• PW58

Kumla

Flyttar till Kumla 1 April  och undrar om de är några småbarns föräldrar som har nå tips på vad man kan hitta på med sin då 9 månaders son?

Känner ju inga människor där så allt är ju helt nytt för mig.

• Svar på tråden Kumla
  • plop

Hej

Vi bor i örebro men funderar på att flytta till kumla, vi kommer inte från örebro utan flyttade hit 6mån sen pgr av jobb. Men örebro känns lite för stort vi vill att våra barn ska växa upp på en mindre ort men som endå har nära till allt man kan behöva. Kumla passar in på beskrivningen men vi vet inget om Kumla förutom att ni har ett fängelse där :)
    Kan ni berätta för och nackdelar med Kumla, vad är det för människor som bor där, vad är det för problem, finns det bra dagis och skolor mm
    Skulle bli jätte glad med lite info tänkte att vi ska vara mycket i kumla i sommar och känna av lite men vi känner ingen som kan ge oss en bra bild av kumla.
    Googlade men fann inte så mycket info.

tack !

• IC76
    plop skrev 2012-06-04 13:30:27 följande:
    Hej

Vi bor i örebro men funderar på att flytta till kumla, vi kommer inte från örebro utan flyttade hit 6mån sen pgr av jobb. Men örebro känns lite för stort vi vill att våra barn ska växa upp på en mindre ort men som endå har nära till allt man kan behöva. Kumla passar in på beskrivningen men vi vet inget om Kumla förutom att ni har ett fängelse där :)
    Kan ni berätta för och nackdelar med Kumla, vad är det för människor som bor där, vad är det för problem, finns det bra dagis och skolor mm
    Skulle bli jätte glad med lite info tänkte att vi ska vara mycket i kumla i sommar och känna av lite men vi känner ingen som kan ge oss en bra bild av kumla.
    Googlade men fann inte så mycket info.

tack !

Hej!
    Det finns mycket bra här i Kumla och som överallt så bor det bra människor och mindre bra.
    Ett av problemen med Kumla är skvallren,alla vet när någon ska skilja sig eller när någon har åkt dit och det spekuleras så vilt när någon flyttar.
    Min son går på världens bästa förskola Matildelund tyvärr har alla skolor i kommunen fått kritik från skolinspektionen....
    Min man vill tillbaka till Örebro pga att detta

Men det finns mycket bra också! Och det är så fint här
    Mamma till A, A, A och V.
  • plop

ja som bad platser det har man inte några bra i örebro, för vi tänker lite när dom är äldre oxå. Jag vill att dom ska ha det lite som jag hade det, växte upp i en mindre stad, kunde röra oss relativt säkert cyklade till fler talet badplatser, parker, bio mm
    Tycker örebro är för stort och känns osäkert.  Men kan ju vara i mitt huvud bara,
    Och skvallra görs det väl överallt på jobb öppna förskolor mm
    Men det kan ju vara en trygghet också att man märker om folk flyttar känns lite som om i örebor (beror på vart man bor) inte skulle märka om grannen dog innan man reagerar på doften. Så mycket folk, folk flyttar in och ut hela tiden. Vi bor i ett bra område men jag känner inte grannarna alls.
    Får väl se vad vi får för intryck över sommaren tänkte som sagt vara där och bada varje dag vädret är ok.
    Och på Kumlas hemsida verkade det väldigt barn vänligt men dom skulle nog inte säga något annat än bra saker antar jag.

tack för hjälpen.

• plop

kollade upp det där om att skolorna fått kritik, det fick också flera skolor i örebro, så man får väl gräva vidare och se exakt vad kritiken handlade om och se vad dom gör för att rätta till problemen. För bra skolor är jätte viktigt för oss.

• Paradise

Plop: Jag har inte märkt av att skolan min dotter går på är dålig eller så, snarare tvärtom! de åker alltid på olika utflykter, nyligen besökte de en bondgård, anordar grislopp nere vid kumlasjön där alla skolor är med på varje år, plus att ettorna fått testa ha en  minidator som de fått räkna på osv på lektionerna.
    Fast har skolinspektionen sagt det finns så gör det säkert det, men inget som märks av iallafall..

