• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • annca
    Mamma SL skrev 2012-05-07 15:32:52 följande:
    Och därför är lyx så olika för olika personer. Till exempel vår familj som äter vilt till vardags då mamma och hennes man jagar medan en storstadsfamilj tycker att det är skitlyxigt med älggryta eller skogsfågel. Lite roligt tycker jag.
    Visst är det! :)

(Ååååh Älgstek! Rådjurssadel! Vildsvinsfilé!...)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Aylan

Vad kul att höra allas tankar om lyxmat

Av olika anledningar har jag bestämt att vi ska lyxa till maten på onsdag och jag kommer att gå till kötthandlaren för att köpa lammfilé eller om fiskhandlaren har några riktigt fina havskräftor. Det är lyx för mig - inte maten utan att kunna lyxa till det mitt i veckan med något som vi vanligtvis brukar äta på helger eller till fest. Kort och gott att unna sig något utöver det vanliga!

• Irit

Lyxmat för oss är kött, vilket vi oftast inte äter under vardagar. (fisk räknas ej som kött alltså)

• DetGodaLivet
    annca skrev 2012-05-07 14:32:01 följande:
    Dyr och ovanlig mat, och då ovanlig i  bemärkelsen svår att få tag i och/eller rätter svåra att tillaga.

Oxfilé är inte lyxmat i mina ögon. Det är lätt att få tag i, lätt att laga bra, och bara lite dyr.
    Fläskfile är verkligen inte lyxamt, det är riktig vardagsmat. Ganska billig, lättlagad och finns nästan att köpa på var Statoilmack.

Störröm, udda fiskar, mat väl lagad efter komplicerade recept. DÄR börjar vi tala lyx. *God* färskpotatis mitt i vintern,...

Kass fläskfilé från grisar som växt upp i betongbur finns att få på varjje statoilmack men då smakar den därefter. Riktig fläskfilé är lyxmat. Både dyr och svår att få tag på. En riktigt god filé från ett linderödssvin är en smakupplevelse. 

Köper man mat av hög kvalitet från lyckliga djur är både fläskfilé opch oxfilé lyxmat. Att köpa det av sämre kvalitet för att kunna äta det oftare samtidigt som vanan att äta det oftare förtar känslan av lyx känns ju ganska kontraproduktivt eller hur? 
  • DetGodaLivet
    beccagranen skrev 2012-05-07 10:32:18 följande:

Jag har krav på kvalité när vi handlar mat. Tidigare i min ungdom så köpte jag mestadels efter priset, med jag har insett att kvalité lönar sig och hittat ställen att köpa kavlité till rätt pris. Jag köper när det är bra erbjudanden i affärer, samt att jag funnit en lokal köttbod som säljer ex. oxfilé för 98 - 139kr kilot. Köper jag ett kg så kan det bli middag för 2-3 dagar. Lika så med fisk så spanar jag in erbjudanden och ibland tar jag en tur till hemnen på helgen och köper direkt från fiskarna. Har även fått tipps från köttboden om en grönsaksodlare man kan få tag på riktigt fina rotfrukter/potatis och sparris för ca halva butikspriset. Så ekonomiskt så lägger vi inga stora summor på maten, men vi köper med omsorg. Så kvalitét är givet för mig, sen känns det givetvis lite extra "lyx" när maten är lagad med omsorg, som långkok =)
    Grattis! Då har du träffat en bonde som sysslar med välgörenhet. Jag tar gärna namnet på den gårdsbutiken!

Jag betalar också hundra spänn kilot för min oxfilé men då måste jag köpa en halv nöt för att få en halv filé...det är jävligt mycket kossa att tugga i sig innan man kommer till filén kan jag säga. Detsamma med grisen. Men desto lyxigare när man väl äter det.  

Köper man oxfilén löst går det på 500 spänn kilot för en gårduppfödd hängmörad ekologisk filé. Men man får ändå vara glad om man får tag på någon.

• Konvaljen

Mat som tar tid att laga är lyxmat för mig. Det kan vara alltifrån att åka till köttbutiken på eftermiddagen och välja kött till att göra en riktigt god vegetarisk rätt som tagit flera timmar att laga. Att kunna ta ett glas vin, ha bra musik på och få laga mat länge är grym lyx.

Sedan är vilt och skaldjur lyx för mig, främst för att vi äter det så sällan.

• hannis

För mig är lyxmat något som är extra gott och som man av någon anledning inte kan äta så ofta. Tex kan det vara nyfångad fisk, en extra mör lammstek, en moussaka gjord på riktigt grekiskt sätt eller en välhängd andfile.

Likaså kan ett varmt skumbad vara lyx för mig eller ett kallt glas öl på en uteservering. Inte för att någon av dessa saker är dyra utan för att jag njuter av dem men inte gör det speciellt ofta.

• Ruggugglan
    hannis skrev 2012-05-09 23:35:30 följande:
    För mig är lyxmat något som är extra gott och som man av någon anledning inte kan äta så ofta. Tex kan det vara nyfångad fisk, en extra mör lammstek, en moussaka gjord på riktigt grekiskt sätt eller en välhängd andfile.

Likaså kan ett varmt skumbad vara lyx för mig eller ett kallt glas öl på en uteservering. Inte för att någon av dessa saker är dyra utan för att jag njuter av dem men inte gör det speciellt ofta.
    Håller med dig där!
Svar på tråden Er definition på "lyx"mat