer.

Vardagslyxmat är om man tar relativt billliga varor (kyckling, fläskfile) men lägger större tid och omsorg på att tillaga den.  

Viss lyx, köpa apelsinjuice som kostar 40 kr / liter.     

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Khaleesi
    Miss Behave skrev 2012-02-22 14:52:13 följande:

Vardagslyxmat är om man tar relativt billliga varor (kyckling, fläskfile) men lägger större tid och omsorg på att tillaga den.  

För att inte tala om färskpressad apelsinjuice!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • amia01
    Miss Behave skrev 2012-02-22 14:52:13 följande:

Hjortfile och rådjur har vi gratis i överföd, däremot är kyckling och fisk lyx för oss, om man ska gå enbart på priset. Tycker däremot att egenproducerade råvaror håller bättre kvalitet än köpta och därför tycker jag att min egenhändigt skjutna och styckade rådjurssadel är mycket mer lyx än köpt fisk eller kyckling 
Svar på tråden Er definition på "lyx"mat