Här nere vid kumlasjön finns det ett utomhusbad och de är snart klar med bygget av ett badhus med i samma område, väldigt fint där nere=)

Jag var själv lite skeptisk till att flytta till Kumla, då jag bara kände till fängelset och hört "rykten" om att det inte var bra här, men det är väldigt lugnt och bra här, dock har jag märkt att örebrotrakterna verkar inte ha så bra badstränder så det är en nackdel... dock har jag läst om en i Askersund som är en lång fin sandstrand och långgrunt, funderar på kolla in stället vid nåt tillfälle=)

Vad mer jo kvarntorpshöjden finns, som ligger en bit från centrum där det finns slalom, och pulkabacke på vintern.      

• PW58
    Paradise skrev 2012-06-05 06:37:46 följande:
    Plop: Jag har inte märkt av att skolan min dotter går på är dålig eller så, snarare tvärtom! de åker alltid på olika utflykter, nyligen besökte de en bondgård, anordar grislopp nere vid kumlasjön där alla skolor är med på varje år, plus att ettorna fått testa ha en  minidator som de fått räkna på osv på lektionerna.
    Fast har skolinspektionen sagt det finns så gör det säkert det, men inget som märks av iallafall..

Här nere vid kumlasjön finns det ett utomhusbad och de är snart klar med bygget av ett badhus med i samma område, väldigt fint där nere=)

Jag var själv lite skeptisk till att flytta till Kumla, då jag bara kände till fängelset och hört "rykten" om att det inte var bra här, men det är väldigt lugnt och bra här, dock har jag märkt att örebrotrakterna verkar inte ha så bra badstränder så det är en nackdel... dock har jag läst om en i Askersund som är en lång fin sandstrand och långgrunt, funderar på kolla in stället vid nåt tillfälle=)

Vad mer jo kvarntorpshöjden finns, som ligger en bit från centrum där det finns slalom, och pulkabacke på vintern.      

Jag vet ju inte heller något om Kumla, Är de någon som vet om Kumlasjöns förskola är bra?=)
  • Paradise
    PW58 skrev 2012-06-06 19:44:25 följande:
    Jag vet ju inte heller något om Kumla, Är de någon som vet om Kumlasjöns förskola är bra?=)
    Känner två som har sina barn där, inte hört nåt direkt.. och ett väldigt fint läge på den förskolan, må jag säga=)
  • IC76
    Paradise skrev 2012-06-05 06:37:46 följande:

Hur länge har du bott i Kumla?
    Många föräldrar har ju varit i uppror över skolorna flera gånger under de senaste åren....
    Och att skolinspektionen har varit i Kumla tidigare än vad de skulle är pga alla anmälningar mot skolorna som föräldrarna har gjort.

• IC76
    PW58 skrev 2012-06-06 19:44:25 följande:
    Har en vän som haft sina barn där,har hört både bra och dåligt MEN allt kan ju inte passa alla! Det är ju därför det finns olika inriktningar även på förskolorna.

Vi älskar sonens förskola,den är ju bara bäst i hela världen men det finns föräldrar som tagit ut sina barn därifrån för att de tycker att barnen inte får vara ute hela dagen även när det är som kallast..... alla har ju olika preferenser.
  • Paradise
    IC76 skrev 2012-06-07 08:22:15 följande:
    Hur länge har du bott i Kumla?
    Många föräldrar har ju varit i uppror över skolorna flera gånger under de senaste åren....
    Och att skolinspektionen har varit i Kumla tidigare än vad de skulle är pga alla anmälningar mot skolorna som föräldrarna har gjort.

Ca 2 år , jaha där ser man! 
    men det är inget jag märkt av iallafall, min dotter har haft en kanonbra lärare som gjort en klassblogg med=)

Vad är det föräldrarna har klagat på föresten?

Svar på tråden Kumla