• Wittra

Er definition på "lyx"mat

Följt tråden om hur familjer kan lägga 1100 på mat i veckan och undrar en sak, det nämns på flera ställen uttryck som "lyxmat" och "finare mat"

det skulle vara kul att höra just DIN version/definition om vad som är lyxig mat.

• Svar på tråden Er definition på "lyx"mat
  • SHAKAWKAW
    Hercule skrev 2012-02-19 20:54:21 följande:
    Jag känner en del som ser surströmming som lyxmat eftersom de inte får äta den hemma hos sig och inte på jättemånga andra ställen heller. 
    Min pappa skulle nog hålla med om det. Han får bara äta sin surströmming 1-2 ggr/år på grund av att den tydligen är bäst då.
  • sär skriven

Gudars. Jag tror att vi många månader har ett matkonto på 6000 kronor, och vi är tre.

Lyxmat för mig är att slippa handla, laga mat och diska, alltså på restaurang. Hemma äter vi allt från oxfilé till bruna bönor, allt efter vad vi är sugna på.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anova

Levde under studietiden på fisk och skaldjur (jobbade med fisk/skaldjur). Så ostron, havskräftor, färska räkor, hälleflundra, havskatt mm. förknippar jag med studentmat. Det är väl lite lyx. Har ganska mycket vilt i frysen så det är "krismat" i slutet på månaden då pengarna inte har räckt till. Mina älgbiffar med trattkantareller skulle nog passa på de flesta krogarna, men för oss är det inte lyx.

Vi har just nu väldigt liten matbudget, 1000 kr per månad för två. Det går, men det mesta är lyx just nu. Det som är mest lyx är att få gå ut och äta. Jag har tur att jag får äta ute på lite finare ställen med jobbet då och då, helt gratis, och det är höjden av lyx för mig just nu.

• Boost

Lyxmat för mig är när sambon lagar den och jag kan sätta mig ner till dukat bord!
    Riktigt lyxigt att få middagen serverad :)

I övrigt så tycker jag att den mesta maten är god sålänge den inte äts för ofta.
    Skulle inte kalla den lyxigt, men falukorv och potatismos kan smaka precis lika bra som en fin bit fisk eller kött.

• Blommiga tapeter

Hawaiikassler och pepsi max.

• elinaehn

hos oss är lyxmat när det blir bubbelvatten med smak i våra helgglas till, gärna lite plockmat eller olika plock till lamten liksom. det handlar itne om dyrt utan om mat som inbjuder till längre middagsstund

• Morcheeba

Lyxmat är goda råvaror som tillagats med omsorg. Är t ex galen i fetaost, buffelmozzarella, riktigt fina hängmörade biffar, viltkött, exotisk frukt, mängder med jordgubbar på sommaren, fin choklad, god öl, närodlade ekologiska grönsaker. Herregud pengarna bara springer ju ifrån plånboken... :)

• RocketQueen

Lyx för mig är att jag kan gå in i en affär och köpa precis det jag vill. Vad jag nu råkar vara sugen på den dagen. Äntligen är tiderna förbi då man var tvungen att vända på vare slant och bara leta efter de absolut billigaste varorna. Så vad lyxmat är för mig varierar från dag till dag. Men att faktiskt bara kunna äta och laga det man är sugen på är lyxigt i min värld.

• Fridayyy

hemmaodlade primörer är en lyx som jag ger mig själv på sommaren!

Svar på tråden Er definition på "lyx"mat