• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • Mamma SL
    cloudberry79 skrev 2012-05-03 14:09:24 följande:
    Lyxmat för mig är sånt som Belugakaviar, äkta tryffel, vaktelägg etc, det äter vi inte hemma hos oss

När vi lyxar till det på helgen blir det gärna sånt som tar lite längre tid och omsorg att laga, som en riktigt välrörd risotto, fyllda och grillade kycklingfiléer, halstrade pilgrimsmusslor osv. Tiden det tar att laga maten är själva lyxen tycker jag, för inte tusan känner jag mig motiverad att stå klockan halv sex på eftermiddagen en onsdag och göra reduktionen till en beasås.

Normalt, på vardagarna, äter vi sånt som går fort att laga men som ändå är vettigt ur näringssynpunkt. Igår gjorde maken en lasagne, eftersom att vi hade färska lasagneplattor. Idag äter vi fritatta med lite alla-möjliga-rester (har en halv paprika, ett par körsbärstomater, en chorizokorv). På vardagarna får matlagningen ta max 30 minuter, på helgen kan det få ta flera timmar
    Åh pilgrimsmusslor som är såå gott, fast lång tid tar det ju inte, de vänder ju bara i pannan så är de klara:) 
  • beccagranen

Komiskt att jag nyss satt och funderade på detta. Vad är egentligen lyxmat för mig?
    Var för en timme sedan och köpte en färsk laxsida som ska på grillen om en stund, fråga om fiskhandlaren kunde rekommendera några spännande smaker att kombinera laxen med, och en kvinna bredvid säger vänligt  "åh vad ni ska lyxa  till middagen idag". Lika så om man äter oxfilé, färsk fisk/musslor/räkor/kräftor mm. för mig känns det inte som lyxmat, bara lite extra mitt i veckan eller helgen, jämfört med den annars klassiska husmanskosten som äts här. Nä lyxmat för mig är nog mat som är svåråtkomlig eller extremt dyr, s¨dyr att jag är för snål att lägga pengar på ;)

• PolyPond
    straw2008 skrev 2012-05-03 13:41:12 följande:
    Är det att "hjälpa till" att som 16 åring behöva laga mat till två vuxna o två yngre syskon ???
    Ja, vad skulle det annars vara?
  • DetGodaLivet
    beccagranen skrev 2012-05-03 16:20:14 följande:
    Komiskt att jag nyss satt och funderade på detta. Vad är egentligen lyxmat för mig?
    Var för en timme sedan och köpte en färsk laxsida som ska på grillen om en stund, fråga om fiskhandlaren kunde rekommendera några spännande smaker att kombinera laxen med, och en kvinna bredvid säger vänligt  "åh vad ni ska lyxa  till middagen idag". Lika så om man äter oxfilé, färsk fisk/musslor/räkor/kräftor mm. för mig känns det inte som lyxmat, bara lite extra mitt i veckan eller helgen, jämfört med den annars klassiska husmanskosten som äts här. Nä lyxmat för mig är nog mat som är svåråtkomlig eller extremt dyr, s¨dyr att jag är för snål att lägga pengar på ;)

Det beror väl på vad man har för kvalitetskrav på sin mat också. Både fläskfilé och oxfilé anser jag vara svåråtkomligt och extremt dyrt. Jag äter inte kött för 500 spänn kilot på en torsdag i alla fall.
  • Argo
    Wittra skrev 2012-02-19 20:29:06 följande:
    Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.
    Bra tillagad mat är lyxmat för mig.

Det behöver inte vara dyr gåslever eller stör-rom för att vara lyx.

Väldigt "enkla" råvaror som strömming/abborre och potatis, eller varför inte vanlig kyckling, kan göras till extrem lyxmat.
  • iceflower
    PolyPond skrev 2012-05-03 17:53:37 följande:
    Ja, vad skulle det annars va
  • Voluptuous Shalimar

Idag åt vi stekt kycklinglever med stekta champinjoner och paprika, därtill hemlagat mos med en rejäl smörklick och en sallad. Det var vansinnigt gott.  

• beccagranen
    DetGodaLivet skrev 2012-05-03 21:06:38 följande:

Det beror väl på vad man har för kvalitetskrav på sin mat också. Både fläskfilé och oxfilé anser jag vara svåråtkomligt och extremt dyrt. Jag äter inte kött för 500 spänn kilot på en torsdag i alla fall.

Jag har krav på kvalité när vi handlar mat. Tidigare i min ungdom så köpte jag mestadels efter priset, med jag har insett att kvalité lönar sig och hittat ställen att köpa kavlité till rätt pris. Jag köper när det är bra erbjudanden i affärer, samt att jag funnit en lokal köttbod som säljer ex. oxfilé för 98 - 139kr kilot. Köper jag ett kg så kan det bli middag för 2-3 dagar. Lika så med fisk så spanar jag in erbjudanden och ibland tar jag en tur till hemnen på helgen och köper direkt från fiskarna. Har även fått tipps från köttboden om en grönsaksodlare man kan få tag på riktigt fina rotfrukter/potatis och sparris för ca halva butikspriset. Så ekonomiskt så lägger vi inga stora summor på maten, men vi köper med omsorg. Så kvalitét är givet för mig, sen känns det givetvis lite extra "lyx" när maten är lagad med omsorg, som långkok =)
  • annca

Dyr och ovanlig mat, och då ovanlig i  bemärkelsen svår att få tag i och/eller rätter svåra att tillaga.

Oxfilé är inte lyxmat i mina ögon. Det är lätt att få tag i, lätt att laga bra, och bara lite dyr.
    Fläskfile är verkligen inte lyxamt, det är riktig vardagsmat. Ganska billig, lättlagad och finns nästan att köpa på var Statoilmack.

Störröm, udda fiskar, mat väl lagad efter komplicerade recept. DÄR börjar vi tala lyx. *God* färskpotatis mitt i vintern,...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Mamma SL
    annca skrev 2012-05-07 14:32:01 följande:
    Dyr och ovanlig mat, och då ovanlig i  bemärkelsen svår att få tag i och/eller rätter svåra att tillaga.

Oxfilé är inte lyxmat i mina ögon. Det är lätt att få tag i, lätt att laga bra, och bara lite dyr.
    Fläskfile är verkligen inte lyxamt, det är riktig vardagsmat. Ganska billig, lättlagad och finns nästan att köpa på var Statoilmack.

Störröm, udda fiskar, mat väl lagad efter komplicerade recept. DÄR börjar vi tala lyx. *God* färskpotatis mitt i vintern,...
    Och därför är lyx så olika för olika personer. Till exempel vår familj som äter vilt till vardags då mamma och hennes man jagar medan en storstadsfamilj tycker att det är skitlyxigt med älggryta eller skogsfågel. Lite roligt tycker jag.
Svar på tråden Er definition på "lyx"mat